Catering dietetyczny – jak dobrać odpowiednią kaloryczność diety?

0
157
catering dietetyczny
Dieta pudełkowa to coraz częściej wybierane rozwiązanie, a jednym z powodów jego popularności jest właśnie możliwość utrzymania ilości spożywanych kalorii w ryzach | fot.: materiał partnera

Zdrowa dieta to przede wszystkim taka, która dostarcza Ci odpowiednich składników odżywczych we właściwych ilościach. Jednak liczy się zarówno to, co spożywasz, jak i w jakich ilościach. Jedzenie jest paliwem dla Twojego organizmu i musi mu dostarczać odpowiedniej porcji energii. To dlatego tak ważne jest dobranie odpowiedniej kaloryczności diety. Jak to zrobić? Podpowiadamy.

Kaloryczność diety – dlaczego ma tak duże znaczenie?

Jedzenie ma za zadanie „naładować baterie” Twojego organizmu i dostarczyć mu paliwa do działania. Ilość energii, którą przyjmujesz z pokarmem, jest najczęściej wyrażana w kaloriach, a dokładniej w kilokaloriach – bo to one kryją się pod dobrze znanym symbolem „kcal”.

Liczba kalorii, jaką spożywasz, ma ogromne znaczenie dla Twojego zdrowia, ponieważ powinna być zbliżona do ilości energii, którą zużywasz każdego dnia. Pamiętaj, że robisz to, zarówno wykonując duży wysiłek fizyczny, jak i odpoczywając. Czy wiesz, że nawet podczas 7-godzinnego snu możesz spalić do 440 kcal?

Spożywanie niewłaściwej ilości kalorii, zwłaszcza przez dłuższy czas, niesie za sobą poważne konsekwencje. Jeśli jesz za mało, organizm może zacząć poszukiwać energii w wewnętrznych źródłach, co może doprowadzić do jego wycieńczenia, a w konsekwencji do problemów zdrowotnych. Jeśli jednak przyjmujesz nadmiernie dużą ilość kalorii, organizm nie spala jej na bieżąco, przez co dochodzi do akumulacji tkanki tłuszczowej. Mówiąc prościej – tyjesz. Nadprogramowe kilogramy, zwłaszcza w dużej ilości, również są poważnym zagrożeniem. Jednym słowem: warto dobrze określić swoje zapotrzebowanie kaloryczne i trzymać się go.

Catering dietetyczny – sposób na utrzymanie podaży kalorii pod kontrolą

Dieta pudełkowa to coraz częściej wybierane rozwiązanie, a jednym z powodów jego popularności jest właśnie możliwość utrzymania ilości spożywanych kalorii w ryzach. Dlaczego? To proste! Ponieważ podstawą dobrania planu diety pudełkowej jest określenie, ile kalorii mają zawierać Twoje posiłki. To jeden z kluczowych wyborów, które musisz dokonać, zamawiając catering dietetyczny.

Posiłki, które otrzymasz każdego dnia, będą zawierały określony ładunek energetyczny, a jednocześnie zostaną dobrze zbilansowane pod kątem składników odżywczych. Zyskasz więc pewność, że Twój organizm otrzymuje dokładnie to, czego potrzebuje. Warunkiem jest jednak precyzyjne określenie swojego zapotrzebowania kalorycznego.

Kalkulator kalorii – sposób na obliczenie zapotrzebowania kalorycznego

W ogólnym ujęciu dorosła kobieta powinna spożywać ok. 2000 kcal dziennie, a mężczyzna 2500 kcal[1]. Sęk w tym, że jest to bardzo orientacyjna wartość! Wiele zależy od Twojego wieku, stanu zdrowia, wykonywanej pracy, a także poziomu aktywności fizycznej. Przykładowo, osoba wykonująca pracę biurową, która rzadko ćwiczy, będzie potrzebowała mniej energii niż pracownik fizyczny, który dodatkowo intensywnie ćwiczy 3-4 razy w tygodniu. Dlatego, zamiast opierać się na ogólnych wytycznych, warto policzyć swoje zapotrzebowanie kaloryczne. Pomoże w tym np. kalkulator kalorii dostępny w serwisie Nice To Fit You. Został on stworzony specjalnie dla tych, którzy chcą dobrać właściwy plan diety pudełkowej, ale możesz z niego skorzystać również wtedy, gdy po prostu jesteś ciekawy, ile energii potrzebuje Twój organizm każdego dnia. Określenie tej wartości może być pierwszym krokiem w stronę dokonania wartościowych zmian w jadłospisie.

[1] https://www.nhs.uk/common-health-questions/food-and-diet/what-should-my-daily-intake-of-calories-be/

Materiał partnera