Emocje, trafność i wpływ, czyli najciekawsze kampanie społeczne

0
101
ciekawe kampanie społeczne
Czasami wystarczy słowo lub obrazek, żeby natychmiast przywołać zarówno temat, jak i towarzyszące mu skojarzenia | fot.: StockAdobe.com

Stop! To ważne! Taka reakcja powstaje, kiedy trafiamy na dobrą kampanię społeczną. Zwrócenie uwagi na ważny społeczny problem, dotarcie z przekazem do masowego odbiorcy jest niezwykle trudne. Szczególnie w dobie tysięcy informacji i newsów, które nasze mózgi przetwarzaj  każdego dnia. Co sprawia, że niektóre zostają nam w długo w pamięci i powodują tę chwilę refleksji?

Tajemnicę znają twórcy wielu bardzo udanych kampanii społecznych. Czasami wystarczy słowo lub obrazek, żeby natychmiast przywołać zarówno temat, jak i towarzyszące mu skojarzenia.

Oto kilka z nich:

#MeToo – czyli #JaTeż

Hasztag #MeToo opanował świat w 2017 roku. Pierwszy raz użyła go aktorka Alyssa Milano na twiterze, prosząc, by kobiety, które, podobnie jak ona doświadczyły molestowania seksualnego podobnie się oznaczyły. Symbol # jest powszechnie używany w mediach społecznościowych do grupowania podobnych wiadomości.

Bardzo szybko #MeToo opanował internet i pokazał ogromną i przerażającą skalę zjawiska. Przemoc seksualna stała się tematem wielu dyskusji. Hasztagiem oznaczały się kobiety znane i zwyczajne pracownice znanych korporacji i małych firm, ujawniło się również wiele ofiar przemocy domowej. Przemoc seksualna okazała się problemem o wymiarze światowym. Wiele państw, na skutek przerazającego efektu skali postanowiło zmienić prawodawstwo karne, a znany producent filmowy, Harvey Weinstein, który stał się niechlubnym symbolem początku akcji #MeToo został aresztowany i zmuszony do noszenia elektronicznej opaski. Proces sądowy będzie z pewnością budzić ogromne emocje.

Zbieramy na cycki, nowe fryzury i dragi

Rewelacyjna kampania telewizyjna, plakatowa Fundacji o równie rewelacyjnej nazwie, czyli Fundacji Rak’n’roll. Tytuł przewrotny, ponieważ dragi, nowe fryzury i cycki kojarzą się przede wszystkim z klientkami salonów piękności znanych z zamiłowania do zabiegów medycyny estetycznej i nadmiernej dbałości o siebie, nie ukrywających skłonności do używek. Tymczasem kobiety z akcji to bardzo ciężko doświadczone rakiem piersi pacjentki onkologiczne, które z istocie zbierają pieniądze na zabiegi rekonstrukcyjne po amputacji piersi, a także na peruki po utracie włosów na skutek agresywnej chemoterapii  i leki ratujących życie. Kampania pokazuje także skalę problemów, z którymi muszą się zmierzyć pacjentki onkologiczne.

Odłóż smartfon. Żyj

Bardzo ciekawa, najnowsza kampania. Ciekawa z wielu względów. Po pierwsze, realizowana jest przez …. Tramwaje Warszawskie, czyli spółkę miejską.

Po drugie – nośnikiem przekazu są …. płyty chodnikowe. Słowa kampanii narysowane są przed przejściami dla pieszych, bezpośrednio na chodniku.

Kampania zwraca uwagę na powszechny problem wpadających pod koła samochodów pieszych, wpatrzonych tak bardzo w ekrany telefonów, że nie zauważają przejeżdżających samochodów na ulicy.

Niejako przy okazji kampania pokazuje nam też, że życie toczy się wokoło nas, nie tylko w internecie.

Jak się okazuje, płyta chodnikowa może być równe nośnikiem informacji, jak internet, tv i bilbordy.

Kreatywność, na szczęście, nie ma granic. Problemów społecznych jest ogrom.


DKO