Jakie suplementy zażywać w ciąży i w czasie karmienia?

0
171
Matka leży z dzieckiem
Nawet jeśli prowadzisz bardzo zdrowy styl życia i masz zbilansowaną dietę, w trakcie ciąży zmienia się zapotrzebowanie na różne składniki odżywcze. | fot.: materiał partnera zewnętrznego

O suplementach krąży wiele mitów i skrajnych opinii. Część osób uważa je za zło i produkty, które nic nie wnoszą, inni z kolei sądzą, że jedna tabletka może zastąpić zbilansowaną dietę i zdrowy styl życia. Jak to zwykle bywa, prawda leży gdzieś pośrodku. Jak rozsądnie podejść do tematu suplementacji w ciąży i podczas karmienia piersią? Jakie witaminy i minerały dostarczyć? Dowiedz się więcej i przestań przejmować się sprzecznymi informacjami na ten temat.

  1. Po co zmieniać dietę w trakcie ciąży i karmienia?
  2. Dobrze zbilansowane odżywianie jest najważniejsze
  3. Na jakie składniki zwracać szczególną uwagę?
  4. Suplementy dla ciężarnych – jak je wybrać?
  5. Witaminy dla karmiących piersią – na co zwrócić uwagę?

Dlaczego zmieniać dietę w trakcie ciąży i karmienia?

Nawet jeśli prowadzisz bardzo zdrowy styl życia i masz zbilansowaną dietę, w trakcie ciąży zmienia się zapotrzebowanie na różne składniki odżywcze. Od ich dostarczenia zależy rozwój dziecka. Niedobór w skrajnych przypadkach może prowadzić do wystąpienia wad rozwojowych lub komplikacji w trakcie ciąży. Ponadto, w trakcie ciąży i karmienia piersią wykształcają się mechanizmy, które zostaną z twoim dzieckiem na całe życie – na przykład odporność. Warto więc poświęcić odrobinę więcej uwagi temu, co się je, i uzupełniać dietę o kompleks witamin dla kobiet w ciąży.

Dobrze zbilansowane odżywianie jest najważniejsze

Wokół tematu suplementów narosło wiele mitów. Najważniejszą rzeczą, o której należy pamiętać, jest to że nie zastąpią one zdrowej diety. Odżywianie powinno opierać się w większości o nieprzetworzone produkty, na przykład warzywa, owoce, kasze, ryby, mięso czy nabiał. Odpowiednia dieta powinna również pokrywać twoje dzienne zapotrzebowanie kaloryczne oraz dostarczać odpowiedniej ilości składników. To zmienia się, jeśli jesteś w ciąży lub karmisz piersią. Pamiętaj też, aby twoja dieta była w miarę możliwości różnorodna, ponieważ nadmiar niektórych składników ma również niekorzystne działanie. Najlepiej skonsultować swój sposób odżywiania z dietetykiem i lekarzem prowadzącym, zwłaszcza jeśli cierpisz na alergie pokarmowe, jakieś choroby (na przykład cukrzycę) lub unikasz pewnych grup produktów z innych przyczyn, przykładowo jesteś wegetarianką. Z pomocą lekarza możesz ułożyć zbilansowany jadłospis, który pozwoli ci dostarczyć wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Czy zatem warto sięgać po suplementy dla karmiących lub ciężarnych? Tak. Odpowiednie zbilansowanie diety bywa czasochłonne i wymagające. Jeśli jesteś zabiegana i masz dużo zajęć na głowie, warto sobie pomóc właściwym kompleksem witaminowym. Pamiętaj jednak, aby skonsultować jego wybór z lekarzem.

Na jakie składniki zwracać szczególną uwagę?

Poza dostarczaniem odpowiedniej ilości kalorii i standardowych składników, takich jak węglowodany, białka i tłuszcze, w czasie ciąży i karmienia piersią szczególnie istotne jest dostarczanie większej ilości płynów (około trzech litrów dziennie). Ważne są też niektóre mniej powszechne w pokarmach substancje, takie jak witamina D, żelazo, kwas foliowy i kwasy omega-3. Odpowiednia ilość witaminy D chroni przed powstaniem cukrzycy ciążowej oraz hipokalcemii u noworodka. Pomaga też przy budowie układu kostnego dziecka. Żelazo odpowiada za tworzenie się czerwonych krwinek i pomaga transportować tlen w organizmie. Należy też pamiętać, że żelazo roślinne lepiej się wchłania przy obecności witaminy C. Kwas foliowy jest odpowiedzialny za prawidłowy rozwój układu nerwowego. Jest szczególnie istotny w pierwszych tygodniach ciąży. Kwasy omega-3 (w tym kwas DHA dla ciężarnych) odpowiadają za prawidłowy rozwój mózgu i wzroku. Szczególną uwagę na te związki powinny zwrócić osoby będące na diecie bezmięsnej oraz rzadko spożywające ryby.

Suplementy dla ciężarnych – jak je wybrać?

Jeśli spodziewasz się dziecka, chcesz dostarczyć mu wszystkiego, co najlepsze, aby mogło zdrowo się rozwijać już od pierwszych tygodni. Warto zaopatrzyć się w gotowe mieszanki witaminowe, dostępne na przykład na stronie https://nuppi.pl/. Przede wszystkim zwróć uwagę na zawartość takich substancji jak witamina D, żelazo, kwas foliowy i kwasy omega-3. Porównaj też dawki obecne w suplementach i zalecenia WHO dla kobiet w ciąży. Zwróć również uwagę na skład i tabelę wartości odżywczych. Zdarza się, że w tego typu produktach znajduje się cukier prosty, którego nadmiar w diecie jest niewskazany. Przed rozpoczęciem zażywania jakichkolwiek suplementów czy mieszanek witaminowych skonsultuj się z lekarzem prowadzącym i/lub dietetykiem.

Witaminy dla karmiących piersią – na co zwrócić
uwagę?

Mieszanki witamin dla karmiących piersią zazwyczaj są podobne do tych zalecanych kobietom w ciąży. W okresie karmienia warto jednak zwrócić uwagę na ilość wapnia obecną w diecie. Jeśli jest go za mało, lekarz może zalecić suplementację tego pierwiastka wraz z witaminą D i K wspierającymi jego wchłanianie. Często też zaleca się zażywanie produktów wzbogaconych w probiotyki, aby od pierwszych dni budować odporność maluszka. Pamiętaj, że witaminy dla karmiących powinny być skonsultowane z lekarzem. Niedobory powinno stwierdzać się tylko i wyłącznie na podstawie odpowiednich badań – nadmiar jakiejkolwiek substancji może być groźny.


Materiał partnera zewnętrznego