Przewodnik doboru opon zimowych

0
1431
opony zimowe
Opony zimowe należy dobierać według nalepki znajdującej się w drzwiach kierowcy, albo danych zawartych w instrukcji | fot.: Fotolia

Wymiana opon zimowych jest koniecznością, która spotyka nasz każdego roku. Niemniej jednak nie zawsze mamy wiedzę na co zwrócić uwagę podczas zakupu całkiem nowego kompletu ogumienia na mroźne miesiące.

Stosujmy się do zaleceń

To naprawdę istotne. Nie próbujmy być mądrzejsi od producenta i sprawdźmy zalecane rozmiary ogumienia. Opony zimowe należy dobierać według nalepki znajdującej się w drzwiach kierowcy, albo danych zawartych w instrukcji. Jeżeli nie mamy takich informacji, zawsze możemy zasięgnąć opinii w doświadczonym warsztacie wulkanizacyjnym.

Szersze lub węższe, niższe albo wyższe

W obrębie parametrów, które dyktowane są przez producenta bardzo często znajduje się ogumienie w różnorodnych rozmiarach. Dawniej na zimę zalecano opony węższe, o wyższym profilu. Dlaczego? Wąska opona dużo lepiej radzi sobie ze śniegiem, wgryzając się niejako w zalegającą na drodze masę. Z kolei wyższy profil zapewni lepszą ochronę felgi w razie najechania na ukrytą pod warstwą śniegu niespodziankę : kamień, krawężnik, czy dziurę.

Jeżeli chodzi o szerokość, można spokojnie zastosować identyczną jak w przypadku opon letnich. Mieszanka ogumienia, jak i rzeźba bieżnika współczesnych opon zimowych zapewniają lepsze właściwości jezdne, zaś szersza opona dużo lepiej spisze się na ośnieżonej nawierzchni, podczas hamowania i przyspieszania. Zapewni również dużo większą przyczepność na zakrętach. Można rozważyć węższy rozmiar w wypadku użytkownika samochodu na bardzo rzadko odśnieżanych drogach, albo gdy letnie opony są naprawę szerokie, czyli powyżej 205 milimetrów.

Opony czy całe koła?

Zaopatrzenie się w drugi komplet felg ma oczywiście swoje zalety. Mowa w tym wypadku nie tylko o większej swobodzie podczas dobierania rozmiaru „zimówek” – jeżeli dopuszcza to producent, możemy wówczas pomyśleć o dużo mniejszym rozmiarze obręczy. Poza tym znacznie łatwiej będzie wymienić całe koła, aniżeli samo ogumienie. Taka operacja będzie tańsza i krótsza, chociaż należy mieć na uwadze kilka dodatkowych czynności. Istotne jest, aby przed sezonową wymianą kół wyważyć je, jak i sprawdzić ciśnienie. Warto także przy okazji sprawdzić geometrię zawieszenia, ażeby odrazu nie zniszczyć całkiem nowego kompletu.

W przypadku drugiego kompletu felg można rozważyć zastosowanie innego ich rodzaju na lato – obręczy z lekkich stopów na lato, zaś na zimowy okres tradycyjnych felg stalowych. Co prawda jeżeli chodzi o odporność na warunki, to nowoczesnym alufelgom nie będzie można niczego zarzucić, niemniej stalówki dużo lepiej znoszą zły stan dróg. Dużo trudniej jest je uszkodzić – chociaż są bardziej odporne na wygięcia, zaś naprawa, albo wymiana są znacznie tańsze.

Podsumowując powyższe warto zauważyć, że dobranie opon zimowych wymaga zwrócenia uwagi na kilka istotnych ich parametrów. Przede wszystkim należy dobierać je tak, aby spełniały wymogi producenta, które można znaleźć np. w instrukcji do pojazdu. Po drugie powinniśmy właściwe dopasować ich szerokość i wysokość. Warto także mieć dwa komplety felg. Na jednym powinny być opony zimowe, a na drugim letnie, co ułatwi ich zamianę.


MPI