Kultowe polskie samochody

0
1064
maluch fiat 125 p
Maluch, którego po dziś dzień spotkać możemy na ulicach | fot.: stock.adobe.com

Pierwszy polski samochód zadebiutował jeszcze przed okresem wojennym, a mianowicie był to rok 1927. Nosił on nazwę CWS T-1 na cześć zakładu, w którym go wyprodukowano. Świat ujrzało jedynie 800 modeli tegoż samochodu. Określając samochód kultowym każdy z nas ma przed oczami Fiata 126p, Syrenkę, Warszawę, czy Poloneza. Tak więc przed nami krótka historia motoryzacji. Zapnijcie pasy, bo cofamy się do czasów PRL-u, w którym powstało najwięcej charakterystycznych modeli kultowych polskich samochodów.

Fiat 126p – Maluch

Pierwszym przystankiem na naszej trasie będzie wszystkim dobrze znany Maluch, którego po dziś dzień spotkać możemy na ulicach. Produkowany był on w latach 1972-2000 przez włoskiego producenta Fiat, a także na licencji przez polską Fabrykę Samochodów Małolitrażowych. We Włoszech produkowany był do roku 1980, natomiast w Polsce od 1973 aż do 2000 roku. Maksymalna moc tego samochodu wynosiła 23KM przy 4800 obrotach na minutę. Ostatniego dnia produkcji Malucha, czyli 22.09.2000 z taśmy zjechało ostatnie 1000 nazwano Happy End.

Syrena

samochód syrenka
Syrenka – produkcja tego samochodu trwała aż 30 lat | fot.: stock.adobe.com

Niekiedy możemy spotkać pojedyncze modele tego samochodu na ulicach polskich miast. Wyróżniało się dwa rodzaje Syreny, a mianowicie osobowe i dostawcze. Produkowano go od 1957 do 1972 roku przez FSO (Fabryka Samochodów Osobowych) w Warszawie. Następnie od 1972 do 1983 roku przez FSM (Fabryka Samochodów Małolitrażowych) w Bielsku – Białej. Samochodu tego wyprodukowano ponad pół miliona egzemplarzy. Silnik miał moc 30KM, który pozwalał na osiągnięcie prędkości 105km/h. Produkcja tego samochodu trwała aż 30 lat.

Polonez

Modele tego samochodu zachowane w świetnym stanie, przy odrobinie szczęścia możemy zobaczyć na ulicach. Tak samo, jak w przypadku Syreny produkowany był przez Fabrykę Samochodów Osobowych w Warszawie. Jego produkcja trwała od 1978 do 2002 roku. Samochód ten powstał z myślą o zostaniu następcą polskiego Fiata 125p, który jednak produkowany był do 1991 r. Pierwszym wyprodukowanym modelem był Polonez 1500, który przypominał wówczas produkowane samochody marek Volkswagen i Renault. Silnik miał moc aż 75KM. Fabrykę Poloneza opuściło ponad milion egzemplarzy.

Warszawa

warszawa samochód
Warszawa. Łącznie wyprodukowano prawie 255 tys. modeli tego samochodu, z czego prawie 73 tys. trafiło do eksportu | fot.: stock.adobe.com

Obecnie na ulicach spotykany jedynie podczas organizacji zlotów samochodowych. Produkowany również przez FSO w Warszawie, ale tym razem był wzorowany na konstrukcji jednego z radzieckich samochodów osobowych, która z czasem była rozwijana przez producenta. Produkcja tego samochodu zaczęła się zaraz po wojnie, bo już w roku 1951 i trwała aż do 1973. Był on pierwszym seryjnie produkowanym pojazdem. Łącznie wyprodukowano prawie 255 tys. modeli tego samochodu, z czego prawie 73 tys. trafiło do eksportu.

Żuk

Stara zabytkowa polska furgonetka. Żuk . An old historic Polish
Żuk Najbardziej charakterystyczny nie tylko z nazwy, ale również i z wyglądu polski pick-up produkowany w FSC w Warszawie | fot.: stock.adobe.com

Najbardziej charakterystyczny nie tylko z nazwy, ale również i z wyglądu polski pick-up produkowany w FSC w Warszawie. Stał się on kolejnym produkowanym seryjnie samochodem, którego produkcja ruszyła już w roku 1959. W roku 1958 wyprodukowano pierwsze 50 modeli tego samochodu, które zostały bardzo dobrze przyjęte. Z racji tak dobrego przyjęcia przez ludzi zostało stworzone wiele różnych modeli tego samochodu, a co ciekawe trafił on również na eksport. Po 40 latach produkcji, w roku 1998 ostatni żuk opuścił taśmę produkcyjną i trafił on do muzeum FSC gdzie po dziś dzień można oglądać ten i wiele innych modeli kultowych polskich samochodów.

WPI