Kilka praktycznych porad, jak szybko odnaleźć się w nowym miejscu pracy

0
1043
nowa osoba w pracy
W pierwszych dniach w nowej pracy powinniśmy również dowiedzieć się, jaka jest struktura naszego zespołu, czyli kto jest kim | fot.: stock.adobe.com

Zmiana miejsca pracy oznacza konieczność poznania nowych ludzi i procedur, jakie panują w firmie. Pierwsze dni nigdy nie są proste, jednak nie należy się zrażać, nawet jeśli na początku jest nam nieco ciężko. Podpowiadamy, w jaki sposób łatwiej zaaklimatyzować się w nowej pracy i czerpać z niej radość.

Integracja ze współpracownikami

Kluczem do szybkiej aklimatyzacji w nowym miejscu pracy jest poznanie współpracowników. Na początku wystarczy lepiej poznać osoby z najbliższego otoczenia. W godzinach pracy często mamy bardzo dużo obowiązków do wykonania, w związku z czym nie mamy zbyt wiele czasu na rozmowę z innymi pracownikami. Można jednak wykorzystać do tego przerwę na lunch lub na kawę. Warto poprosić o pomoc we wszystkich czynnościach, z którymi mamy problem. Dzięki temu nie tylko lepiej poznamy firmę, ale i nawiążemy kontakt z kolegami z pracy. Dobrze jest także umówić się na przysłowiową kawę po pracy, choćby z koleżanką, która wprowadza nas w nasze obowiązki. Koniecznie należy brać udział w różnego rodzaju imprezach integracyjnych lub wspólnych wyjściach z osobami z osobami z tego samego działu. Jest to doskonała okazja nie tylko do rozmowy, ale i przedstawienia siebie jako osoby komunikatywnej i otwartej na na nowe znajomości. Takie osoby są w pracy bardziej lubiane i szybciej zyskują przyjaźń innych. Dodatkowo wspólne wyjście z kolegami z pracy daje możliwość podpytania o zwyczaje, jakie panują w firmie i sylwetkę bezpośrednich przełożonych.

Kultura pracy i akceptacja firmowych zwyczajów

Każdy nowy pracownik powinien umieć dostosować się do zwyczajów, jakie powszechnie panują w firmie. Niektóre z nich są spisane, inne zaś wynikają z tradycji pracowniczych. Podstawowymi zasadami są te, które dotyczą dress code czy godzin pracy. Są one zazwyczaj szczegółowo zapisane w regulaminie pracy, a ich przestrzegania pilnuje bezpośredni przełożony. Warto od pierwszego dnia skrupulatnie przestrzegać zasad dotyczących stroju w pracy, gdyż brak odpowiedniego może skończyć się nie tylko problemami z szefem, ale i brakiem akceptacji współpracowników. Przyjęcie zatrudnienia oznacza akceptację pewnych zasad, dlatego nie należy ich łamać. Warto również dogadać się ze współpracownikami w kwestii urlopu. W niektórych zakładach pracy funkcjonują plany urlopowe, jednak nie powinno się ich uzupełniać we własnym zakresie (na zasadzie kto pierwszy – ten lepszy), a po uprzednim uzgodnieniu. W pierwszych dniach w nowej pracy powinniśmy również dowiedzieć się, jaka jest struktura naszego zespołu, czyli kto jest kim. Pozwoli to lepiej odnaleźć się w pracowniczym towarzystwie i nie popełnić błędów przy tytułowaniu.

Aklimatyzacja w nowej pracy bywa trudna, jednak warto przestrzegać kilku zasad, aby pierwsze dni w pracy upłynęły nam w miłej atmosferze i pozwoliły lepiej poznać zespół współpracowników. Nie warto się zrażać ani podchodzić do pracy z niechęcią – pierwsze dni nie są łatwe, lecz z drugiej strony dają możliwość przedstawienia swojej osoby w pozytywnym świetle i poznania nowych, ciekawych ludzi.

DTK