Samochody wszech czasów – kultowe marki aut

0
1812
oldtimer
Ford Mustang jest samochodem o zacięciu sportowym. Był bardzo popularny wśród młodych Amerykanów. Obecnie ciężko jest kupić dobrze zachowany egzemplarz w przystępnej cenie | fot.: Fotolia

Samochody zabytkowe cieszą się coraz większą popularnością. Kolekcjonerów jest coraz więcej. I nie chodzi tu o auta z początku lat 30-tych a raczej z lat 60-70-tych, kiedy to motoryzacja przeżywała prawdziwy rozkwit. Kultowe dla nas modele aut, dawniej nie budziły aż tylu emocji. Można je było spotkać w każdym większym mieście. Kiedy w Polsce jeździły syrenki i polonezy, za oceanem popularne były fordy i chevrolety. Kultowe auta zza oceanu obecnie są bardzo drogie, za to samochody z czasów PRL-u można kupić za przystępną cenę.

O kupnie kultowego auta myślą nie tylko osoby, które niegdyś miały takowy model. Młode pokolenie polaków coraz częściej zwraca uwagę na auta z duszą”. Rzadkie modele aut są bardzo pożądane. Przygotowaliśmy dla was listę aut, które niegdyś królowały na polskich i zagranicznych drogach.

Królowie polskich drug z czasów PRL-u

Dla wielu kolekcjonerów samochodów zabytkowych nie lada gratką będzie poszerzenie swojej kolekcji o chociaż jeden egzemplarz auta, które jeździło po polskich drogach w czasach PRL-u. Jednym z takich aut jest Syrena 102S zwana potocznie „kuro łapką”. Niegdyś było to auto produkowane dla mas, sfery robotniczej. Dzisiaj odrestaurowana syrena to rzadkość. Auto nie zachwyca osiągami. Pod maską znajduje się dwucylindrowy, dwusuwowy silnik o mocy 27 km. Syrenka rozpędzała się maksymalnie do 105 km/h. Należy wziąć pod uwagę, że syrenka nie była autem sportowym. Miłośnikom klasyków, niskie osiągi tego auta w ogóle nie przeszkadzają. Liczy się „dusza” tego samochodu.

Kolejnym autem, które królowało na polskich drogach to oczywiście Fiat 125p. Auto to było produkowane w Polsce od 1967 do 1991 roku na licencji włoskiej. Niegdyś bardzo popularne auto, w obecnych czasach jest bardzo rzadko widywane na drogach. Najbardziej porządne egzemplarze to 1600 Monte Carlo i 1800 Akropolis. Auta miały zainstalowane mocne silniki, które pozwalały na osiągnięcie wysokich prędkości ok.170 km/h. Sportowe fiaty, wyróżniały się również nadwoziem: na karoserii znajdowały się czarne pasy. Auto miało sportową kierownicę i lusterka boczne na przednich błotnikach.

Volkswagen
Stary Volkswagen Garbus | fot.: Fotolia

W Polsce były także bardzo popularne Volkswageny Beatle, czyli garbusy. Auto to zaprojektowane przez Ferdynanda Porsche cieszyło się ogromną popularnością. Unikatowy design volkswagena sprawia, że auto ciągle budzi wielkie zainteresowanie.

Kultowe pojazdy zza oceanu

Kiedy po polskich drogach jeździły polonezy, syrenki, fiaty czy zastawy po amerykańskim asfalcie poruszały się fordy, chevrolety czy dodge. Niewątpliwie auta te obecnie mogą kosztować majątek, jednak kilkadziesiąt lat temu, były produkowane masowo, a cena ich była przystępna. Najbardziej popularnym kultowym autem amerykańskim jest oczywiście Ford Mustang. Ta maszyna zapiera dech w piersiach po dziś dzień. Ford Mustang jest samochodem o zacięciu sportowym. Był bardzo popularny wśród młodych Amerykanów. Obecnie ciężko jest kupić dobrze zachowany egzemplarz w przystępnej cenie.

Dodge Challenger to również kultowy samochód. O tym egzemplarzu marzy wielu kolekcjonerów, jednak dziś jest to bardzo unikatowe auto, a jego cena odpowiednio wysoka. Challenger jest odpowiedzią dla Forda Mustanga i Chevroleta Camaro. Wszystkie te auta produkowane były w latach 70- tych. Sportowe zacięcie tych klasyków wyróżnia te samochody spośród aut z tamtej epoki. Te klasyki nie straciły na swojej popularności.

dodge challenger
Challenger jest odpowiedzią dla Forda Mustanga i Chevroleta Camaro | fot.: Fotolia

Kultowe auta nie tracą na swojej wartości. Zarówno modele produkowane w naszym rodzimym kraju, jak i za granicą. Cieszą się popularnością wśród ludzi w każdym wieku. Design klasyków wyróżnia się znacznie od teraźniejszych aut. Kto by nie chciał zostać właścicielem kultowej syrenki czy Forda Mustanga?!


AGR