Smar do łańcucha motocyklowego – co warto wiedzieć?

0
1037
smar do motocyklu
Wielu motocyklistów zapomina o konserwacji łańcucha. Większość producentów jednośladów zaleca smarowanie łańcucha raz na 500 km | fot.: materiał partnera

Niestety wiele osób dba tylko o wygląd maszyny, zapominając o przeglądach technicznych i stosowaniu odpowiedniej chemii motocyklowej. Jeśli chcesz przez długi czas cieszyć się swoją maszyną, zdecydowanie nie powinieneś zaniedbywać żadnego z jej elementów. Dlaczego smarowanie łańcucha w motorze jest istotne? Jaki smar wybrać? Czym się różni suchy smar od mokrego? Podpowiadamy w naszym artykule!

  1. Smar do łańcucha motocyklowego – podstawowe informacje
  2. Dlaczego smarowanie łańcucha jest istotne?
  3. Suchy czy mokry smar do smarowania łańcucha motocyklowego?
  4. Jakie są najważniejsze parametry smaru do łańcuchów motocyklowych?
  5. Smarowanie łańcucha

Smarowanie zmniejsza tarcie i zużycie łańcucha, co wpływa na jego trwałość.

Smar do łańcucha motocyklowego – podstawowe informacje

Wielu motocyklistów zapomina o konserwacji łańcucha. Większość producentów jednośladów zaleca smarowanie łańcucha raz na 500 km. Zalecane jest także aplikowanie substancji po każdej jeździe motocyklem podczas deszczu. Istnieją również inne metody uzupełniania smaru. Zaawansowani motocykliści przeprowadzają ten proces po każdym tankowaniu do pełna.

Są producenci jednośladów zalecający w instrukcjach stosowanie oleju przekładniowego do posmarowania łańcucha. Z tego powodu spora ilość użytkowników motocykli stawia na montaż automatycznych olejarek. Ich działanie polega na powolnym polewaniu olejem po łańcuchu w czasie jazdy. Po zakończonym smarowaniu trzeba odczekać jakieś 15–20 minut, zanim ponownie wyruszymy w trasę. W przeciwnym razie część smaru może spaść podczas jazdy. Zanim uruchomimy silnik, możemy też zetrzeć nadmiar smaru z łańcucha, używając szmatki.

Dlaczego smarowanie łańcucha jest istotne?

Smarowanie łańcucha motocyklowego jest jednym z podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych. W przeszłości, w celu nasmarowania łańcucha, trzeba było całkowicie go ściągnąć. Używano wtedy smarów charakteryzujących się ciężką konsystencją; pozostawiały one brud na każdej powierzchni, z którą miały kontakt. Obecnie mamy do czynienia z produktami zdecydowanie łatwiejszymi w stosowaniu, a do tego bardziej skutecznymi.

Czemu smar do łańcucha motocyklowego jest taki ważny? Zadanie smaru to chronienie łańcucha oraz sąsiadujących z nim elementów przed skutkami tarcia. Wskutek bezpośredniego kontaktu 2-óch poruszających się elementów nie tylko dochodzi do tarcia, ale również niszczenia części. Są również smary wykazujące się dodatkowymi właściwościami, między innymi chronią łańcuch przed korozją oraz znacznie lepiej go konserwują.

Niewłaściwe smarowanie albo brak smaru może doprowadzić do znacznie szybszego zużycia łańcucha, zwiększonego tarcia i hałasu, a nawet do uszkodzenia całego układu napędowego. Używając jakościowych produktów, możemy znacznie wydłużyć żywotność łańcucha.

Suchy czy mokry smar do smarowania łańcucha motocyklowego?

Smary do łańcucha motocyklowego można podzielić na 2 podstawowe grupy:

  • Suche smary. Wyróżniają się one znacznie obniżoną lepkością. Są czystą opcją, nie brudzą innych powierzchni oraz elementów. Jednak ze względu na to, że w mniejszym stopniu chronią łańcuch, trzeba ich używać częściej. Po aplikacji smaru w sprayu, preparat bazowy w krótkim czasie odparowuje. Na powierzchni łańcucha zostaje jednak ochronna warstwa.
  • Mokre smary. Są one opcją tradycyjną. Cechuje je lepka konsystencja i do tego są wydajniejsze niż smar suchy. Mają niestety wadę polegającą na skłonności do zbierania zanieczyszczeń.

Jakie są najważniejsze parametry smaru do łańcuchów motocyklowych?

Zastanawiasz się, ile wytrzymuje łańcuch w motocyklu? Prawidłowo eksploatowany napęd, czyszczony i smarowany wg. zaleceń producenta motocykla lub samego napędu — w motocyklu drogowym powinien spokojnie wytrzymać od 25 000 do 30 000 kilometrów. Podczas wybierania środka do smarowania powinno się sprawdzić jego właściwości. Najważniejsze cechy to:

  • dobra przyczepność,
  • odporność na tarcie,
  • sprawne odprowadzenie ciepła.

Są też smary dodatkowo zapewniające konserwację, chroniące łańcuch przed korozją. Dzięki temu wydłuża się jego żywotność. Zdecydowanie warto zainwestować w tego typu produkt.

Ważne jest również to, jak się nakłada smar do łańcucha motocyklowego. Spray jest wygodny do aplikowania. Umożliwia rozpylenie produktu, a przy tym równomierne rozprowadzenie po powierzchni. Cienki aplikator umożliwia docieranie w trudno dostępne miejsca, do każdego elementu łańcucha.

Istotny jest też skład smaru. Są dostępne warianty zawierające kilka składników konserwujących. Takie produkty wykazują wyjątkową skuteczność, ponieważ działają wielokierunkowo. Smary mają różne pojemności. Można kupić małe opakowanie lub nieco większe. Optymalną opcją jest 400 ml albo 500 ml.

Smarowanie łańcucha

Jeżeli zdecydowałeś się na smar w sprayu, cały proces będzie łatwy. Najpierw podłóż pod łańcuch ściereczkę. Potem spryskaj go z odległości około 10–15 cm. Pozwól produktowi wsiąknąć; nie wsiadaj od razu na swój motocykl. W celu lepszego rozprowadzenia smaru można poruszać kilka razy tylnym kołem. Jeśli wybrałeś smarowanie mokrym smarem, aplikuj go za pomocą ściereczki albo gąbki.

W ofercie sklepów motocyklowych znajdziesz smary mokre oraz suche o różnych właściwościach, w tym konserwujących – wybór należy do Ciebie. Regularna konserwacja i odpowiedni smar pozwolą Ci przez długi czas cieszyć się motocyklem w doskonałej kondycji, zwiększą komfort jazdy, a do tego zapewnią to, co najważniejsze – bezpieczeństwo jazdy!

Artykuł sponsorowany