Jak chronić oczy wiosną?

0
235
okulary wiosna
Wiosna to czas rozmaitych aktywności. Warto jednak pamiętać, że podczas np. jazdy na rowerze, nasze oczy narażone są na szkodliwe działanie kurzu, piasku czy pyłów | fot.: materiał partnera

Wiosna, a później także lato to czas, kiedy staramy się dbać chociażby o ochronę naszej skóry. Wiemy przecież, że promienie UV są dla niej szkodliwe, dlatego używamy różnych kremów czy balsamów z filtrem. Czy jednak tak samo dobrze dbamy o nasze oczy?

Duże nasłonecznienie, pyłki, kurz, piasek, a w wakacje także chlor czy słona woda to tylko niektóre elementy naszego środowiska mogące niekorzystnie działać na oczy, a nawet być szkodliwe. Jak zatem o nie dbać i co należy zrobić, aby uchronić wzrok przed negatywnym wpływem czynników zewnętrznych?

Po pierwsze – okulary przeciwsłoneczne

Podczas długich wiosennych dni promieniowanie UV coraz łatwiej dociera do naszych oczu, ale trzeba pamiętać, że nie tylko wtedy jesteśmy na nie narażeni. Podczas pochmurnej aury też powinniśmy na nie uważać. Warto również wiedzieć, że tafla wody może odbijać nawet 95% promieni UV, a pory dnia, w których nasze oczy są szczególnie narażone to okolice godziny 9:00 oraz czas między 14:00, a 15:00.

Dobrym zabezpieczeniem przed takim promieniowaniem są oczywiście okulary przeciwsłoneczne. Problem polega jednak na tym, że bardzo wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że ich szkła mogą nie działać, a nawet zaszkodzić. Wynika to głównie z faktu, że często uliczne stragany czy popularne „sieciówki” kuszą nas ceną lub ciekawym wyglądem okularów, ale nie oferują odpowiedniej jakości. Dobre szkła przeciwsłoneczne powinny posiadać odpowiednie certyfikaty, które dowodzą ochrony naszych oczu zarówno przed promieniowaniem UVA, jak i UVB. Ważne by okulary miały również oznaczenie CE – zgodność z europejskimi standardami bezpieczeństwa.

Osoby cierpiące na krótkowzroczność lub dalekowzroczność nie muszą rezygnować z okularów przeciwsłonecznych. W dobrym salonie optycznym jesteśmy w stanie kupić takie, które jednocześnie skorygują naszą wadę. Istnieją też szkła korekcyjne, które reagują na światło na zewnątrz. Alternatywą dla okularów lub soczewek kontaktowych może być też laserowa korekcja wzroku. Więcej na temat na pewno powie Ci Twój lekarz okulista lub klinika okulistyczna w Twojej okolicy.

Okulary dla aktywnych

Wiosna to czas rozmaitych aktywności. Warto jednak pamiętać, że podczas np. jazdy na rowerze, nasze oczy narażone są na szkodliwe działanie kurzu, piasku czy pyłów. Aby odpowiednio chronić je przed zaprószeniem, warto zaopatrzyć się w specjalne okulary dla kolarzy. To samo dotyczy również pływania. Rozwiązaniem będzie nic innego, jak specjalne okulary. W tym momencie warto również przypomnieć, aby nie pływać w soczewkach kontaktowych, ponieważ może skończyć się to poważną infekcją oczu.

Właściwe nawilżenie oczu

Zarówno wyższe, wiosenne temperatury, jak i duże nasłonecznienie, klimatyzacja czy wentylatory mogą w znaczny sposób wysuszać nasze oczy. Jeśli chcemy uniknąć związanych z tym objawów, powinniśmy zaopatrzyć się w nawilżające krople do oczu bez konserwantów. Są one szczególnie wskazane w czasie jazdy samochodem, gdyż ze względu na klimatyzację, w środku pojazdu panuje zazwyczaj niewielka wilgotność.

Dbajmy o siebie od wewnątrz

Odpowiednie okulary czy krople oczywiście pomogą naszym oczom. Warto jednak im w tym pomagać np. poprzez właściwą dietę. Jednym z najważniejszych składników, który powinniśmy dostarczać naszemu organizmowi – zwłaszcza w okresie dużego nasłonecznienia – jest luteina. To swego rodzaju filtr dla naszej siatkówki, który chroni oczy przed promieniami UVA i UVB. Znajdziemy ją m.in. w: natce pietruszki, jarmużu, szpinaku, brokułach, cukinii, szczypiorze, papryce czy dyni.

Pamiętając o tych wszystkich aspektach będziemy mogli odpowiednio uchronić nasze oczy przed złym wpływem kurzu, piasku czy warunków atmosferycznych. Cieszmy się zatem wiosną, na którą długo czekaliśmy, ale starajmy się mieć przy sobie dobre okulary przeciwsłoneczne oraz nawilżające krople do oczu bez konserwantów. Nie zapominajmy też o regularnych badaniach, zbilansowanej diecie i aktywności fizycznej, aby pozostać w zdrowiu jak najdłużej.

Materiał partnera