Probiotyki – co warto o nich wiedzieć?

0
162
kobieta skacząca nad morzem
Słowo „probiotyk” dosłownie oznacza „dla życia”, ale termin ten zwykle odnosi się do żywych, pożytecznych bakterii, które mogą odgrywać kluczową rolę w procesie fermentacji produktów mlecznych i innych fermentowanych produktów spożywczych | fot.: materiał partnera

Dziś probiotyki wydają się być wszędzie – reklamowane są w dziesiątkach produktów, pojawiając się w nieoczekiwanych, czasem zaskakujących miejscach. Stają się modą, która ma napędzać sprzedaż. Jednak w przeciwieństwie do niektórych innych trendów żywieniowych, istnieją solidne badania potwierdzające korzyści z przyjmowania probiotyków. Czym charakteryzują się te mikroorganizmy? Jaką rolę pełnią w naszym ciele. W których produktach jest ich najwięcej? Odpowiadamy na najważniejsze pytania.

Czym są probiotyki?

Słowo „probiotyk” dosłownie oznacza „dla życia”, ale termin ten zwykle odnosi się do żywych, pożytecznych bakterii, które mogą odgrywać kluczową rolę w procesie fermentacji produktów mlecznych i innych fermentowanych produktów spożywczych. Znajdziemy je również w suplementach lub niektórych wzbogaconych produktach. Kiedy jesteśmy zdrowi, mamy miliony tych przyjaznych bakterii z setek różnych gatunków, żyjących w naszych przewodach pokarmowych. Większość z nich znajduje się w jelitach, dlatego czasami nazywa się je florą jelitową. Probiotyki wspierają funkcjonowanie naszych organizmów,  wspomagają trawienie oraz wzmacniają odporność.

Dlaczego są tak ważne?

Te przyjazne bakterie mogą pomóc w utrzymaniu ogólnego stanu zdrowia i dobrego samopoczucia na wiele sposobów. Przede wszystkim regulują pracę wątroby, co z kolei pomaga organizmowi pozbyć się toksyn. Wpływają na proces trawienia, wspierając organizm w przyswajaniu pełnej gamy składników odżywczych. Dodatkowo – pozwalają na zrównoważoną eliminację złego cholesterolu. Mogą również pomagać w przyswajaniu związków mineralnych i witamin, takich jak witamina K i wiele witamin z grupy B.

Warto także wspomnieć, że nasze przewody pokarmowe mają ultra cienką barierę, która umożliwia przenikanie składników odżywczych z pożywienia i odpycha toksyny. Jeśli zostanie ona naruszona, patogeny mogą dostać się do krwioobiegu, powodując poważne choroby. Probiotyki zacieśniają wiązanie między komórkami, efektywnie wzmacniając tę niezwykle ważną barierę.

Jak dostarczać probiotyki organizmowi?

Probiotyki występują naturalnie w niektórych produktach spożywczych, które zostały poddane procesowi fermentacji. Najczęściej spotykanymi kulturami probiotycznymi w żywności są gatunki Lactobacillus, przywracające równowagę mikroflory jelitowej. Cenne mikroorganizmy występują m.in. w: jogurtach, kefirach, chlebie na zakwasie, miso (tradycyjnej japońskiej potrawie ze sfermentowanej soi) oraz kiszonej kapuście. Źródłem probiotyków mogą być również suplementy. Ich stosowanie jest zalecane zwłaszcza po przebytej antybiotykoterapii.

Materiał partnera