Jaką pić wodę?

0
104
Woda niegazowana w szklance
Błędem jest powszechne twierdzenie, że należy ograniczyć picie wody gazowanej na rzecz niegazowanej | fot.: Materiał partnera zewnętrznego

Woda to podstawowy element zdrowej i zbilansowanej diety. Pomaga oczyścić organizm z toksyn, wspomaga procesy trawienia i przyspiesza metabolizm organizmu. Ostatnio obserwuje się znaczną popularyzację picia wody, co przekłada się na ogromny ich wybór na półkach sklepowych. Dlatego warto przyjrzeć się im bliżej i wybrać taką, która najbardziej odpowiada naszym potrzebom.

Mineralizacja wody

Każda woda zawiera mikroelementy w postaci jonów soli mineralnych, pod względem zawartości których różnią się między sobą. Dlatego wody możemy podzielić na 3 grupy: wysokozmineralizowane (>1500 mg/l), średniozmineralizowane (500-1500 mg/l) oraz niskozmineralizowane (50-500 mg/l). Główne składniki mineralne, które rozpuszczone są w wodzie, to kationy: magnez, wapń, sód, potas oraz aniony: wodorowęglany, siarczany, chlorki i fluor. Każdy z nich ma inny wpływ na organizm człowieka, np. wodorowęglany zmniejszają pH soku żołądkowego i przynoszą ulgę w nadkwasocie, żelazo chroni przed wystąpieniem niedokrwistości, a magnez wspomaga pracę mięśni. Należy także wspomnieć o wodach źródlanych, które mają zdecydowanie uboższy skład niż wody mineralne, a także różnią się smakiem, który jest łagodniejszy i mniej wyrazisty.

Nie dla wszystkich jednakowa woda

Z drugiej strony nadmiar niektórych składników może być niekorzystny, dlatego rodzaj wody powinien być dobrany do aktualnego stanu zdrowia. Woda wysokozmineralizowana polecana jest dla sportowców, którzy potrzebują większych ilości magnezu i wapnia, dzięki czemu mogą np. uniknąć powstawania zakwasów. Tego rodzaju wody powinny unikać kobiety w ciąży i karmiące piersią, na rzecz wody niskozmineralizowanej, niskosodowej i o małej zawartości siarki. Wodę o niskim stopniu mineralizacji poleca się również dla niemowląt i małych dzieci. Dlatego dla najmłodszych dobrym wyborem będzie woda źródlana, ale w sytuacjach takich jak biegunka u niemowlaka, może być koniecznie sięgnięcie po dodatkowe źródło elektrolitów. Natomiast woda z dużą ilością sodu będzie odpowiednia dla osób wykonujących ciężką pracę w upalne dni, a wręcz niekorzystna dla osób z nadciśnieniem tętniczym.

Woda gazowana czy niegazowana?

Błędem jest powszechne twierdzenie, że należy ograniczyć picie wody gazowanej na rzecz niegazowanej. Woda gazowana jest niewskazana jedynie w kilku sytuacjach np. przy problemach z trawieniem, nadkwasocie, czy dolegliwościach w obrębie strun głosowych i gardła. Dodatkowo rozpuszczony w wodzie gazowanej dwutlenek węgla może dawać uczucie rozpierania żołądka i nasilać odbijanie się, co nie będzie dobrze tolerowane u osób z problemami żołądkowymi. Poza tym za wyborem będą przemawiały walory smakowe, ponieważ uznaje się, że woda gazowana lepiej pobudza kubki smakowe i gasi pragnienie, niż woda niegazowana.

Wody lecznicze

Należą do wód wysokozmineralizowanych i charakteryzują się wysoką zawartością pewnych mikroskładników, które mają uzasadnienie podczas stosowania w określonych stanach chorobowych. Powinno się je spożywać ze szczególną ostrożnością, w ilościach nie większych niż jedna szklanka dziennie i w oparciu o specjalistyczną poradę lekarską. Mogą one wspomagać leczenie wielu chorób przewlekłych i poprawiać samopoczucie. Znaleźć je można w wielu górskich miejscowościach uzdrowiskowych oraz stacjonarnie w aptekach.


Materiał partnera zewnętrznego