Dieta w ciąży – co jeść w ciąży, dbając o siebie i dziecko?

0
302
co jeść w ciąży
Posiłki w trakcie pierwszych miesięcy ciąży powinny być zbilansowane. W tym okresie należy zwrócić szczególną uwagę na kwas foliowy, a także na witaminę D3 | fot.: materiał partnera

Dieta w ciąży to istotna kwestia. Twoje zdrowie, a także zdrowie dziecka są ważne w trakcie ciąży. Co można jeść w ciąży? Kobiety w ciąży często szukają odpowiedzi na to pytanie, sięgając po różne poradniki na ten temat. Wszędzie można znaleźć wiele opinii na temat różnych produktów, które nie zawsze są trafne. Więc co tak naprawdę można jeść w trakcie trwania ciąży?

Co jeść w ciąży – 1 trymestr

Pierwsze miesiące ciąży nie należą do najłatwiejszych. Nowa rzeczywistość, która towarzyszy przyszłej matce, nie zawsze jest przyjemna. Często kobiety szukają informacji, które mogą pomóc im w przygotowaniu specjalnej diety na pierwsze trzy miesiące ciąży. Co jeść w ciąży przez pierwsze trzy miesiące?

Zacznijmy od tego, czego powinno się wystrzegać. Warto zacząć od odrzucenia tłustych, pieczonych oraz ostrych potraw. Wzmagają one nudności, które mogą prowadzić do wymiotów. Jak wiadomo, zwracanie posiłków odwadnia organizm, a nawodnienie w trakcie trwania ciąży jest bardzo ważne.

Posiłki w trakcie pierwszych miesięcy ciąży powinny być zbilansowane. W tym okresie należy zwrócić szczególną uwagę na kwas foliowy, a także na witaminę D3. Podczas ciąży rośnie również zapotrzebowanie na kilka ważnych mikroelementów, takich jak:

  • jod, który znajdziemy w rybach, a także glonach morskich;
  • żelazo, które znaleźć można w mięsach, podrobach oraz jajach. Przyswajanie żelaza można wspomóc, dodając do posiłku witaminę C, którą znajdziemy, chociażby w cytrusach lub brokułach;
  • wapno, które jest niezbędne do budowy układu kostnego dziecka. Znaleźć je możemy w mleku oraz przetworach mlecznych;
  • kwasy tłuszczowe omega-3, których bogatym źródłem są ryby morskie, a także oleje roślinne;
  • magnez, który znajduje się w mleku, kaszy gryczanej i gorzkiej czekoladzie.

Najlepszym wyjściem będzie odpowiednie bilansowanie diety. Oczywiście nie należy się objadać. Zapotrzebowanie energetyczne wzrasta dopiero w drugim trymestrze.

Co jeść w ciąży – lista

Po pierwszym trymestrze zapotrzebowanie energetyczne gwałtownie wzrasta, dlatego nasza dieta powinna być bogata w węglowodany. Co jeść w ciąży po pierwszym trymestrze? Najlepszymi źródłami węglowodanów są półprodukty oraz produkty takie jak:

  • pieczywo pełnoziarniste,
  • płatki owsiane,
  • otręby,
  • amarantus,
  • tapioka,
  • makaron pełnoziarnisty,
  • ryż,
  • owoce,
  • warzywa,
  • rośliny strączkowe.

Nie należy jednak przesadzić z ilością węglowodanów. Dieta w ciąży powinna być również bogata w składniki pochodzenia naturalnego. Powinno się unikać sztucznych tworów, takich jak napoje energetyczne, słodycze, a także różnego rodzaju dosładzane napoje ze sztucznymi barwnikami i wzmacniaczami smaku.

W dalszym etapie ciąży można bazować na tym, co jadło się w pierwszym trymestrze, ale ze względu na zwiększone zapotrzebowanie energetyczne nasze dania powinny być nieco większe. Pamiętaj, nie możesz jeść za dwóch. Lepiej jeść mniej, ale częściej, niż więcej i rzadziej. Warto sięgać po zupy, które są daniami lekkimi, nawadniają, a także dostarczają łatwo przyswajalne składniki odżywcze. Zupy to dania, które można spożywać w każdym etapie ciąży. Ważne jest nawodnienie oraz duże ilości wapnia i witaminy D. Tych trzech składników nigdy za wiele, a to ze względu na poprawny rozwój dziecka.

Co jeść w ciąży podczas trwania ostatniego trymestru? W trzecim trymestrze należy jeść posiłki lekkostrawne. Coraz większy brzuch powoduje ucisk na jelita i może to prowadzić do problemów z wypróżnianiem. Do lekkostrawnych produktów zaliczamy tłuszcze roślinne, jaja, chudy nabiał, jasne i czerstwe pieczywo, warzywa i owoce, a także białe mięso. Kasze oraz płatki błyskawiczne również powinny mieć miejsce w twojej diecie. Należy je jednak poddać obróbce termicznej.

Materiał partnera