Aronia – dlaczego warto włączyć ją do swojej diety?

0
152
aronia na szarym stole
Aronia co prawda pochodzi z Ameryki Północnej, jednak to właśnie u nas produkuje się jej najwięcej - nawet 15 tysięcy ton rocznie | fot.: stock.adobe.com

Korzyści ze spożywania owoców i warzyw jest mnóstwo. Zamiast sięgać po zagraniczne, egzotyczne owoce, warto rozejrzeć się po własnym ogrodzie, a nuż kwitnie tam krzak aronii? Mieszkańcy miast nie muszą z niej rezygnować, świetną alternatywą są suplementy diety zawierające cenne antocyjany z aronii. 

Aronia – flagowy produkt Polski!

Aronia co prawda pochodzi z Ameryki Północnej, jednak to właśnie u nas produkuje się jej najwięcej – nawet 15 tysięcy ton rocznie! Krzak aronii jest łatwy w pielęgnacji, nie wymaga konkretnego rodzaju gleby, dobrze znosi niskie, zimowe temperatury, wilgoć oraz słońce. Nada się więc do każdego ogródka. Dla tych, którzy nie lubią cierpkiego posmaku owoców aronii, nie mają dostępu do sadów lub możliwości zakupienia na rynku, nic straconego. Świetnie w tym celu sprawdzą się suplementy dostępne w aptekach, lub syropy z owoców aronii, które można pić samodzielnie, lub dodawać do ulubionego napoju, na przykład herbaty. Je również można zakupić w aptekach.

Co takiego ma w sobie aronia?

Dla organizmu bezcenne są antocyjany, są to barwniki występujące w owocach takich jak jagody, jeżyny, maliny, czarna porzeczka, żurawina, a najwięcej ich jest w aronii. Ponadto, owoce tej rośliny są bogate w polifenole; fenolokwasy, procyjanidyny i antocyjany, które posiadają działanie antyoksydacyjne. Poza tym jest świetnym źródłem witamin; A, B2, B6, C, E, K, P, PP, oraz kwasu foliowego, a także składników mineralnych; cynku, potasu, fosforu, sodu, manganu, boru, jodu, molibdenu i kobaltu. Ma w składzie również białka, węglowodany, błonnik, garbniki i rosweratrol. Aronia to prawdziwa bomba zdrowotna!

Jak aronia wpływa na zdrowie?

Ze względu na dużą ilość antocyjanów, aronia świetnie sprawdza się u osób mających problemy ze wzrokiem. Badania dowodzą, że odpowiednia ilość aronii w diecie może spowolnić pogarszanie się wzroku spowodowane jaskrą i zaćmą. U osób starszych może wręcz wpłynąć na spowalnianie zmian degeneracyjnych. Antocyjany pomagają również na pamięć oraz wspomagają procesy uczenia się. Mogą być stosowane w profilaktyce chorób neurodegeneracyjnych oraz w walce z chorobami cywilizacyjnymi, które są wywoływane poprzez stres, czyli: nadciśnienie, miażdżyca, udary mózgu, cukrzyca oraz nowotwory. Co więcej, regularne spożywanie owoców aronii bardzo pozytywnie wpływa na smukłą sylwetkę, zdrową cerę, włosy oraz paznokcie.

Niezwykle ważne jest by pamiętać, że regularne spożywanie owoców i warzyw zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób serca, stawów, oczu oraz nowotworów. Wiele osób uznaje ją również za bardzo smaczną, chociaż cierpki smak sprawia, że ma równie dużo przeciwników. Nie oznacza to, że od razu trzeba z aronii rezygnować, wszak suplementy diety zawierające ekstrakty z aronii nie posiadają smaku, a dostarczają do organizmu porównywalne ilości witamin i minerałów. Można również pokusić się na dżem aroniowy, lecz należy pamiętać, że zawiera on dużo substancji słodzących, co może negatywnie wpływać na zdrowie. Warto spróbować domowego soku aroniowego, który można zrobić z mrożonych owoców. Wystarczy mrożonkę zalać wrzątkiem i gotować przez 40 minut, a następnie doprawić cukrem lub słodkim syropem wedle uznania.

AWI