Jestem słodyczoholikiem! Co robić i jak ograniczyć słodycze?

0
1070
jak ograniczyć słodycze
„Słodyczoholizm” to wbrew pozorom częsta przypadłość. Na szczęście, wiemy jak z nia walczyć! | fot.: Fotolia

Wielu z nas nie potrafi kontrolować ilości słodyczy, które spożywa. Mimo iż chcemy obniżyć ilość cukru w diecie, to nie potrafimy. „Słodyczoholizm” to wbrew pozorom częsta przypadłość. Na szczęście, wiemy jak z nią walczyć!

Opracowaliśmy strategię zmniejszenia chęci na słodycze i stopniowego usuwania nadmiaru cukru z posiłków i przekąsek. Ostrzeżenie: nie będzie łatwo! Jeśli jednak będziesz trzymał(a) się planu, przekonasz się, że wyrzucisz z diety wiele pustych kalorii.

Oto twój przewodnik krok po kroku.

1. Pożegnaj się ze słodkimi napojami

W typowej zachodnioeuropejskiej diecie napoje gazowane i inne słodzone napoje dostarczają około połowy całego dodanego cukru. Jeśli więc twoja dieta obejmuje picie napojów gazowanych, słodkiej herbaty, kawy lub napojów energetycznych, zrezygnuj z nich w pierwszej kolejności. Rezygnacja z ulubionego napoju może być trudna, ale wielu osobom pomaga picie wody gazowanej bez cukru. Zamień słodzone (oraz sztucznie słodzone) napoje na niekaloryczną wodę gazowaną. Do smaku dodaj wyciśniętą cytrynę, limonkę lub pomarańczę. Dla orzeźwienia możesz dodać też kilka liści mięty lub bazylii. Jeśli jesteś fanatykiem słodkiej kawy lub herbaty, zmniejszaj ilość cukru o połowę każdego tygodnia – aż do 1 łyżeczki lub mniej na napój.

2. Odstaw substytuty cukru

Być może zechcesz uciąć kalorie, przechodząc na sztuczny słodzik. Nie tak szybko! Badania wskazują, że substytuty cukru mogą przeszkadzać w utracie wagi. Co więcej, że sztuczne słodziki, właśnie dlatego, że są słodkie (nawet słodsze niż zwykły cukier!), mogą zachęcać do spożywania innych słodyczy, powodując uzależnienie od cukru. Zresetuj paletę smaków, eliminując substytuty cukru.

3. Jedz z rozwagą

Kiedy uderza cię chęć złapania pączka lub czekolady, poświęć chwilę, aby zastanowić się nad pewnymi rzeczami. Czy naprawdę jesteś głodny? Zestresowany? Pozostając w zgodzie z tym, co naprawdę kryje się za twoim pragnieniem słodyczy, możesz stopniowo przejąć nad nim kontrolę. Czasami przerwa w pracy, krótki spacer lub rozmowa z przyjacielem mogą uspokoić potrzebę sięgnięcia po słodycze. Kiedy jesz, rób to bez rozpraszania uwagi. Skupiając się na jedzeniu (to znaczy nie na telewizorze, komputerze czy telewizji), możemy doświadczyć prawdziwej intensywności i przyjemności z jedzenia.

4. Wiedz, w czym znajduje się cukier

Zawsze czytaj listę składników pakowanych produktów spożywczych i napojów. Jeśli „cukry” na etykiecie mają więcej niż 10 gramów w 100 gramach, odłóż produkt z powrotem na półkę. Jeśli na liście składników pojawiają się naturalne cukry np. fruktoza, możesz spożywać dany produkt, jeśli zawartość cukru nie przekracza 20 g.

Cukier może występować na liście składników pod wieloma postaciami. Obejmują one sacharozę, dekstrozę, sorbitol, mannitol, miód, agawę, dekstrynę, maltodekstrynę, syrop kukurydziany o wysokiej zawartości fruktozy i jakikolwiek inny syrop.

5. Postaw na naturę

Jeśli martwisz się, że życie bez dodatku cukru straci swój blask, to przestań. Naturalnie występujące cukry znajdujące się w świeżych i suszonych owocach, jogurt naturalny, pełnoziarniste, a nawet prażone warzywa nadal pozostają w menu. To dlatego, że te pokarmy (w przeciwieństwie do słodyczy i innych smakołyków) dostarczają ważnych składników odżywczych, takich jak białko, witamina D, wapń, witamina A, witamina C i błonnik – trudno będzie znaleźć którykolwiek z tych składników odżywczych w cukierkach, ciasteczkach i napojach bezalkoholowych. Dodatkowo, błonnik i białko wymagają dłuższego trawienia, powodując mniej gwałtowny wzrost poziomu cukru we krwi. Dzięki nim czujesz się pełniejszy na dłużej.

O szkodliwości cukru nie trzeba już nikomu przypominać. Ograniczenie jego spożycia każdemu wyjdzie na zdrowie. Zastąp słodycze i przekąski naturalnymi produktami o wysokiej zawartości witamin i minerałów, a szybko zrzucisz na wadze i poprawisz swoje samopoczucie.


KGR