Sposoby na problemy z trawieniem

0
90
problemy trawienne
Dolegliwości ze strony układu pokarmowego to najczęściej wynik nieodpowiedniej diety, niewłaściwego trybu życia, stresu oraz złych nawyków podczas jedzenia | fot.: materiał partnera

Problemy żołądkowe mogą pojawić się po zjedzeniu ciężkostrawnych potraw, ale czasem są wynikiem złych nawyków żywieniowych, niewłaściwej diety, używek i siedzącego trybu życia – wówczas trapią nas często dolegliwości takie jak niestrawność, zgaga, wzdęcia czy zaparcia. Jak sobie z nimi poradzić i jak zapobiegać problemom z trawieniem? Podpowiadamy.

Co powoduje problemy z trawieniem?

Dolegliwości ze strony układu pokarmowego to najczęściej wynik nieodpowiedniej diety, niewłaściwego trybu życia, stresu oraz złych nawyków podczas jedzenia [1]. Wiele osób je w pośpiechu, a podczas jedzenia prowadzi ożywione rozmowy, co nie sprzyja dokładnemu przeżuwaniu kęsów, za to powoduje połykanie powietrza, które gromadzi się w jelitach i wywołuje wzdęcia. Podobnie działa picie gazowanych napojów w trakcie lub po spożywanym posiłku. Ciężkostrawne, smażone i tłuste potrawy to także nie lada wyzwanie dla żołądka. Częste posiłki tego rodzaju prowadzą do niestrawności i bólów brzucha. Stres i siedzący tryb życia to kolejni winowajcy [2]. Długie godziny spędzone przed komputerem czy telewizorem i codzienna gonitwa powodująca kumulujący się stres niekorzystnie wpływają na pracę układu pokarmowego.

Jak zmiana diety i stylu życia wpływa na trawienie?

Zdrowa dieta to podstawa prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego [3]. Do codziennego menu zaleca się włączyć warzywa i owoce, najlepiej surowe, ale także kiszone. Produkty te zawierają witaminy, sole mineralne i błonnik pokarmowy wspomagający oczyszczanie jelit, zaś kiszonki są źródłem wspierających pracę jelit bakterii probiotycznych. W jadłospisie na lepsze trawienie powinny znaleźć się także kefiry, jogurt, maślanka, pieczywo pełnoziarniste, jajka
i chude mięso (źródła białka) oraz kasze i ryż. Pracę jelit doskonale stymuluje ruch – warto zatem regularnie ćwiczyć, a przynajmniej chodzić na spacery. Spacer pomoże także po obfitym posiłku: poprawi trawienie, a przy okazji zredukuje stres.

Zamiast jeść duże porcje raz czy dwa razy dziennie, zaleca się jeść mniej, za to częściej – najlepiej 4-6 razy dziennie o stałych porach. Warto też wyeliminować słodkie i słone przekąski oraz alkohol.

Domowe sposoby na problemy żołądkowe

Na problemy żołądkowe dobrym remedium są herbatki ziołowe z kopru włoskiego, melisy, ziela dziurawca, szyszek chmielu, rumianku lub mięty pieprzowej. Na niestrawność sprawdzi się również herbata, która pobudza produkcję soków trawiennych i ma delikatne działanie przeciwbiegunkowe.

Do potraw warto dodawać zioła i przyprawy ułatwiające ich trawienie: oregano, kminek, koper włoski, natkę pietruszki, imbir, cynamon, kolendrę, cząber, bazylię i tymianek.

Kolejny domowy sposób na problemy żołądkowe to ocet jabłkowy, który pobudza wydzielanie soku żołądkowego i żółci. Można dodać do sałatki albo niewielką ilość rozcieńczyć z wodą.

Do picia sprawdzi się też siemię lniane. Wystarczy zalać wodą łyżeczkę siemienia i wypić na przykład przed śniadaniem. Siemię lniane ma właściwości pobudzające ruchy robaczkowe jelit i dzięki temu wspiera proces ich oczyszczania [4].

Jaki preparat na problemy żołądkowe wybrać?

W aptece znajdziemy wiele preparatów na lepsze trawienie. Warto sięgnąć po suplement diety Ulgix TRAWIENIE PLUS*. Ulgix Trawienie Plus na trawienie zawiera wyciągi z karczocha, cytryńca chińskiego, mięty i kopru włoskiego. Wspomaga procesy trawienne i pracę układu pokarmowego, reguluje poziom cholesterolu, redukuje wzdęcia i gazy oraz pomaga utrzymać prawidłową masę ciała.

Wyciąg z cytryńca chińskiego dodatkowo wspomaga pracę wątroby, co bardzo ważne, ponieważ nieodpowiednia dieta i stosowanie niektórych leków oraz używek może obciążać ten narząd
i zaburzać jego funkcjonowanie [5].

Przypisy:

1. Adrianna Potocka, Agnieszka Mościcka, STRES ORAZ SPOSOBY RADZENIA SOBIE Z NIM A NAWYKI ŻYWIENIOWE WŚRÓD OSÓB PRACUJĄCYCH, Medycyna Pracy 2011;62(4):377–388.

2. Stres a choroby układu pokarmowego, https://www.mp.pl/pacjent/gastrologia/lista/68171,stres-a-choroby-przewodu-pokarmowego, data dostępu 14.07.2021

3. Paula Nagel, Dieta Lekkostrawna, https://ncez.pzh.gov.pl/choroba-a-dieta/dieta-lekkostrawna-3/, data dostępu 13.07.2021.

4. Dieta przy zaparciach, https://www.mp.pl/pacjent/dieta/lista/70640,dieta-przy-zaparciach, data dostepu 14.07.2021

5. Na podstawie ulotki Ulgix Trawienie Plus.

Ulgix Trawienie Plus, kapsułki miękkie. Skład: 1 kapsułka miękka zawiera 120 mg wyciągu z owoców kopru włoskiego, 75 mg wyciągu z karczocha, 40 mg wyciągu z owoców cytryńca chińskiego, 15 mg wyciągu z mięty pieprzowej. Zastosowanie: Ze względu na zawarte składniki produkt polecany jest jako uzupełnienie diety szczególnie dla osób spożywających ciężkostrawne, tłuste i obfite posiłki, spożywających posiłki w pośpiechu i nieregularnie, odczuwających dyskomfort i uczucie pełności po posiłku, kontrolujących masę ciała. Przeciwwskazania: Niedrożność dróg żółciowych. Nadwrażliwość na jakikolwiek składnik preparatu. Producent: PRZEDSIĘBIORSTWO PRODUKCJI FARMACEUTYCZNEJ HASCO-LEK S.A. 51-131 Wrocław, ul. Żmigrodzka 242 E.

Suplement diety. Preparat nie może być stosowany jako substytut zróżnicowanej diety.

Materiał partnera