Jak powinna odżywiać się przyszła mama?

0
232
zbliżenie na brzuch ciążowy
Wokół żywienia kobiet w ciąży istnieje wiele mitów | fot.: materiał partnera zewnętrznego

Temat odżywiania jest bardzo istotny w przypadku kobiet ciężarnych. W końcu przyszła mama musi zadbać o nie tylko o dostarczenie składników odżywczych sobie, ale również rozwijającemu się w niej dziecku. Co w kwestii żywienia warto wiedzieć?

Dlaczego temat żywienia jest tak kluczowy w przypadku kobiet w ciąży?

Odpowiednie odżywianie to temat ważny jeszcze przed rozpoczęciem starań o dziecko. Warto w tym okresie sięgnąć po suplementy diety, przede wszystkim po kwas foliowy. Zalecenia Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego wskazują na stosowanie kwasu foliowego na około 6 tygodni przed zajściem w ciążę oraz przez cały pierwszy trymestr. Sposób odżywiania ma bezpośredni wpływ na stan zdrowia mamy, ale również dziecka. Rozsądne żywienie może nawet zapobiec wystąpieniu chorób cywilizacyjnych w przyszłym życiu malucha. Do śledzenia rozwoju płodu przyda Ci się kalendarz ciąży.

Jaką dietę powinna utrzymywać kobieta spodziewająca się dziecka?

W tej kwestii najważniejszy jest zdrowy rozsądek. Najlepiej, gdy dieta przyszłej mamy będzie oparta na świeżych warzywach i owocach, zbożach, nabiale, zdrowych olejach roślinnych, drobiu i rybach. Żywienie powinno być zróżnicowane. Warto zadbać też o to, aby w diecie znalazły się nasiona i orzechy.

Czy w ciąży naprawdę trzeba jeść za dwoje?

Wokół żywienia kobiet w ciąży istnieje wiele mitów. Jednym z nich jest fakt, że w tym okresie trzeba jeść za dwoje. Prawda jest jednak inna: trzeba jeść dla dwojga. Drobny niuans zmienia bardzo wiele. Nie chodzi bowiem o to, aby przyszła mama spożywała podwójne porcje, ale o to, aby tak dobierała posiłki, żeby były bogate w składniki odżywcze. Oczywiście będąc w ciąży można jeść więcej w ciągu dnia (nawet o około 400-500 kcal), jednak nie powinno się na siłę jeść w nadmiarze. Większa masa ciała mamy może negatywnie wpłynąć na zbyt dużą masę urodzeniową dziecka lub spowodować przedwczesny poród.

Czy w ciąży można pić kawę?

W czasie ciąży warto ograniczyć przyjmowanie kofeiny do 200 miligramów dziennie. Oznacza to, że każdego dnia można bez problemu wypić 2 filiżanki. Kobiety, które uwielbiają kawę i piły jej spore ilości jeszcze przed zajściem w ciążę nie będą musiały się więc bardzo pod tym względem ograniczać. Co więcej mogą sięgać po ukochany napój również w okresie karmienia piersią. Podobnie sprawa ma się z herbatą, która nie zawiera kofeiny, lecz jest za to bogata w teinę. Dlatego niezależnie od tego, czy mowa o herbacie czarnej, białej czy zielonej, warto ograniczyć liczbę wypijanych filiżanek do około 2 dziennie.

Picie naparów ziołowych w czasie ciąży

W okresie ciąży warto uważać też z naparami ziołowymi. Zdecydowanie niezalecane jest picie herbatki z kopru włoskiego – zarówno w okresie ciąży, jak i późniejszego karmienia piersią. Koper włoski zawiera substancje, które przyjmowane w nadmiarze mogą odbić się niekorzystnie na dziecku. Mówią o tym najnowsze zalecenia medyczne. Napary ziołowe na bazie lipy, rumianku czy mięty, pite z umiarem i po konsultacji z lekarzem mogą pojawić się, od czasu do czasu, w odżywianiu kobiet ciężarnych.

Materiał partnera zewnętrznego