Czy na wakacje all inclusive trzeba brać pieniądze? Wyjaśniamy

0
454
all inclisive
Formuła wakacji all inclusive zakłada, że uczestnicy po opłaceniu wycieczki nie muszą martwić się o żadne dodatkowe koszty podstawowe | fot.: materiał partnera

Wakacje all inclusive stały się w ostatnim czasie bardzo popularne wśród turystów z Polski, bo gwarantują szeroki zakres usług w ramach jednorazowej opłaty. Planujesz taki wyjazd i nie wiesz, czy musisz zabierać ze sobą pieniądze? Odpowiadamy, jak wygląda formuła „all in” i czy na takim wyjeździe warto mieć przy sobie gotówkę.

Wakacjach all inclusive, czyli jakie?

Formuła wakacji all inclusive zakłada, że uczestnicy po opłaceniu wycieczki nie muszą martwić się o żadne dodatkowe koszty podstawowe. W cenie wczasów – poza przelotem czy transferami z lotniska – mają też pełne wyżywienie. W cenie jest też nielimitowany dostęp do napojów bezalkoholowych oraz często alkoholowych (te drugie w godzinach pracy baru; najczęściej formuła all in obejmuje lokalne trunki).

Niektóre hotele, między innymi w Turcji, Egipcie czy Tunezji, oferują gościom możliwość wyboru wariantu ultra all inclusive. Taki pakiet, oprócz podstawowych udogodnień, zapewnia dodatkowo ekskluzywne usługi przeznaczone dla najbardziej wymagających gości. W zależności od zasad danego obiektu mogą to być np. serwowanie drinków przez całą dobę, podawanie nocnych posiłków czy przygotowywanie świeżo wyciskanych soków w cenie.

W państwach europejskich z kolei, na przykład w Hiszpanii czy Chorwacji, często spotyka się wariant soft all inclusive, w którym niższa cena idzie w parze z pewnymi ograniczeniami dotyczącymi np. dostępu do napojów alkoholowych i bezalkoholowych.

Czy na wakacje all inclusive trzeba brać pieniądze?

Wczasy w formule „all in” nie oznaczają, że w podróż nie trzeba zabierać ze sobą żadnych pieniędzy. Gotówka może przydać się w wielu sytuacjach, na przykład na lotnisku – choćby na zakup wizy, jeżeli będzie potrzebna – czy podczas zwiedzania okolicy hotelu, gdy zajdzie potrzeba kupienia wody czy skorzystania z toalety. Wiele osób z zagranicznych wojaży przywozi też pamiątki dla bliskich, a za nie również trzeba zapłacić. All inclusive nie obejmuje także napiwków dla obsługi, a w wielu krajach ich wręczanie to ważny element kultury lokalnej.

Należy też pamiętać, że wakacje all inclusive nie uwzględniają tzw. wycieczek fakultatywnych. Wybranie się na nie daje możliwość obejrzenia największych atrakcji znajdujących się w okolicy. Na to także przyda się gotówka.

wakacje all inclusive
Skoro już wiadomo, że na wakacje all inclusive trzeba mieć ze sobą nieco pieniędzy, warto powiedzieć nieco więcej o zalecanych kwotach | fot.: materiał partnera

Podczas pobytu za granicą może też przydarzyć się wypadek czy nagła choroba. Takich sytuacji nie da się przewidzieć, a często generują one pewne koszty. W razie pogorszenia stanu zdrowia trzeba na przykład zapłacić za wizytę u lekarza lub za leki, nawet jeśli ma się odpowiednią polisę. W niektórych przypadkach nie ma czasu na kontaktowanie się z ubezpieczycielem. Poza tym wybrane towarzystwa zwracają środki za leczenie dopiero po przedstawieniu faktur.

Ile pieniędzy na wakacje all inclusive?

Skoro już wiadomo, że na wakacje all inclusive trzeba mieć ze sobą nieco pieniędzy, warto powiedzieć nieco więcej o zalecanych kwotach. Ostatecznie wysokość dodatkowych kosztów będzie zmieniać się w zależności od potrzeb turysty i specyfiki regionu. Można jednak wyodrębnić kilka kategorii wydatków, które ułatwią oszacowanie wielkości budżetu na wyjazd. Są to:

  • wycieczki fakultatywne i bilety wstępu: podczas wakacji all inclusive goście często mają możliwość wzięcia udziału w rejsach łodzią czy całodniowych wycieczkach krajoznawczych. Gdzieniegdzie organizuje się też wyjazdy do aquaparków i parków rozrywki. Dodatkowy koszt takiej „imprezy” to zwykle od kilkunastu do kilkudziesięciu euro. Jeśli planujesz aktywne zwiedzanie, na te wydatki powinieneś przeznaczyć ok. 50-150 euro na osobę;
  • napiwki dla barmanów i kelnerów: obsługa w hotelach dba, aby goście byli zadowoleni z pobytu. Sposobem na wyróżnienie pracowników o szczególnie miłym usposobieniu jest wręczenie napiwku. W zależności od preferencji budżet w tej kategorii powinien wynosić od 10 do 50 euro;
  • zakupy: w okolicy hotelu lub w samym obiekcie są często dostępne lokalne drobne pamiątki, które po powrocie będą przypominać o miłych chwilach spędzonych na urlopie. Zwykle przeznacza się na nie od 20 do 40 euro;
  • pieniądze „na czarną godzinę”: na wyjazd warto zabrać też dodatkową gotówkę, która zapewni możliwość rozwiązania kryzysowych sytuacji. W zależności od możliwości może to być od około 50 do 100 euro.

Minimalny budżet na wyjazd powinien więc wynosić od co najmniej 130 euro do nawet 340 euro na osobę, a więc około 600-1500 PLN. Przy szacowaniu ilości dodatkowej gotówki uwzględnij także ceny w danym kraju oraz własne oczekiwania co do wyjazdu. Weź pod uwagę, jak dużo czasu zamierzasz spędzać poza hotelem i na tej podstawie wylicz kwotę potrzebną na wyjazd.

Materiał partnera zewnętrznego