Dieta niskocholesterolowa: co jeść, by obniżyć cholesterol?

0
110
Napis cholersterol
Do podstawowych przyczyn zbyt wysokiego poziomu cholesterolu zalicza się m.in. czynniki genetyczne oraz styl życia. | fot.: materiał partnera zewnętrznego

Do podstawowych przyczyn zbyt wysokiego poziomu cholesterolu zalicza się m.in. czynniki genetyczne oraz styl życia. Na pewno zachodni model życia nie ma pozytywnego wpływu na profil lipidowy. Niezdrowa dieta, nadmiar obowiązków, brak czasu na aktywność fizyczną czy przyjmowane leki sprawiają, że masa ciała wzrasta, co powoduje zwiększenie poziomu cholesterolu, a tym samym chorób układu krążenia. Stąd też tak ważne jest wprowadzenie zdrowych nawyków żywieniowych.

Wysoki cholesterol: jak to?

Wiadomość o zbyt wysokim cholesterolu to dla wielu osób zaskoczenie, ponieważ często nie ma żadnych objawów. W przypadku, gdy wyniki są nieprawidłowe, konieczne jest wdrożenie zmian w swoim życiu. Przede wszystkim należy zgłosić się do lekarza, który w razie potrzeby może przepisać odpowiednie leki.

Stosowanie leczenia oraz zmiana stylu życia są niezbędne, aby obniżyć zbyt wysoki poziom cholesterolu. Zlekceważenie zaleceń lekarza może skutkować miażdżycą, czyli chorobą polegającą na zwężeniu, a nawet całkowitym zamknięciu światła naczyń krwionośnych. Najgroźniejsze następstwa tej choroby to m.in. zawał serca lub udar.

Jak obniżyć wysoki cholesterol?

Przy bardzo wysokim cholesterolu konieczne jest systematyczne stosowanie przepisanych przez lekarza farmaceutyków. Ponadto konieczne jest wdrożenie zdrowej diety, np. https://dietadlaserca.pl/artykuly/cholesterol/dieta-niskocholesterolowa-jak-obnizyc-wysoki-cholesterol/ oraz odpowiedniej dawki aktywności fizycznej. Dzięki temu możliwe będzie obniżenie zbyt dużej masy ciała, a tym samym obniżenie poziomu cholesterolu. Zalecane jest, aby ćwiczenia wykonywać przynajmniej 4-5 razy w tygodniu przez 30 minut, przy czym tempo ćwiczeń powinno być umiarkowane.

Dieta niskocholesterolowa

Dieta w przypadku zbyt wysokiego poziomu cholesterolu powinna być za każdym razem ustalona indywidualnie. Jest to bardzo ważne, zwłaszcza w przypadku powikłań, do których zalicza się m.in. ostre zapalenie trzustki. W takiej sytuacji zalecana jest przede wszystkim dieta niskotłuszczowa. Jednak niektóre zasady są uniwersalne, dlatego warto się ich trzymać.

Zgodnie z zaleceniami Europejskiego Towarzystwa Miażdżycowego oraz Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego zdrowa dieta to podstawa, dzięki której można nie tylko obniżyć cholesterol, ale również zwiększyć poziom tzw. dobrego cholesterolu, czyli frakcji HDL. Zalecane są produkty pełnoziarniste oraz zdrowe tłuszcze, np. olej rzepakowy. W jadłospisie powinno być dużo warzyw i owoców. Należy unikać nasyconych kwasów tłuszczowych, a zwłaszcza żywności wysoko przetworzonej.

Dieta dla serca DASH

Jedną z diet, które doskonale sprawdzają się w obniżaniu poziomu cholesterolu, jest dieta DASH – więcej na ten temat tutaj. Jej podstawowym założeniem jest zmniejszenie spożycia soli oraz unikanie białego pieczywa, czerwonego mięsa, ciast i ciasteczek. W jadłospisie powinny znaleźć się produkty pełnoziarniste, owoce, warzywa, chude mięso, chudy nabiał, zdrowe tłuszcze, orzechy i nasiona oraz przynajmniej 1,5 litra wody dziennie. Konieczne jest zrezygnowanie z używek oraz z soli, której spożycie powinno wynosić maksymalnie pół łyżeczki dziennie.


Materiał partnera zewnętrznego