Kawa a poziom magnezu w organizmie. Sprawdzamy, jak na siebie działają!

0
523
Kobieta z kawą
. Picie kawy wpływa na jego poziom w organizmie, jednak nie w tak bezpośredni sposób, jak mogłoby się wydawać. | fot.: materiał partnera zewnętrznego

Magnez odgrywa bardzo ważną rolę w ponad 300 procesach zachodzących w ludzkim ciele. Picie kawy wpływa na jego poziom w organizmie, jednak nie w tak bezpośredni sposób, jak mogłoby się wydawać.

Magnez i zdrowie

Organizm człowieka zawiera około 25 gramów magnezu, z których większość znajduje się w szkielecie. Pozostała część tego pierwiastka odkłada się w mięśniach i wewnątrz komórek. Magnez bierze udział w przekształcaniu węglowodanów i tłuszczów w energię, z której korzysta cały organizm. Ma też kluczowe znaczenie dla tworzenia nowych cząsteczek DNA i białek. Strukturalnie magnez jest również ważny dla zdrowia kości. Reguluje także funkcje mięśni i nerwów, ponieważ wpływa na poziom innych minerałów wewnątrz komórek.

Poziomy kawy i magnezu

Co wypłukuje magnez z organizmu? Na pewno alkohol, który ma działanie moczopędne. A kawa? Wbrew pozorom, nie usuwa ona bezpośrednio magnezu z organizmu. Jednak jej picie może wpływać na poziom tego pierwiastka, ponieważ kofeina zmniejsza zdolność wyściółki jelitowej do wchłaniania magnezu. Powoduje to, że organizm stopniowo otrzymuje coraz mniej magnezu, co może prowadzić do niedoborów. Im więcej kawy pijesz, tym gorsza staje się sytuacja. Ma to jeszcze większe znaczenie u osób w wieku średnim i starszym, ponieważ zdolność organizmu do wchłaniania magnezu z czasem się zmniejsza.

Oznaki niedoboru magnezu

Braki magnezu mogą osłabiać kości, a także prowadzić do zakłócenia różnych procesów komórkowych, które wymagają tego pierwiastka. Ponadto jego niski poziom może zmniejszyć ilość wapnia w organizmie. Oznaki niedoboru magnezu obejmują m.in. pobudzenie, szybkie oddychanie, drżenie lub skurcze mięśni, nieregularny rytm serca i problemy ze snem. Jeśli pijesz dużo kawy i doświadczasz któregokolwiek z tych objawów, sprawdź poziom pierwiastków we krwi. Takie badanie jest jedynym pewnym sposobem dowiedzenia się, czy w twoim organizmie znajduje się ich wystarczająca ilość. Mówi się, że taki test raz na jakiś czas powinien wykonywać każdy, kto pije więcej niż dwie filiżanki kawy dziennie.

Zapobieganie i leczenie

Najprostszym sposobem zapobiegania niedoborom magnezu jest spożywanie większej ilości pokarmów zawierających ten pierwiastek. Jego dobre źródła to pestki dyni, migdały, orzechy brazylijskie, włoskie i nerkowce, produkty pełnoziarniste, ciemna czekolada, banany, rośliny strączkowe i zielone warzywa liściaste. Jednak z powodu nowoczesnych praktyk rolniczych gleba jest coraz uboższa w składniki odżywcze, co oznacza, że ​​rośliny, które jemy, również mają ich mniej niż kiedyś. Dlatego warto sięgać po środki korygujące niedobory o statusie leku, zawierające magnez i potas w ich najlepiej przyswajalnej formie – np. wodoroasparaginianu. Jeśli uzupełnisz w ten sposób codzienną dietę, filiżanka ulubionej kawy nie powinna ci zaszkodzić.


Materiał partnera zewnętrznego