Medytacja od postaw – jak zacząć?

0
204
medytacja
Dobrodziejstwa medytacji to nie tylko większa odporność na stres czy poczucie równowagi, ale też lepszy sen | fot.: stock.adobe.com

Stres, pośpiech, strach o zdrowie swoje i swoich bliskich, przemęczenie, przebodźcowanie informacjami… Jak nad tym zapanować? Odpowiedzią jest medytacja jako technika relaksacyjna.

Medytacja jako laicka technika relaksacyjna

Medytacja wywodzi się z religii i duchowości Wschodu, jednak współcześnie uległa swoistej sekularyzacji i popularyzacji w społeczeństwach zachodnich jako technika relaksacyjna, dzięki której człowiek może się wyciszyć, rozluźnić i skoncentrować. Słowo „medytacja” wywodzi się z łacińskiego terminu meditatio, który oznacza pogrążenie się w myślach, rozmyślanie, namysł czy też swoiste autoćwiczenie (w rozumieniu samodoskonalenia). Można powiedzieć, że znaczenie źródłosłowu jest bliskie współczesnemu, zlaicyzowanemu rozumieniu medytacji.

Jak zacząć medytację?

Jeśli lubisz czytać to na rynku wydawniczym dostępnych jest bardzo dużo książek popularnonaukowych, które w prosty sposób wyjaśniają, w jaki sposób – krok po kroku – rozpocząć swoją przygodę z medytacją. W ostatnich latach coraz większym powodzeniem cieszy się tzw. trening uważności, czyli technika wyciszenia oparta na dorobku medytacji. Przystępnie pisze o tym Matthew Sockolov w książce „Praktyka uważności. 75 prostych medytacji. Ćwiczenia mindfulness, które pomogą pokonać stres i osiągnąć wewnętrzny spokój” z 2016 r. Autor pokazuje, że medytować można praktycznie wszędzie – w samochodzie, kuchni, czy podczas sprzątania – a tym samym wyjaśnia, w jaki sposób „wpleść” medytację w przebieg własnego życia codziennego.  

Jeśli natomiast zamiast czytania wolisz coś pooglądać, możesz sięgnąć do poradników w formie filmów instruktażowych. A tych w ostatnich latach ukazało się wiele, chociażby „Poradnik Headspace: Medytacja” w serwisie streamingowym Netflix. Jest to kilkuodcinkowa seria animowanych filmików, w których przedstawiono zalety płynące z medytacji dla naszego zdrowia psychicznego, a także zestaw technik, które pomagają wprowadzić się w stan „pogrążenia w myślach”. Przykładowo, widz poznaje tajniki poprawnego oddychania czy kojących stres wizualizacji przyjemnych uczuć. 

Korzyści z medytacji

Po pierwsze, dzięki medytacji możemy zwolnić na chwilę, by lepiej poznać siebie i tym samym uzyskać lepszy kontakt z samym sobą. Słowem, dzięki medytacji możemy się polubić. Co więcej, badania naukowe wykazują, że regularna medytacja wywołuje fizyczne zmiany w obszarach mózgu odpowiedzialnych za pamięć i naukę, a w czasie medytacji pobudzone są części mózgu odpowiedzialne za dobre samopoczucie, maleje zaś aktywność części wpływających na odczuwanie stresu i niepokoju. Dobrodziejstwa medytacji to nie tylko większa odporność na stres czy poczucie równowagi, ale też lepszy sen. Techniki oparte na założeniach medytacji pomagają w zaśnięciu oraz – co ważne – pozytywnie wpływają na jakość snu. Ogólnie rzecz biorąc, medytacja to sposób na konstruktywny i bardzo wydajny odpoczynek, który nasyca nas energią do pracy i radzenia sobie z trudami życia codziennego. To mit, że medytacja jest trudna i musi wiązać się z przyjęciem jednej z religii Wschodu. Medytować może każdy i może to robić w dowolnym miejscu, czasie i pozycji. Wystarczą tylko chęci i porządny poradnik na początek. 

BGA