Warzywa i owoce – na smak, na zdrowie!

0
180
owoce warzywa
Owoce i warzywa to nie tylko doskonały smak, lecz także prawdziwa kopalnia witamin błonnika – elementów niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu | fot.: materiał partnera

Na kanapkę, w formie przekąski, do obiadu… owoce i warzywa zachwycają różnorodnością smaków oraz kolorów, przez co można je przygotować i spożywać na wiele sposobów. Oprócz niezwykłych walorów smakowych dostarczają również organizmowi mnóstwo cennych makro- i mikroelementów mających duży wpływ na stan zdrowia, a co za tym idzie, również i ogólne samopoczucie. Co jeszcze warto wiedzieć o owocach i warzywach?

Postaw w swojej diecie na owoce i warzywa

Owoce i warzywa to nie tylko doskonały smak, lecz także prawdziwa kopalnia witamin błonnika – elementów niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Regularne spożywanie świeżych, gotowanych lub pieczonych warzyw i owoców może przynosić wiele korzyści zdrowotnych, np. zmniejszać ryzyko wystąpienia niektórych chorób (cukrzyca, udar, schorzenia sercowo-naczyniowe, nowotwory układu pokarmowego), w tym cywilizacyjnych, wspierać utrzymanie właściwej wagi, regulować pracę jelit, a nawet zwiększać ogólną odporność organizmu.

Warzywa na wiele smacznych sposobów

Spożywanie jarzyn nie musi być monotonne. Dzięki ogromnej różnorodności pod względem smaku, kształtu i kolorów warzywa można przygotować na wiele fascynujących sposobów, zachęcając w ten sposób bliskich i przyjaciół do poznawania ich w zupełnie nowej odsłonie. Na surowo, w formie smoothie, po ugotowaniu, grillowaniu czy jedynie lekko blanszowane – każdy sposób przyrządzenia jarzyn nieco zmienia ich smak i konsystencję. Świeże lub mrożone warzywa podczas obróbki termicznej warto doprawić ziołami oraz wybraną mieszanką przypraw, dzięki czemu staną się potrawą charakterystyczną dla danej kuchni.

Z sezonie zimowym świetnym rozwiązaniem na uzupełnienie codziennej diety w warzywa jest stosowanie mrożonek, przetworów oraz wszelkiego rodzaju kiszonek bogatych w witaminę C. Odgrywa ona m.in. kluczową rolę w utrzymaniu właściwego poziomu odporności, chroniąc przed szkodliwym działaniem wolnych rodników i poprawiającą kondycję naczyń krwionośnych. Kiszonki, do których zaliczają się odpowiednio przygotowane kapusta, ogórki, buraki czerwone lub szparagi smakują doskonale zarówno w formie przystawki do obiadu, jak i na ciepło – po krótkim podsmażeniu lub podgrzaniu.

Różnorodne smaki owoców

Słodkie, soczyste i kuszące niesamowitym aromatem – owoce są nie tylko znakomitą przekąską, lecz także doskonałym dodatkiem do wielu wyjątkowych przystawek i dań, np. egzotycznych sałatek, orzeźwiających chłodników czy galaretek. Niektóre owoce (cytrusy, jabłka, gruszki, śliwki, morele) świetnie się łączą z mięsami, tworząc wyśmienite wytrawne dania z subtelną nutką słodyczy.

Owoce są również ważnym składnikiem wielu deserów, w tym wypieków, tortów, lodów czy sorbetów idealnych na rodzinne spotkania albo orzeźwiający deser. Bez względu na porę roku z owoców warto przygotowywać soki lub koktajle dostarczające organizmowi mnóstwo cennego błonnika, witamin i ważnych dla zdrowia pierwiastków.

Materiał partnera