Jak pozycjonowanie stron i audyty UX mogą się uzupełniać?

0
569
strona internetowa funkcjonalność
Strona internetowa bądź aplikacja mobilna muszą być komfortowe w obsłudze | fot.: stock.adobe.com

Dawniej pozycjonowanie stron i user experience stanowiły 2 odrębne obszary. W ostatnich latach te dwie kwestie coraz częściej idą ze sobą w parze. W dużej mierze wynika to ze zbieżnych celów biznesowych, które po prostu są osiągane przy pomocy innych metod. Przekonaj się, jak to działa w praktyce.

Audyty UX – co musisz o nich wiedzieć?

Stosunek do własnej firmy często bywa nacechowany emocjonalnie. Każda zmiana i krok do przodu wiąże się ze sporą satysfakcją. Internetowa rzeczywistość bywa jednak brutalna dla entuzjastycznie nastawionych menedżerów. Nagle okazuje się, że użytkownicy zupełnie nie doceniają materiałów, które zostały zgromadzone na Twojej stronie internetowej. Czasem nie zdążą nawet dotrzeć do sedna, a już przerwą sesję i być może nigdy w to miejsce nie wrócą.

Przyciągnięcie użytkownika na witrynę stanowi już spory sukces. Istnieje prawdopodobieństwo, że zwykłe odwiedziny zakończą się zakupem. W związku z tym każde przedwczesne opuszczenie strony można traktować w charakterze utraconej szansy na zarobek. Przedsiębiorca nie może sobie na to pozwolić, ponieważ musi utrzymać rentowność swojej działalności. Warto zbadać przyczyny ucieczki odwiedzające. Te z kolei często okazują się dość prozaiczne.

Strona internetowa bądź aplikacja mobilna muszą być komfortowe w obsłudze. Choć inne walory wydają się ważniejsze, mogą zostać nieodkryte przez użytkownika, który straci cierpliwość przez nieprzyjazny interfejs. Problemem może okazać się właściwie każdy element struktury – odpychająca kolorystyka, nieczytelna czcionka czy też nieintuicyjny formularz. Każda taka błahostka może przyczynić się do utraty potencjalnego klienta. W związku z tym warto temu przeciwdziałać, a służą do tego audyty UX. W ramach takiej usługi podejmowane są następujące działania:

  • podsumowanie celów biznesowych,
  • kompleksowa ocena funkcjonalności,
  • standardy obsługi klienta,
  • analiza grupy odbiorców,
  • zgodność z korzystnymi praktykami UX,
  • monitorowanie zachowania użytkowników,
  • prześwietlenie struktury strony internetowej bądź aplikacji mobilnej.

Specjalista poszukujący optymalnych rozwiązań posługuje się rozmaitymi metodami. Zaliczają się do nich między innymi testy A/B, ankiety czy też badania eye trackingowe. Do dyspozycji jest szereg profesjonalnych narzędzi stworzonych właśnie z myślą o podnoszeniu standardów UX.

Pozycjonowanie stron i audyty UX – różnice i podobieństwa

Mogłoby się wydawać, że pozycjonowanie stron i audyty UX leżą na dwóch zupełnie przeciwległych biegunach. W końcu SEO sprawia wrażenie bardzo technicznego i ustrukturyzowanego mechanizmu. Z kolei UX odnosi się do wrażeń użytkowników, które często bywają subiektywne. W związku z tym pozostaje tutaj więcej przestrzeni na elastyczne podejście. Czy w takiej sytuacji trudno znaleźć uniwersalne rozwiązania w obliczu różnorodnych preferencji odbiorców?

W praktyce okazuje się jednak, że zarówno pozycjonowanie stron, jak i audyty UX mają bardzo zbliżone założenia. Ich celem jest wyprzedzanie użytkownika o krok. W ramach kampanii SEO badasz branżowe zwroty, które już teraz są wyszukiwane przez odbiorców. To w tych ramach próbujesz osadzić swoją markę. Innymi słowy próbujesz odpowiedzieć na istniejące potrzeby. Podobne zastosowanie ma UX, ale charakteryzujące się bardziej miękkim charakterem. Ostatecznie chodzi jednak o pozyskanie uwagi odbiorcy i utrzymanie jej przez jak najdłuższy czas. Można zatem stwierdzić, że SEO sprawia, że klient pojawia się na Twojej stronie, a dzięki wprawnie zastosowanym technikom UX jesteś w stanie wydłużyć tę relację.  

Audyty UX i pozycjonowanie stron – korzyści

Fundamentalną ideą stojącą za opisywanym duetem jest doprowadzenie użytkownika do określonego miejsca. Tam zazwyczaj następuje zdarzenie konwersji, które może być wyrażone poprzez dokonanie zakupu czy też wypełnienie formularza. W dłuższym horyzoncie czasowym pozycjonowanie stron i audyty UX mogą służyć utrzymywaniu trwałych relacji z klientami. Wszak kampania SEO stanowi ciągły proces. Z kolei przegląd funkcjonalności strony warto cyklicznie powtarzać, aby zawsze spełniać najwyższe standardy w tej materii. 

Materiał partnera