Rosnąca popularność outsourcingu IT wynika z szeregu korzyści, jakie daje wydzielenie niektórych obszarów działalności przedsiębiorstwa i powierzenie ich zewnętrznym partnerom. Rozważasz taką opcję? Masz do wyboru m.in. nearshoring lub offshoring. Dowiedz się, z czym wiążą się te modele outsourcingu.
Nearshoring: zalety i wady
Nearshoring polega na przeniesieniu procesów za granicę, jednak do krajów położonych w niewielkiej odległości i tym samym zbliżonych pod względem kulturowym. W ostatnich latach nearshoring cieszy się rosnącą popularnością – coraz częściej wypiera drugi model outsourcingu IT, czyli offshoring. Jednym z powodów są liczne zalety tego rozwiązania.
Główne atuty nearshoringu:
- wyeliminowanie problemów związanych z różnicą stref czasowych – znacznie ułatwia to wspólną pracę nad projektami,
- brak barier komunikacyjnych – specjaliści IT m.in. z Polski nie mają problemu z komunikowaniem się w języku angielskim,
- zbliżone rozwiązania prawne – w rezultacie klient może być pewny, że np. przekazane dane nie zostaną upublicznione.
Firmy mające siedziby w krajach Europy Zachodniej, które są zainteresowane outsourcingiem IT, często poszukują specjalistów na polskim rynku. Mimo wielu zalet, jakie ma to rozwiązanie, muszą one jednak pamiętać też o wadach – mowa tu o kosztach. Nearshoring jest zwykle droższy niż offshoring.
Oto z czym wiąże się offshoring
Alternatywą dla outsourcingu IT w modelu nearshoring jest offshoring. W tym przypadku klient decyduje się na outsourcing procesów IT do krajów odległych geograficznie i co za tym idzie również kulturowo. Przykładem może być korzystanie z oferty firmy mającej siedzibę w Indiach.
Jakie są zalety offshoringu? Do głównych korzyści należą:
- niskie koszty wynagrodzeń – specjaliści IT choćby ze wspomnianych Indii mają niższe oczekiwania finansowe niż specjaliści IT z Europy Środkowej czy Wschodniej,
- dodatkowe preferencje podatkowe – ich celem jest zachęcenie zagranicznych przedsiębiorców do współpracy.
Aspekt finansowy to jednak nie wszystko. Jednym z powodów malejącego zainteresowania offshoringiem są związane z nim zagrożenia. Znaczne różnice kulturowe, obniżenie jakości pracy, problemy komunikacyjne, dodatkowe trudności spowodowane różnicą czasu czy wreszcie ryzyko utraty własności intelektualnej – to główne wyzwania, z jakimi muszą zmierzyć się firmy, które zdecydowały się na offshoring.
Jak zarządzać zewnętrznymi dostawcami?
Outsourcing IT – zarówno w modelu nearshoring, jak i offshoring – wiąże się z jeszcze jednym zagadnieniem, czyli skutecznym i bezproblemowym zarządzaniem dostawcami zewnętrznych usług. Zarządzanie dostawcami wcale nie musi jednak obciążać klienta. Aktualnie na rynku działają firmy specjalizujące się w tego typu usługach. Ich oferta obejmuje:
- scentralizowanie zarządzania umowami z dostawcami,
- rozliczanie poszczególnych dostawców,
- zawieranie umów z wybranymi dostawcami usług IT.
Co zyskuje firma korzystająca z takiej oferty? Z jednej strony może ona obniżyć koszty administracyjne, z drugiej natomiast w pełni skoncentrować się na kwestiach kluczowych dla rozwoju.
Materiał partnera