Letnie warzywa i owoce – co mają nam do zaoferowania?

0
1180
Zdrowie w letnich warzywach i owocach
Latem postawmy na sezonowe warzywa i owoce, stanowiące naturalne oraz najbogatsze źródło potrzebnych składników odżywczych | fot.: Fotolia

O tym, że są zdrowe i należy po nie sięgać jak najczęściej, wiemy już od wczesnych, dziecięcych lat. Ale wielokrotnie zdarza się, że w naszym codziennym jadłospisie brakuje miejsca na ich odpowiednią ilość. Warto jednak w upalne dni przypomnieć sobie o sezonowych warzywach i owocach, które znakomicie nawadniają organizm i dostarczają mu składniki szczególnie potrzebne w okresie letnim.

Intensywne działanie promieni słonecznych, wysokie temperatury i suche powietrze – lato skutecznie wyciska z nas siódme poty. Podczas upałów dochodzi do łatwej utraty dużej ilości wody i zaburzeń poziomu elektrolitów. Zamiast jednak szukać suplementów diety i sztucznych sposobów na uzupełnienie niedoborów, wystarczy, że postawimy na sezonowe warzywa i owoce, stanowiące naturalne oraz najbogatsze źródło potrzebnych składników odżywczych.

Owocna dieta na letnie dni

Naturalne jest, że o gospodarkę wodną naszego organizmu skutecznie zatroszczą się owoce. Ale nie tylko cytrusy, które zresztą są dostępne w sklepach przez cały rok. Znakomite będą również świeże, lokalne produkty, występujące właśnie o tej porze roku. Tym bardziej, że oprócz dużej zawartości wody, oferują także cenne mikroelementy.

Jeśli chodzi o właściwe nawodnienie, to niekwestionowanym, owocowym leaderem jest oczywiście arbuz. Ten niskokaloryczny przysmak dzieci idealnie sprawdza się w czasie długotrwałych, wysokich temperatur. Aż w 90% składa się z wody, ale zawiera także cukry, żelazo, sód, sole wapnia, magnezu i potasu oraz dużą ilość witaminy C. Co więcej, w arbuzie znajdziemy również likopen, mający właściwości antyrakowe. Trzeba też zaznaczyć, że owoc ten wykazuje działanie oczyszczające i moczopędne.

Składają się w 88% z wody i posiadają 39 kcal (na 100 g) – tym razem mowa o soczystych brzoskwiniach, które stanowią bogate źródło minerałów, przeciwutleniaczy i witamin (zwłaszcza C, K i A). Dodatkowo, dostarczają także wapnia, fosforu, potasu, żelaza, kwasu foliowego i magnezu. Owoc ten reguluje trawienie i pomaga oczyścić organizm z toksyn.

Czereśnie – owocowa kwintesencja lata. Niestety, ich słodycz jest dostępna przez krótki czas, bowiem sezon na nie trwa zaledwie od końca maja do ostatnich dni lipca. Nie warto zatem odkładać ich na później, tym bardziej, że nie tylko są pyszne, ale mają również korzystny wpływ na nasze zdrowie. Czereśnie stanowią bogate źródło potasu, wapnia, żelaza, magnezu, miedzi, cynku i manganu, a także witamin A, C, D, E i tych z grupy B. Poprawiają przemianę materii, dodają energii, a zawarte w nich flawonoidy opóźniają procesy starzenia się. Ponadto, odkwaszają organizm i oczyszczają go z toksyn. Czy mają jakieś wady? Należy pamiętać, że czereśnie są ciężkostrawne, dlatego jeśli nasz układ pokarmowy jest wrażliwy, powinniśmy przed spożyciem trochę je obgotować.

Warzywna skarbnica cennych składników

Mówiąc o letnich produktach naturalnych, nie można zapomnieć o sezonowych warzywach. Zwłaszcza, że skutecznie nawadniają organizm oraz dostarczają istotnych mikroelementów, a przy tym zawierają mniejszą ilość kalorii i cukru. Które warzywa zatem szczególnie zyskują o tej porze roku?

Niech nikogo nie zmyli fakt, że warzywo to składa się aż w 95% z wody! Cukinia, posiadająca zaledwie 16 kalorii, to prawdziwe złoże cennych witamin z grupy B oraz A, K i C, a także takich składników mineralnych, jak magnez, miedź, mangan, cynk, fosfor czy potas. Ponadto, warzywo może pochwalić się niezwykle korzystnym i wielokierunkowym działaniem: nie tylko pomaga oczyścić organizm z toksyn i przyspiesza trawienie, ale również w dużym stopniu poprawia kondycję włosów, paznokci i skóry, zmniejsza stres i podwyższa odporność organizmu.

Wzmianka o pomidorach nie jest tu niczym nadzwyczajnym. Jednak okres letni oferuje nam różne ich gatunki, charakteryzujące się jeszcze większą soczystością i atrakcyjniejszym smakiem. Jeśli zaś chodzi o zdrowie – warto przypomnieć, jak istotną rolę mogą odegrać w naszym żywieniu pomidory. Są one znane przede wszystkim z dużej zawartości antynowotworowego likopenu, ale znajdziemy w nich też fosfor, cynk, magnez, potas i sód. Warzywa te dodatkowo poprawiają odporność i obniżają ciśnienie krwi.

I znów coś dobrze znanego, a mianowicie – marchew, składająca się w 89% z wody. Można z przyjemnością spożywać ją na surowo, zyskując przy tym pewność, że nie tracimy nic z jej korzystnych składników odżywczych. A nie są one bez znaczenia: mówimy tu o dużej ilości antyutleniającego beta karotenu, poprawiającej wzrok i stan skóry luteinie, antynowotworowym likopenie, jak również istotnej zawartości magnezu, żelaza, wapnia, witamin C i B6 oraz kwasu foliowego. Marchew pomaga przeciwdziałać miażdżycy, a także jest zalecana w przypadku występowania awitaminozy.

Jak widać, nie bez powodu mówi się o tak zbawiennym działaniu owoców i warzyw. Lato to dobra okazja na przypomnienie sobie i utrwalenie właściwych nawyków żywieniowych.

Więcej szczegółów na ten temat można znaleźć w artykule na portalu kreatywna.pl.