Jak biegać, żeby zwiększać swoją wydolność i osiągać coraz lepsze wyniki?

0
200
para biegająca wieczorem
Na poprawę wydolności organizmu znakomicie wpływa stosowanie zasady - jeden dzień bardzo długiego dystansu wolnym truchtem i inny dzień z krótszą trasą, ale szybszym tempem | fot.: stock.adobe.com

Każdy z nas chce się czuć zdrowo i silnie przez jak najdłuższy czas, choć jak wiadomo, wiek robi swoje. Znakomita kondycja nie będzie nam towarzyszyła całe życie, jeśli stale nie będziemy jej pielęgnować. Bieganie to idealny sposób na poprawę wydolności organizmu, a także uzyskanie wymarzonej sylwetki, jednak należy wiedzieć jak robić to odpowiednio. 

Stale zwiększaj dystans

Bieganie, tak jak wszystkie inne treningi powinny opierać się na progresie, aby móc stale polepszać swoje wyniki. Jeśli całe życie będziemy biegać w jednym tempie, pokonując ten sam dystans, nie będzie to negatywne dla naszego zdrowia, ale również po pewnym czasie przestanie na nas oddziaływać i przynosić oczekiwane efekty. Wydolność organizmu przekłada się na nasze życie codzienne, jeśli spotykamy się z sytuacją, że zaledwie po kilku schodkach łapie nas zadyszka, jest to znak, że kondycja nie jest najlepsza i warto nad nią popracować. Bieganie możemy zaczynać od naprawdę małych dystansów i wolnego tempa, jednak kluczem do sukcesu jest ciągłe progresowanie. Na poprawę wydolności organizmu znakomicie wpływa stosowanie zasady – jeden dzień bardzo długiego dystansu wolnym truchtem i inny dzień z krótszą trasą, ale szybszym tempem. Najważniejsza jest motywacja – najlepiej jest śledzić swoje trasy i ciągle wyznaczać nowe cele. 

Nie zapominaj o odżywianiu

Sporty wydolnościowe są bardzo wymagające dla organizmu. Jeśli nie spożywamy pełnowartościowych posiłków, bogatych zarówno w białka, jak i węglowodany oraz tłuszcze, wówczas nasze ciało może odmawiać posłuszeństwa. Dieta musi być oparta na produktach nieprzetworzonych, dostarczających dużej ilości energii. Podczas biegania spalamy ogromne ilości kalorii, które powinny zostać uzupełnione, aby organizm i mięśnie mogły się zregenerować. Jeśli nie będziemy odpowiednio się odżywiać, bardzo możliwe jest, że w krótkim czasie stracimy motywacje, zatem nie ma mowy o realnej poprawie wydolności. Tak samo, jak jedzenie, ważne jest nawodnienie – zbyt mała ilość wody w organizmie zwiększa zmęczenie, negatywnie wpływa na jakość snu i powoduje rozdrażnienie.

Trenuj interwały

HIIT to idealne aktywność fizyczna dla osób, które chcą poprawić wydolność swojego organizmu. Polega na przeplataniu krótkich sesji wysiłku przy maksymalnym tętnie, w przypadku biegu będzie to intensywny sprint, na zmianę z umiarkowaną aktywnością. Treningi interwałowe nie są długie, 10-15 minut w zupełności wystarczy. Takie treningi możemy wykonywać 2-3 razy w tygodniu i z każdym kolejnym będziemy zauważać znaczną poprawę kondycji. Ciało nie jest przyzwyczajone do takich szybkich zmian tempa, dlatego też, aby widzieć jak najlepsze efekty, warto zmieniać czas poszczególnego wysiłku. 

Podsumowując, bieganie jest naprawdę dobrym pomysłem, jeśli zauważamy, że nasza wytrzymałość znacząco się pogorszyła. Jest to wysiłek angażujący, aczkolwiek przyjemny i stosunkowo łatwo jest pokonywać wyznaczone cele. Warto pamiętać zaledwie o kilku rzeczach, aby skutecznie poprawić swoją wydolność, a przy okazji znaleźć nowe hobby.

DMI