Tajemnice kosmosu:2022

0
302
nasa kosmos
Od misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, przez pionierskie loty teleskopu Jamesa Webba, po innowacyjne technologie SpaceX - każde z tych osiągnięć przyczyniło się do poszerzenia naszej wiedzy o wszechświecie i zdefiniowania przyszłości eksploracji kosmicznej | fot.: stokc.adobe.com

W ciągu ostatniej dekady technologia i nauka osiągnęły niesamowite postępy, pozwalając nam zgłębiać tajemnice kosmosu jak nigdy dotąd. Rok 2022 był wyjątkowy pod względem odkryć i przełomów w dziedzinie badań kosmicznych. Od misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, przez pionierskie loty teleskopu Jamesa Webba, po innowacyjne technologie SpaceX – każde z tych osiągnięć przyczyniło się do poszerzenia naszej wiedzy o wszechświecie i zdefiniowania przyszłości eksploracji kosmicznej. Poniżej przedstawiamy kilka z tych ważnych momentów i odkryć, które z pewnością zostaną zapamiętane na długo.

• Misje do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS): W 2022 roku byliśmy świadkami pierwszej misji ISS finansowanej w całości przez kosmicznych turystów.
  • Space Launch System (SLS): Rakieta, która wyniosła misję w kosmos, stała się najpotężniejszą rakietą, która kiedykolwiek osiągnęła orbitę, mając o 15% więcej ciągu niż rakiety Saturn V z programu Apollo.
  • Teleskop Jamesa Webba: Po wielu latach oczekiwania teleskop zaczął obserwować wszechświat w lipcu. Od tego czasu obserwował planety, gwiazdy i galaktyki w świetle podczerwonym, które jest niewidoczne dla ludzkiego oka. Teleskop dostarczył niesamowitych obrazów, takich jak „Pillars of Creation”.
  • Teleskop Hubble’a: Zaobserwował najdalszą pojedynczą gwiazdę, która istniała zaledwie 900 milionów lat po wielkim wybuchu.
  • Test DART: W wrześniu NASA przeprowadziła pierwszą misję testową w zakresie obrony planetarnej, uderzając statkiem kosmicznym w Dimorphos, małą asteroidę krążącą wokół większej skały kosmicznej o nazwie Didymos.
  • Badanie UFO: W czerwcu NASA ogłosiła, że zagłębi się w tajemnice dotyczące niezidentyfikowanych zjawisk powietrznych, bardziej znanych jako UFO.
  • Misja InSight na Marsie: Misja ta zakończyła się w 2022 roku, ale dostarczyła ważnych informacji, takich jak największe trzęsienie ziemi na Marsie.
  • Helikopter Ingenuity: Kontynuował loty po marsjańskim niebie, przekraczając swoją pierwotną misję pięciu lotów.
  • SpaceX i Starlink: System internetowy Starlink odgrywał kluczową rolę podczas wojny na Ukrainie, dostarczając łączność w miejscach, gdzie dostęp do internetu został przerwany.

Te informacje dostarczają dodatkowego kontekstu i głębszego zrozumienia najnowszych osiągnięć w dziedzinie badań kosmicznych w 2022 roku.

Źródło: CNN