Romet, a właściwie Zakłady Rowerowe ROMET, to znana od ponad 60 lat, polska marka zajmująca się produkcją jednośladów, docenianych na całym świecie. Obecnie w swojej ofercie posiada nie tylko rowery, ale i motorowery, skutery oraz motocykle.
Początki przemysłu rowerowego w Polsce
Kolebką polskiego przemysłu rowerowego jest Bydgoszcz – to tam od ponad wieku są produkowane najlepsze, polskie rowery. Aby poznać historię powstania firmy Romet, musimy cofnąć się do początków XX wieku. Pierwszy zakład rowerowy stworzył Wilhelm Tornow, który po powrocie z wojennej tułaczki zajął się reperowaniem rowerów, a od 1924 roku zaczął składać je pod własną marką, tworząc Fabrykę Rowerów Tornedo. Dwa lata później otworzyła się pierwsza hurtownia rowerów Willy Jahr, początkowo zajmująca się jedynie sprzedażą zagranicznych rowerów, a z czasem także produkcją niektórych części. W 1934 roku powstała należąca do Wacława Millnera fabryka części rowerowych. II wojna światowa nieco utrudnia dalszy rozwój przemysłu.
Dopiero po jej zakończeniu w 1945 roku powstają Państwowe Fabryki Rowerów, przekształcone 3 lata później w państwowe przedsiębiorstwo o nazwie Zjednoczone Zakłady Rowerowe, które skupiało wtedy cały polski przemysł rowerowy. Od lat 60-tych rozpoczęto wysyłać rowery na eksport. Chwilę później polski przemysł rowerowy przeżywa renesans.
Powstanie Zakładów Rowerowych ROMET
W 1969 roku Zjednoczone Zakłady Rowerowe zmieniły nazwę na Zakłady Rowerowe ROMET z obecnym do dziś symbolem pegaza w logo. W latach 70 -tych Polska była największym producentem rowerów w Europie. Jednoślady z bydgoskiego Rometu trafiają do ponad 50 krajów na całym świecie. W 1970 roku fabryka, dzięki wprowadzeniu automatyzacji produkcji, wytwarza już ponad 900 tysięcy rowerów i niemal 90 tysięcy motorowerów rocznie. W roku 1978 rozpoczyna się produkcja motorynek. W 1979 roku produkcja rowerów przekracza magiczny pułap miliona sztuk rocznie, a rok później osiąga rekordową liczbę 1 miliona i 139 tysięcy sztuk. Romet stał się wtedy jedną z największych fabryk rowerów na świecie.
Stan wojenny ponownie wstrzymał tempo produkcji rowerów i w kolejnych latach było tylko gorzej. W 1991 roku Zakłady Rowerowe Romet zostały przekształcone w spółkę akcyjną Skarbu Państwa. W latach 90-tych Romet miał same straty, a sytuację utrudniał rozwijający się import od naszych wschodnich sąsiadów. Przez rosnące koszty surowców, zmianę przepisów i nowe realia rynkowe Rometowi zaczęło grozić bankructwo. Nie udało się wprowadzić ograniczenia liczby importowanych rowerów. W 1998 roku Romet ogłosił bankructwo.
Po kilku latach, w 2006 roku prawo do znaku towarowego Romet przejmuje przedsiębiorstwo Arkus & Romet Group, którego właścicielem jest Wiesław Grzyb – niegdyś handlujący rowerami Romet. Produkcja rowerów zostaje wznowiona, a Romet poszerza swój asortyment o skutery.
Dziś Romet, po wielu wzlotach i upadkach jest ponownie znaną i cenioną marką rowerów w Polsce i na świecie. Fabryka działa pod tym samym szyldem, pegaz zmienił jedynie kolor z niebieskiego na czerwony.
AMU