Czym jest pozycjonowanie?

0
687
pozycjonowanie w internecie
Pozycjonowanie stron internetowych to wymagające i czasochłonne zadanie, które nie sposób wykonać poprawnie i skutecznie bez wiedzy i doświadczenia | fot.: stock.adobe.com

Pozycjonowanie to obecnie jedna z podstawowych form reklamy w internecie wykorzystywana przez firmy. Jakie są kluczowe zalety SEO i dlaczego korzystanie z pozycjonowanie staje się koniecznością?

Czym jest pozycjonowanie stron internetowych? 

Na pozycję strony internetowej wpływa nawet kilkaset czynników. Aby stworzyć silną markę w sieci, należy wykonać pozycjonowanie kompleksowe, które odpowiada na wymagania algorytmów wyszukiwarki, a także potrzeby potencjalnych klientów i użytkowników.

Czym jest SEM oraz PPC? 

SEM, czyli Search Engine Marketing to marketing, który jest prowadzony w wyszukiwaniach. Tak naprawdę więc SEM to ogół działań, które prowadzone są w ramach SEO, ponadto obejmuje reklamę płatną, czyli PPC, co należy odczytywać jako pay par click oraz dodatkowo pozycjonowanie. Celem SEM jest doprowadzenie do tego, by na stronie panował ruch oraz, by został on wykorzystany do osiągnięcia wpływów, czyli do tzw. monetyzacji. Można więc powiedzieć, że SEM to znacznie szersze pojęcie niż SEO. 

Jak dzielimy pozycjonowanie?

Profesjonalne SEO można zatem podzielić na kategorie: on-site (działania wykonywane na stronie www) oraz off-site (działania poza witryną). W pierwszej kategorii mieści się audyt SEO warstwy technicznej i contentowej, content marketing, UX (User Experience), analiza i wybór odpowiednich fraz kluczowych oraz optymalizacja witryny. W drugiej głównie link bulding.

Zwiększenie ruchu na stronie

W związku z tym strona internetowa powinna być jak najlepiej dopasowana do kryteriów Google, zawierać wartościowe, wygodną nawigację, aby skutecznie przyciągać odbiorców, co ma bezpośrednie przełożenie na jej odbiór przez roboty wyszukiwarek. Jeśli odbiorcy otrzymują na wyszukiwanej stronie to, czego potrzebują, uzyskuje wysoką pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. Dzięki temu jest lepiej widoczna dla pozostałych użytkowników, przez co zwiększają się jej szanse na kliknięcia i odwiedziny użytkowników. Profesjonalne pozycjonowanie witryn umożliwia zwiększenie ruchu w serwisie i skierowanie na nią uwagi potencjalnych klientów.  

Na czym polega pozycjonowanie?

Pozycjonowanie stron ma doprowadzić do poprawy wszystkich elementów, które wpływają na pozycję zajmowaną przez stronę. W szereg operacji związanych z pozycjonowaniem wchodzą: 

  • optymalizacja kodu HTML, czyli uporządkowanie strony. Chodzi tutaj więc o usuwanie zbędnych znaków, kompresję danych czy też o wydzielenie stylów oraz skryptów oraz skategoryzowanie ich w odpowiednie pliki;
  • przygotowanie treści na stronę oraz ich właściwa optymalizacja, czyli m.in. umieszczenie słów- kluczy;
  • usprawnienie funkcjonowania strony pod względem technicznym, czyli wyeliminowanie wszelkiego rodzaju błędów, które występują na stronie;
  • ustalenie struktury oraz menu strony, czyli m.in. kategoryzacja informacji, które znajdują się w serwisie;
  • przygotowanie wersji serwisu, która służyć będzie do wyświetlania na apkach mobilnych;
  • pozyskiwanie linków z innych stron, czyli np. o ich zakup, ponadto o marketing szeptany;

Algorytmy i wyszukiwarki

Specjaliści, którzy zajmują się pozycjonowaniem, używają wyszukiwarek jako narzędzi pracy. Użytkownik wpisuje konkretne hasła do Internetu, które następnie wytwarzane są przez specjalny algorytm, tzw. Page Rank, był to pierwszy algorytm, który był stworzony specjalnie pod kątem indeksowania stron. Algorytm Page Rank, na samym początku był jedynym, który służył do wartościowania stron. Następnie pojawiły się kolejne algorytmy, aktualizacje takie jak Page Layout, Google Panda oraz nowsze aktualizacje Google, gdzie programiści pomni doświadczeń, polepszyli szereg rozwiązań. W pozycjonowaniu, bardzo ważną funkcję, oprócz algorytmów, odgrywają również słowa- klucze, frazy kluczowe, które wpływają na wyniki pozycjonowania. 

Jakie korzyści przynosi pozycjonowanie stron internetowych?

Pozycjonowanie witryny zapewnia lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania Google, co daje szansę na pozyskanie nowych klientów i większy ruch na stronie. Specjaliści są zgodni, że pozycjonowanie to szansa dla małych biznesów, ponieważ dysponując stałym budżetem, można tworzyć widoczność marki długofalowo, a z czasem- opcjonalnie- zwiększyć nakłady finansowe na marketing, zwiększając efektywność pozycjonowania. Korzyści i zalety pozycjonowanie są znaczne, zwłaszcza w zakresie zysków firmy. Pozycjonowanie to inwestycja, która po określonym czasie (który uzależniony jest od wielu czynników, np. dostępnego budżetu) przynosi realne korzyści finansowe. Warto jednak podkreślić, że w dłuższej perspektywie pozycjonowanie jest tańsze w porównaniu do innych reklam internetowych. Choć w pierwszym etapie wiąże się wyłącznie z inwestycją, później przynosi zauważalne efekty. Jeśli chodzi o pozycjonowanie ruch wciąż rośnie, mimo niezmienionego budżetu. To odwrotna sytuacja niż w przypadku reklam płatnych. W związku z tym konwersje z pozycjonowania dla ruchów długofalowych są skuteczniejsze. 

Pozycjonowanie stron internetowych to wymagające i czasochłonne zadanie, które nie sposób wykonać poprawnie i skutecznie bez wiedzy i doświadczenia. Choć istnieje możliwość samodzielnego przeprowadzenia pozycjonowania, wymaga sporego zainteresowania w tematyce branżowej, jak i stosowania niezbędnych narzędzi i programów. Alternatywą jest skorzystanie z usług profesjonalnej agencji.

OLI