Zawody związane z branżą informatyczną bez wątpienia zyskują coraz większą popularność. Dzieje się tak ze względu na nieustanny rozwój nowoczesnych technologii. Obecnie pracownicy IT stanowią najbardziej pożądaną grupę na rynku pracy, a w przyszłości ten trend będzie się tylko zwiększał. W związku z tym odpowiedź na pytanie: „czy warto zapisać dziecko na zajęcia z programowania?” może być tylko twierdząca.
Rozwój poznawczy i wiele innych atutów
Zalet kursów programowania jest wiele. Przede wszystkim rozwijają motorykę małą, myślenie logiczne i przestrzenne. Dzieci uczą się nie tylko samodzielności i indywidualnych umiejętności, ale również współpracy w grupie. Innym ważnym aspektem jest rozwój myślenia przestrzennego, które uczestnicy zdobywają podczas planowania i budowy poszczególnych konstrukcji. Z każdą kolejną lekcją dzieci coraz lepiej radzą sobie z budowaniem. To z kolei pozwala lepiej zrozumieć geometrię i figury przestrzenne. Niewątpliwym atutem jest również rozwój motoryki małej, która związana jest z precyzją poruszania dłońmi i palcami. We współczesnym świecie młodzi ludzie mają coraz mniej okazji, żeby ćwiczyć palce w taki sposób, jak poprzednie pokolenia. Poza tym dzieci uczą się myślenia przyczynowo-skutkowego, które jest naturalną umiejętnością pojawiającą się wieku przedszkolnym. Podczas programowania maluchy zapoznają się z kolejnymi blokami zadań, a w dalszej kolejności uczą się, które wykorzystać jako pierwsze, by odpowiednio spełniały swoje zadania. Już podczas planowania dzieci zastanawiają się, jak zachowa się ich robot podczas zastosowania właściwych bloków. Na zakończenie pracy mogą zweryfikować, czy ich przypuszczenia się sprawdziły.
Nauka i zabawa w jednym. Czy to możliwe?
Nauka programowania łączy elementy kilku dziedzin. Obecnie funkcjonuje określenie STEAM, które pochodzi od angielskich słów: science, technology, engineering, arths, maths. To oznacza, że w trakcie zajęć dzieci poznają elementy nauki, technologii, inżynierii, sztuki oraz matematyki. Poza tym maluchy poznają również zjawiska dotyczące innych dziedzin nauki, związanych z aktualnym programem zajęć, dzięki czemu rozwijają się na wielu płaszczyznach. Wszystko zależy od tego, jaki problem poruszany jest podczas kursu, a także jaka konstrukcja tam powstaje. Warto również podkreślić, że programowanie, choć dotyczy przecież wielu dziedzin nauki, może być doskonałą formą zabawy, która świetnie zachęci maluchy do rozwoju i dalszego zdobywania wiedzy. Zajęcia przeprowadzone w sposób ciekawy i angażujący, uwzględniający potrzeby rozwojowe dzieci i wynikające z tego umiejętności, jak i ograniczenia, mogą być niezwykle pasjonujące, przyjmowane przez małych kursantów z entuzjazmem.
Podsumowując, programowanie dla dzieci jest w ostatnim czasie niezwykle popularne, ale to dobra i przydatna moda. Zasady programowania przekazane w sposób ciekawy mogą być interesującą inspiracją dla dzieci i zachęcić je do dalszego rozwoju. Przede wszystkim powinny być jednak atrakcyjnym połączeniem nauki z zabawą.
IIM