Audyt UX i pozycjonowanie stron – perfekcyjny duet w praktyce

0
485
UX UI pozycjonowanie stron
Jednym z głównych wyzwań stojących przed projektantami UX jest stworzenie środowiska, które będzie przystępne w odbiorze już przy pierwszym kontakcie| fot.: stock.adobe.com

Marketing internetowy coraz częściej wymaga umiejętnego łączenia różnych dziedzin. Za przykład może posłużyć właśnie audyt UX i pozycjonowanie stron, które coraz częściej idą ze sobą w parze. Z pozoru ten duet może wydawać się umiarkowanie kompatybilny, ale w praktyce doskonale się sprawuje. Dowiedz się w jakich sytuacjach dwie przedstawione usługi mówią jednym głosem.

Pozycjonowanie stron w służbie responsywności

Obecnie większość ruchu w internecie pochodzi z urządzeń mobilnych. Niektórzy użytkownicy w ogóle nie mają potrzeby używania komputera, bo wszystkie niezbędne funkcje znajdą w swoim smartfonie. Niemniej nadal istnieje pokaźne grono użytkowników, które regularnie korzysta z urządzeń stacjonarnych i ceni sobie ich możliwości. W celu pogodzenia potrzeb wszystkich tych grup należy zadbać o responsywność.

To pojęcie oznacza elastyczną strukturę strony internetowej, która dynamicznie dostosowuje się do właściwości sprzętu, na którym jest wyświetlana. Innymi słowy, jedna witryna występuje w różnych wariantach dostosowanych do:

  • smartfonów,
  • tabletów,
  • laptopów,
  • komputerów stacjonarnych.

Audyt UX weryfikuje ten aspekt. Jeżeli efekt końcowy stoi na zadowalającym poziomie, witryna jest również przychylniej oceniana przez algorytm Google.

Audyt UX i jego Święty Graal, czyli zgrabne menu

Jednym z głównych wyzwań stojących przed projektantami UX jest stworzenie środowiska, które będzie przystępne w odbiorze już przy pierwszym kontakcie. W idealnym świecie użytkownik powinien instynktownie znajdować funkcje, które właśnie są mu potrzebne. Jednocześnie dostępne opcje nie powinny generować żadnych wątpliwości. Kluczowym elementem na stronie internetowej jest menu, które stanowi swoiste centrum nawigacyjne. Wprawne zaprojektowanie tego elementu idzie również w parze z założeniami SEO.

Audyt UX – struktura treści pod lupą

W tej materii występuje wiele cech łączących audyt UX i pozycjonowanie stron. Teksty powinny posiadać gradacyjną strukturę związaną z zastosowaniem różnych rodzajów nagłówków. Mile widziane są materiały wideo oraz grafiki. Poza tym warto stosować listy numeryczne, wypunktowanie, a także pogrubienia bądź kursywę. Takie tekst jest przystępniejszy dla użytkownika, a więc spełnia standardy UX. Jednocześnie przedstawiona konstrukcja sprzyja efektywności w kontekście SEO.

Szybkość ładowania i jego wpływ na pozycjonowanie stron

Statystyczny użytkownik potrafi skupić się na jednym bodźcu przez bardzo krótki czas. Nie należy zatem testować jego cierpliwości przy pomocy przedłużającego się ładowania strony. Wszelkie uchybienia w tej materii zazwyczaj skutkują utratą zainteresowania. W tej sytuacji szansa na pozyskanie klienta przechodzi koło nosa w wyniku dość błahego mankamentu. W związku z tym warto skupić się na poprawieniu tego aspektu. Witryna stanie się przyjaźniejsza dla odbiorców, a poza tym kwestia szybkości ładowania wpływa też korzystnie na pozycjonowanie stron.

Pozycjonowanie stron – title i meta description

Po wpisaniu dowolnej frazy w wyszukiwarce Google pojawia się lista wyników. Każda z wyświetlonych pozycji jest skonstruowana w podobny sposób. Na górze znajduje się źródło, nieco niżej nagłówek, a na samym dole opis. Dwa ostatnie komponenty to wspomniane title oraz meta description.

Odpowiednie skonstruowanie tych elementów pozwala na uzyskanie dodatkowych względów u algorytmu wyszukiwarki. Poza tym można wykorzystać tę przestrzeń, aby zwięźle, ale rzeczowo zachęcić użytkownika do odwiedzin. W związku z tym audyt UX zawiera również wytyczne dotyczące tego obszaru.

Pozycjonowanie stron z uwzględnieniem innowacyjnych udogodnień

Zarówno UX, jak i SEO mają na celu odpowiadać na potrzeby użytkownika. W wielu przypadkach starają się przewidywać, jakie mogą być oczekiwania odbiorców. W związku z tym warto poszukiwać nowinek technicznych, które mogą znacząco ułatwić nawigowanie na stronie internetowej. Taką korzystną praktyką jest chociażby wprowadzenie opcji wyszukiwania głosem. 

Materiał partnera