Instagram jest swego rodzaju loterią. Porównanie do loterii nie jest przypadkowe, ponieważ tak w jednym, jak i drugim przypadku, nie ma jakiejś tajemnej reguły stanowiącej schemat, według którego działając, osiągnie się sukces.
Co prawda w przypadku Instagrama, prowadzone są badania mające na celu określić, w jaki dzień i o której godzinie najlepiej umieszczać posty na profilach. Czy są to wiarygodne dane? Ze statystycznego punktu widzenia niewątpliwie tak, ale z działaniem algorytmów Instagrama to już nie ma to zbyt wiele wspólnego.
Dni oraz godziny kiedy publikować posty na Instagramie
Opierając się na zasadach działania wielu specjalistycznych serwisów zajmujących się szeroko rozumianą reklamą i promocją, statystyki to świętość. I tak zgodnie z danym publikowanymi w sieci najlepsze pory publikowania na Instagramie to:
- poniedziałek, wtorek i piątek,
- godziny to między 10-11.
Jeszcze inne badania wykazały, że publikowanie w poszczególnych dniach tygodnia najlepiej robić o następujących godzinach:
– Poniedziałek – 5:00,
– Wtorek – 6:00,
– Środa – 6:00,
– Czwartek – 5:00,
– Piątek – 6:00,
– Sobota – 6:00,
– Niedziela – 6:00.
Źródło informacji: later.com
Co mówią badania w temacie publikowania postów na Instagramie
W badaniach tych wykazano, że publikując posty o wskazanych godzinach w poszczególne dni, istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że zamieszczone posty ukażą się jako jedne z pierwszych u osób obserwujących dane konta. Jest w tym wiele racji, ale jeśli kilkaset milionów osób wyjdzie z takiego założenia, to jaka jest szansa na dobre miejsce wyświetlenia się posta u odbiorców. W zasadzie żadnej gwarancji nie ma, bo algorytmy trochę inaczej do tego podchodzą i rządzą się swoimi prawami. Tego rodzaju statystyka jest tylko czymś na wzór potwierdzenia logicznego myślenia. Statystyka to statystyka, opiera się jedynie na cyklicznych sondażowych badaniach prowadzonych pośród użytkowników Instagrama.
Intuicja natomiast rządzi się swoimi prawami. Przykładem może być choćby to, że dana osoba w sposób jak najbardziej naturalny weszła w posiadanie jakiegoś super ciekawego materiału, przypadkowego zdjęcia z ważnego zdarzenia stanowiącego niewątpliwie wielki news, ma z nim czekać do następnego dnia i puszczać materiał o godzinie piątej czy szóstej. To absurd, dlatego w wielu przypadkach należy ufać własnej intuicji.
Ten przykład z intuicją odnosi się do profili zajmujących się pokazywaniem dnia codziennego i stanowiących swoistą budowę własnej określonej marki osobistej. Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku prowadzenia kont firmowych czy produktowych.
Kiedy publikować posty na Instagramie na kontach firmowych?
W przypadku kont typowo biznesowych o określonej tematyce, posiadających „wierną” grupę odbiorców, czasy publikacji można zupełnie spokojnie przedstawić np. w biogramie. Określa się wtedy, że w ten i ten dzień o wyznaczonej godzinie będą zamieszczane posty. Takie rozwiązanie jest jak najbardziej racjonalne i dobrze przyjmowane przez odbiorców. Nie buduje to dużych zasięgów, ale z pewnością utrzymuje stałą aktywną grupę odbiorców zostawiających komentarze, lajki na Insta itp. A właśnie te reakcje pochodzące od followersów są podstawą do powiększania zasięgów. Bardzo duży w tym przypadku wpływ na zasięgi ma merytoryka postów.
Czy dopasowywać czas publikacji postów do określonej grupy odbiorców?
Oczywiście, najważniejsze w drodze do sukcesu jest określenie i sprecyzowanie grupy docelowych odbiorców i to już na samym początku rozpoczęcia budowania pozycji konta na Instagramie. Każda grupa odbiorców ma swoje określone rytmy dnia i to one w dużej mierze decydują, kiedy przeglądają nowości na Instagramie. Zupełnie inną aktywność i o innej porze wykazuje typowa „gospodyni domowa”, a zupełnie inną pracownicy korporacji, nauczyciele, uczniowie, studenci, emeryci itp. Poszczególne grupy odbiorców mają najczęściej w różnych godzinach „wolną” chwilę, podczas którego odpalają smartfony czy komputery.
Kiedy publikować posty na Instagramie? – podsumowanie
Nie ma czegoś takiego jak idealny moment na publikowanie postów na Instagramie. Ale, żeby być choć trochę precyzyjnym, pewne statystyki mogą być pomocne w planowaniu akcji promocyjnych. Opieranie się tylko na danych statystycznych to taka trochę zabawa w kotka i myszkę. Analitycy szukają złotego środka na bazie zdarzeń, które już się wydarzyły. Według zasady, że „jedyną stałą jest zmienna” trafienie w przysłowiowy punkt, jeśli chodzi o czasy zamieszczania postów, jest w wielu przypadkach wypadkową wielu czynników, które bardzo trudno przewidzieć.
Materiał partnera