Co to jest marketplace? Czym różni się od sklepu internetowego i porównywarki cen?

0
525
marketplace
Marketplace działa trochę jak hybryda tablicy ogłoszeń i sklepu internetowego | fot.: stock.adobe.com

Badania wskazują, że Polacy kochają platformy marketplace i statystycznie wybierają je znacznie częściej od małych sklepów internetowych. Czy oznacza to, że drobni sprzedawcy nie mają szans? Wręcz przeciwnie, ponieważ do marketplace może dołączyć każdy. Dowiedz się, co to jest marketplace, czym różni się od innych form sprzedaży i dlaczego może być dobrym rozwiązaniem dla Twojego biznesu.

Marketplace – co to jest?

Przede wszystkim wypada wyjaśnić, co to jest marketplace. Najprościej można go porównać do wirtualnego targowiska. Jest to internetowa platforma zakupowa z gotową infrastrukturą, która udostępnia różnym sprzedawcom przestrzeń do wystawienia swoich produktów. Kupujący mogą więc przebierać w ofertach, nierzadko trafiając na ten sam produkt u kilku sprzedawców. To jednak nie jedyna zaleta platform typu marketplace. Co więcej, są one korzystne nie tylko z punktu widzenia konsumenta, ale także sprzedawcy!

Jak działa marketplace i czym różni się od zwykłego sklepu internetowego?

Marketplace działa trochę jak hybryda tablicy ogłoszeń i sklepu internetowego. Towar jest podzielony na kategorie, a wszystkie oferty są wyświetlane wspólnie, mimo iż może stać za nimi wielu różnych sprzedawców. Idealnym przykładem jest Allegro – zdecydowanie najpopularniejszy marketplace w Polsce. Kupujący może z łatwością wyszukać to, czego potrzebuje, a następnie wybrać najkorzystniejszą ze swojego punktu widzenia ofertę.

Cały proces jest wygodny i szybki, a także bezpieczny. Platforma dba o weryfikację zarówno sprzedawców, jak i nabywców oraz prawidłowy przebieg transakcji, a często nawet je ubezpiecza. Kupujący, zakładając konto w serwisie, uzyskuje dostęp do ogromnego asortymentu i możliwości porównywania ofert. Zazwyczaj może też korzystać z najwygodniejszej dla siebie formy wysyłki i płatności, a także darmowej dostawy.

Marketplace a sklep internetowy – różnice z punktu widzenia sprzedającego

Wkroczenie na marketplace może być dla sprzedawcy bardzo korzystne. Platformy tego typu zapewniają gotową infrastrukturę, co oznacza brak konieczności inwestycji we własną stronę i możliwość natychmiastowego rozpoczęcia sprzedaży. Na marketplace klienci są dosłownie na wyciągnięcie ręki, a w dodatku często w znacznej ilości – np. Allegro ma ponad 20 milionów użytkowników. Dlatego sprzedawca nie musi długo czekać na pierwsze zamówienia ani inwestować w drogie działania marketingowe. Platforma marketplace cechuje się jednak ścisłymi zasadami co do wystawiania i sposobu prezentacji produktów, oferując mniej swobody niż własny sklep internetowy.

Marketplace a porównywarka cen

Marketplace różni się również znacząco od porównywarki cen. Porównywarka skupia oferty z różnych sklepów internetowych, prezentując ich ceny. Dzięki temu umożliwia konsumentowi znalezienie najkorzystniejszego wariantu. Tego typu serwisy nie prowadzą jednak sprzedaży. Po kliknięciu wybranej oferty klient zostanie przekierowany bezpośrednio do sklepu, z którego ona pochodzi. Jako sprzedawca możesz umieścić oferty w porównywarce, aby zwiększyć ruch na stronie i przyciągnąć swoich klientów. Potrzebujesz jednak do tego własnego sklepu internetowego.

Czy warto sprzedawać na marketplace?

Coraz więcej sprzedawców, również tych początkowo sceptycznych, wystawia swoje produkty na platformach typu marketplace. Jest to świetne rozwiązanie dla początkujących, ponieważ umożliwia łatwy i szybki start – w zasadzie bez ryzyka i początkowych kosztów. Niejednokrotnie może udostępniać też materiały pomagające w rozwoju biznesu. Doświadczeni sprzedawcy mogą natomiast dzięki platformom tego typu zdobyć zupełnie nową klientelę i zdecydowanie zwiększyć obroty. Dlatego marketplace może być korzystny dla każdego. Czy sprawdzi się w Twoim przypadku? Musisz zadecydować sam!

Materiał partnera