Jak sprawdzić zagraniczny sklep internetowy?

0
197
Kobieta robiąca zakupy w zagranicznym sklepie internetowym
Jak nie zostać oszukanym przez zagraniczny sklep internetowy?

Kto z nas, pomyślałby jeszcze paręnaście lat temu, że dokonywanie zakupów w zagranicznych sklepach będzie możliwe bez przeszkód i to siedząc w zaciszu swojego domu, bez konieczności opuszczania kraju? Dzisiaj jest to możliwe dzięki internetowi. Nic więc dziwnego, iż z roku na rok rośnie liczba Polaków, kupujących online w zagranicznych sklepach. Jak informują nas statystyki, spośród zagranicznych sklepów online, Polacy najczęściej kupują w Holandii, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Chinach i Stanach Zjednoczonych. Niepodlegający ograniczeniom kordonów granicznych internetowy shopping jest niewątpliwie wielkim dobrodziejstwem, ale niestety wiąże się z nim również pewne niebezpieczeństwo, dlatego zanim przystąpimy do zakupu wymarzonych butów lub bluzy z drugiego końca świata, warto odpowiednio się przygotować!

Jak zapłacić w zagranicznym sklepie internetowym?

Najlepszym i najbardziej opłacalnym sposobem na uiszczenie rachunku za zakupy dokonane w zagranicznym sklepie jest zapłacenie w walucie sprzedawcy. Aby to uczynić, niezbędne jest posiadanie karty walutowej oraz sprzedaż złotówek i zakup danej waluty za pośrednictwem kantorów internetowych. Oczywiście, możliwe jest również dokonanie transakcji używając polskich kart bankowych, jednak z uwagi na wysokie koszty przewalutowania, jest to wyjątkowo nieopłacalne, gdyż przeliczniki walutowe banków, często znacznie różnią się od kursów NBP.

Przesyłka, podatek i cło, czyli zagraniczne sklepy internetowe wysyłające do Polski

W zależności od położenia geograficznego miejsca wysyłki oraz gabarytów paczki, zostanie naliczona opłata przesyłkowa. Nie musimy się jednak obawiać olbrzymich wydatków z nią związanych, gdyż jest ona przeważnie niewielka i jej koszt z reguły nie przekracza 30 złotych. Warto natomiast zwrócić uwagę, czy sklep nie oferuje darmowej dostawy, co nie jest rzadkie i często pojawia się w formie promocji, szczególnie u dużych graczy na międzynarodowym rynku handlu internetowego. W sytuacji poważniejszych zakupów, warto natomiast ubezpieczyć przesyłkę, tak aby w razie jej uszkodzenia podczas transportu, uniknąć nieprzyjemności związanych z reklamacją. Jeśli chodzi o podatek VAT, jeżeli sklep znajduje się na terytorium Unii Europejskiej, nie musimy obawiać się naliczenia dodatkowego VAT-u oraz opłat celnych. Inaczej jest w przypadku zakupów w krajach spoza Unii, wówczas zostanie naliczony 23 procentowy podatek VAT oraz cło, jeśli wartość zakupu przekraczać będzie 150 euro.

Zwrot

W przypadku, gdy sklep online w którym zakupiliśmy jakąś rzecz, którą chcielibyśmy zwrócić, znajduje się na Starym Kontynencie, nie powinniśmy z tym mieć najmniejszego problemu. Należy bowiem pamiętać, iż zgodnie z prawem unijnym, w przypadku zakupów w sklepach położonych na terytorium Unii, obowiązuje prawo zwrotu towaru w ciągu 14 dni od daty dostarczenia przesyłki. Innymi prawami rządzi się rynek amerykański i azjatycki, tutaj powinniśmy ze szczegółami przeczytać regulamin sklepu.

Kupujmy z rozwagą!

Rynek internetowy nie zważający na odległość i granice otwiera przed nami niesamowite możliwości. Warto jednak pamiętać o zawartych powyżej zagadnieniach, dokonując zakupów online w sklepach zagranicznych. Tak, aby uniknąć niedomówień i niepotrzebnego stresu, by e-shopping był prawdziwą przyjemnością!


MSZ