Jakie składniki odżywcze są szczególnie ważne po porodzie?

0
819
Noworodek w czułych rękach
W tym okresie zwiększa się zapotrzebowanie na składniki odżywcze, dlatego musisz zadbać o odpowiedni poziom witamin i minerałów w swoim organizmie. | fot.: materiał partnera zewnętrznego

Odpowiednia dieta jest ważna nie tylko podczas ciąży, ale również po porodzie – szczególnie jeśli karmisz piersią. W tym okresie zwiększa się zapotrzebowanie na składniki odżywcze, dlatego musisz zadbać o odpowiedni poziom witamin i minerałów w swoim organizmie. Sprawdź, które z nich są niezbędne.

Zwiększone zapotrzebowanie na składniki mineralne i witaminy po porodzie wynika przede wszystkim z produkcji mleka – aby dziecko otrzymało wartościowy pokarm, organizm czerpie od Ciebie substancje odżywcze. Jeżeli więc nie dbasz o codzienną dietę, narażasz się na niedobory witamin i minerałów, co z kolei skutkuje pogorszeniem nie tylko stanu zdrowia, ale i samopoczucia.

Składniki odżywcze otrzymywane z pożywieniem

Jeżeli przestrzegasz zasad racjonalnego odżywiania, większość składników odżywczych możesz sobie dostarczyć wraz z pożywieniem. Istotną rolę odgrywa zatem zróżnicowana dieta, która pozwala na uzupełnienie potrzebnych po porodzie witamin i minerałów oraz pomaga zapobiec ich niedoborom.

  • Witaminy z grupy B

Witaminy z grupy B wpływają na metabolizm tłuszczów, białek i węglowodanów. Wspierają prawidłowe funkcjonowanie układu krążenia i układu nerwowego.

Jeśli chcesz uniknąć niedoborów tych witamin, jedz dużo produktów pełnoziarnistych, nabiału, ryb morskich (pochodzących wyłącznie ze sprawdzonych źródeł), warzyw i jajek.

  • Witamina C

Witamina C, podobnie jak witamina A, należy do grupy silnych przeciwutleniaczy. Nie tylko podnosi odporność organizmu, skraca czas trwania infekcji i bierze udział w syntezie kolagenu, ale również przyspiesza gojenie się ran. Ponadto jest niezbędna w syntezie hemoglobiny – przyczynia się do zwiększenia wchłaniania żelaza.

Źródłem witaminy C są m.in. natka pietruszki, owoce cytrusowe, jarmuż, papryka żółta i czerwona, brokuły i brukselka.

  • Wapń

Wapń to pierwiastek, który wchodzi w skład szkieletu kostnego, a jego niedobory mogą prowadzić do osteopenii. Aby uzupełnić jego poziom, warto spożywać mleko i przetwory mleczne, ryby wędzone, natkę pietruszki i szpinak.

Należy podkreślić, że wchłanianie wapnia uzależnione jest od odpowiedniej ilości witaminy D.

Witaminy po porodzie – którymi należy uzupełniać dietę?

Prawidłowo skomponowane posiłki, bazujące na zasadach racjonalnego żywienia, pomogą Ci zapobiec niedoborom składników odżywczych. Musisz jednak pamiętać, że niektóre minerały i witaminy po porodzie warto przyjmować w formie suplementów – głównie z uwagi na niedostateczną ich ilość w pożywieniu.

Do składników wymagających suplementacji zaliczyć można m.in. kwas dokozaheksaenowy (DHA), witaminę D3, jod i cholinę. Jeżeli więc chcesz uniknąć niedoborów, powinnaś przyjmować preparaty witaminowe stworzone z myślą o kobietach karmiących piersią.


Materiał partnera zewnętrznego