Właściwości i zalety korzystania z sauny

0
341
para w saunie
Sauna to aktualnie jeden z najpowszechniejszych zabiegów, które wykorzystują zjawisko nagrzewania ludzkiego ciała | fot.: materiał partnera

Sauna jest specjalnie przygotowanym miejscem, które wyróżnia panującą w nim wysoka temperatura — czasami sięga ona nawet 100 stopni Celsjusza. Co więcej, cechuje się ona bardzo niska lub wysoką wilgotnością powietrza, co zależy od rodzaju sauny. Ponieważ wiąże się z nią szereg właściwości prozdrowotnych, coraz więcej osób zaopatruje się w szlafroki i postanawia rozpocząć przygodę z regularnym odwiedzaniem sauny.

Jakie są właściwości sauny?

Sauna to aktualnie jeden z najpowszechniejszych zabiegów, które wykorzystują zjawisko nagrzewania ludzkiego ciała. Systematyczne odwiedzanie tego miejsca usprawnia funkcjonowanie mechanizmów związanych ze stymulacją temperatury ciała. Jej właściwości to głównie doprowadzenie do zwiększenia ilości czerwonych krwinek, wzmożonego uwalniania amin ketocholowych, endorfin i kortyzolu oraz efektywniejszej gospodarki tlenowej.

Dodatkowo saunowanie doprowadza do obniżenia napięcia oskrzeli, przyspieszenia procesów przemiany materii oraz regeneracji powysiłkowej, wyraźnie odczuwalny efekt świeżości i pobudzenia oraz poprawa wydolności. Działanie sauny na organizm gwarantuje wiele korzyści.

Szlafroki do torby i czas odwiedzić saunę — jakie są jej rodzaje?

Wśród głównych rodzajów saun można wyróżnić:

  • Sauna fińska — korzystając z niej, trzeba pamiętać, aby nie przekraczać 40 minut. Po wejściu do środka trzeba zająć najpierw najniższy poziom i przyjąć pozycję leżącą lub siedzącą. Aby przeciwdziałać przedostaniu się potu na deski znajdujące się w saunie, zaleca się kupić szlafroki lub chłonne ręczniki, które należy podłożyć pod ciało.
  • Sauna mokra — przy pożądanym skutku większego podgrzania wykorzystuje się polewanie rozgrzanych kamieni wodą. Znajdują się one w wyznaczonym miejscu, a samo wnętrze nie różni się zbytnio od sauny fińskiej.
  • Sauna parowa — zwana również łaźnią rzymską, opiera się na treningu zdolności termoregulacyjnych organizmu. Biorąc pod uwagę jej mocno obciążające właściwości, zaleca się ograniczyć podejmowanie aktywności fizycznej po zakończeniu takiego seansu
  • Sauna na podczerwień — w tym przypadku, panującą w saunie temperatura jest o wiele niższa w porównaniu z innymi typami. Wynosi ona około 30-60 stopni Celsjusza, a wilgotności nie jest wyższa niż 25%. Jeden cykl trwa około pół godziny, a podczas niego następuje penetracja energii cieplnej na głębokość mniej więcej 4 cm.
  • Sauna turecka (hammam) – cechuje się tym, że ma charakter odprężająco-oczyszczający. Zabieg rozpoczyna się od peelingu ciała, kolejno następuje masaż oraz kąpiel w pianie. A wszystko ma miejsce w odpowiedniej temperaturze i z systematycznym schładzaniem ciała przy pomocy wody.

Materiał partnera