Jakie zadania i ćwiczenia trenują poszczególne obszary i funkcje mózgu?

0
210
mózg trening mózgu
>Wraz z wiekiem nasz mózg się starzeje. Na szczęście możemy temu w pewnym stopniu zapobiec. Warto wykonywać ćwiczenia na pamięć i stawiać sobie nowe wyzwania | fot.: stock.adobe.com

By nasz mózg pozostał w dobrej kondycji warto go poddawać regularnym ćwiczeniom. Pomaga to zachować dobrą pamięć, bystrość umysłu, a także przedłuży jego żywotność. Za co odpowiadają poszczególne obszary naszego mózgu? Jakim ćwiczeniom możemy poddać nasz mózg?

Pamięć i synapsy

Wraz z wiekiem nasz mózg się starzeje. Na szczęście możemy temu w pewnym stopniu zapobiec. Warto wykonywać ćwiczenia na pamięć i stawiać sobie nowe wyzwania. Dzięki nauce nowych czynności w naszym mózgu tworzą się nowe połączenia między komórkami zwane synapsami. Im ich więcej tym nasz mózg jest sprawniejszy. Pamiętajmy, że nieużywane synapsy zanikają, przez co zwalniają procesy myślowe, pogarsza się pamięć i bystrość umysłu.

Budowa mózgu

Mózg składa się z lewej i prawej półkuli jednak to nie wszystko. W półkulach wyróżnia się różne płaty. Każdy z płatów odpowiada za inne funkcje.

Jakie płaty mózgowe wyróżniamy?

  • skroniowe odpowiadające za słuch i węch 
  • czołowe odpowiadający za mowę i zachowanie
  • ciemieniowe odpowiadające za odczuwaniem bólu i orientację w przestrzeni
  •  potyliczne odpowiadające za wzrok
  • limbiczne odpowiadające za emocje

Półkule mózgu

U większości z ludzi z reguły dominuje jedna półkula mózgowa. Dowiadując się, która to jest będziemy w stanie wykonywać ćwiczenia na przeciwną półkulę. Jak już wiemy, stawianie sobie nowych wyzwań jest dość istotne, szczególnie jeśli chcemy zachować nasz umysł w dobrej kondycji.

Lewa półkula odpowiada za:

  • mowę i czytanie
  • logiczne myślenie i analizowanie
  • liczenie i zdolności matematyczne
  • porządek i sekwencyjność
  • dostrzeganie szczegółów
  • emocje pozytywne
  • kontrolę prawej strony ciała

Ćwiczenia: By stymulować lewą półkulę mózgu do pracy, możemy sięgnąć po różnego typu quizy i łamigłówki. Dobrym pomysłem może okazać się, chociażby rozwiązywanie krzyżówek, sudoku lub gra w Scrabble. Efekty przynosi również segregowanie np. układanie książek na półkach w ustalonej kolejności bądź ubrań w szafie, według odgórnie obranego schematu. Warto także codzienne czynności wykonywać przy pomocy prawej ręki. Należy jedynie uważać by nie zrobić sobie krzywdy, szczególnie jeśli jesteśmy leworęczni i próbujemy prawą ręką pokroić marchewkę do zupy lub namalować sobie prostą kreskę na oku. Pamiętajmy, że bezpieczeństwo powinno być zawsze na pierwszym miejscu.

Prawa półkula odpowiada za:

  • kreatywność i wyobraźnię
  • twórczość i spontaniczność 
  • obrazy i kolory
  • zdolności humanistyczne
  • emocjonalność i wrażliwość
  • zmysłowość i duchowość
  • emocje negatywne 
  • kontroluje lewą stronę ciała

Ćwiczenia: Prawa półkula mózgu odpowiada głównie za naszą twórczość i wyobraźnię. Jest wrażliwa na piękno, muzykę, obrazy. Kieruje nią logika intuicyjna i metaforyczna. By ćwiczyć prawą półkulę mózgu możemy sięgnąć po książki, które idealnie rozwijają naszą wyobraźnię. Innym sposobem na stymulację może być rysowanie lub pisanie. Niech każda ręką kreśli na kartce coś innego np. prawa kłęby dymu, chmury a lewa w tym samym czasie pisze litery bądź cyfry. Równie ciekawym pomysłem może być malowanie lub rękodzieło artystyczne. Pomocne może okazać się śpiewanie i słuchanie muzyki, próba wczucia się w rytm i emocje, jakie wywołuje dana melodia. Zamknijmy oczy i dajmy się ponieść fantazji. Obudzimy naszą uśpioną wyobraźnię.

CIEKAWOSTKA: Ćwiczenia mózgu mogą opóźnić objawy wystąpienie Alzheimera. By mózg stał się bardziej odporny na tę chorobę, warto stymulować go za pomocą łamigłówek, gier w karty, szachy, warcaby czytania lub pisania.

Mózg jest jednym z najważniejszych narządów w naszym organizmie. Ogrywa kluczową rolę w wielu procesach a jego dobra kondycja ułatwia nam codzienne funkcjonowanie. Dbając na co dzień o naszą kondycję fizyczną pamiętajmy także o mózgu. Wykonanie kilku prostych zadań lub czynności w ciągu dnia, może przynieść sporo korzyści. Jeśli dodatkowo uzupełnimy nasz jadłospis odpowiednimi produktami, będziemy mogli cieszyć się wspaniałą kondycja zarówno fizyczną jak i psychiczną przez długie lata. 

MCZ