Kolorowych snów, czyli jak radzić sobie z bezsennością

0
235
kobieta cierpiąca na bezsenność
Bezsenność to całkowity brak snu lub mała liczba godzin snu w nocy, a nawet problemy z zasypianiem | fot.: materiał partnera zewnętrznege

Sen to naturalna potrzeba fizjologiczna człowieka. To właśnie dzięki niemu możemy zregenerować siły i odciążyć układ nerwowy. Jednak problem pojawia się wtedy, gdy jakość naszego snu się obniża. Z pewnością każdy z nas chociaż raz w życiu nie mógł zasnąć. Okazuje się jednak, że najczęstsze problemy z zasypianiem są związane ze stresem i mają charakter przejściowy. Niestety zdarza się też tak, że dokucza nam chroniczna bezsenność, która wpływa negatywnie na jakość naszego życia.

Czym charakteryzuje się bezsenność?

Bezsenność to całkowity brak snu lub mała liczba godzin snu w nocy, a nawet problemy z zasypianiem. Z powodu pogorszenia jakości snu cierpią także osoby, które często budzą się w nocy. Do innych objawów bezsenności zaliczamy m.in. płytki sen lub wielokrotne i zmiany pozycji ciała przed zaśnięciem. 

Przyczyny bezsenności

Nasze problemy związane z zaburzeniami snu zostały posegregowane przez naukowców na zewnątrz- i wewnątrzpochodne. Do tych pierwszych zaliczamy np. niewygodne łóżko czy zbyt wysoką temperaturę w sypialni. Natomiast bezsenność wewnątrzpochodna to przede wszystkim wszelkiego rodzaju choroby takie jak – depresja, nadczynność tarczycy, schorzenia reumatyczne, cukrzyca czy bezdech senny. Oczywiście warto zaznaczyć, że każdy rodzaj bezsenności jest groźny dla zdrowia. 

Jeśli jakość naszego snu się pogorszyła, możemy być pewni, że samopoczucie również ulegnie zmianie. Będziemy wtedy także mniej aktywni i czekają na nas problemy z koncentracją. Jeżeli nie zadbamy o to, aby dobrze się wysypiać, nasza pamięć będzie się pogarszać a odporność zmniejszać.

Jak długo powinno się spać?

Pamiętajmy o tym, że aby poprawić swoją jakość snu, musimy wiedzieć, ile czasu należy mu poświęcać. Niestety dość dużym uogólnieniem jest założenie, że sen dorosłej osoby musi trwać około 8 godzin. Wbrew pozorom, długość snu u człowieka powinna być uzależniona od wieku, a ilość godzin – skraca się wraz z dorastaniem. Okazuje się, że osoby dorosłe do całkowitej regeneracji potrzebują od 7 do 9 godzin snu. Co ciekawe, seniorzy powinni spać nieco krócej, bo od 7 do 8 godzin.

Jak zwalczyć problemy ze snem?

Aby podjąć leczenie, powinniśmy odpowiednio zdiagnozować swoje problemy ze snem. Najlepiej zrobić to podczas konsultacji z lekarzem rodzinnym, który może także skierować pacjenta na konsultację do psychiatry, neurologa lub endokrynologa. Najczęściej jednak walka z bezsennością polega na przyjmowaniu środków farmakologicznych. W niektórych przypadkach stosowana jest także terapia poznawczo-behawioralna.

Problemy ze snem można leczyć także domowymi i skutecznymi sposobami, które polegają m.in. na: 

  • unikaniu drzemek w ciągu dnia,
  • eliminowaniu gorących kąpieli,
  • wyeliminowaniu ciężkostrawnych posiłków przed snem – zalecana jest lekkostrawna kolacja.

Nie możemy zapominać także o regularnej aktywności fizycznej, jednak każdy trening musi zakończyć najpóźniej na trzy godziny przed planowanym snem. Warto dodać, że niezwykle pomocne w terapii bezsenności są też techniki relaksacyjne, które rozluźniają mięśnie, zmniejszają lęk oraz napięcie. Przed snem możemy włączyć spokojną i relaksacyjną muzykę.

Środki nasenne bez recepty – czy to dobre rozwiązanie?

W terapii farmakologicznej stosuje się przede wszystkim tabletki na sen, zarówno te uspokajające, przeciwdepresyjne, przeciwhistaminowe, jak i ziołowe preparaty dostępne bez recepty. Leki nasenne bez recepty mogą być z powodzeniem stosowane podczas wzmożonego stresu, przemęczenia czy w trakcie przedłużającego się gorszego nastroju. Najpopularniejszym składnikiem tych preparatów jest chmiel, który ułatwia zasypianie i kojąco działa na nerwy. 

Terapia lekowa jest stosowana najczęściej w przypadku bezsenności przygodnej lub krótkotrwałej. Jednak w przypadku bezsenności przewlekłej, czyli takiej, która potrafi mocno uprzykrzyć nam życie, jest wręcz przeciwwskazaniem. 


Materiał partnera zewnętrznego