Jak stres wpływa na funkcjonowanie układu trawiennego?

0
421
stres i układ trawienny
W sytuacji, gdy nasz centralny układ nerwowy przesyła informację do innych organów o potrzebie tzw. “walki lub ucieczki”, możemy odczuwać nieprzyjemne objawy w obszarze układu trawiennego | fot.: StockAdobe.com

Każdemu z nas w stresującej sytuacji zdarzyło się odczuć nieprzyjemne objawy. Pewne jest to, że długotrwały stres i niepokój niosą za sobą wiele negatywnych skutków. W tym artykule dowiesz się, jak wpływają na funkcjonowanie naszego układu trawiennego.

Podstawowy mechanizm działania stresu

W sytuacji, kiedy mamy do czynienia z tzw. stresorem, czyli czynnikiem wywołującym reakcję stresową, nasz organizm przygotowuje się do zagrożenia. Z nadnerczy zostaje wydzielona adrenalina – trafia bezpośrednio do krwi, dlatego jej efekty odczuwamy niemal błyskawicznie. Ma ona za zadanie pobudzić organizm do działania w czasie potencjalnego zagrożenia – poprawia m.in. wydolność serca, dzięki czemu jesteśmy w stanie szybko uciec czy głośno zawołać o pomoc. Stres krótkotrwały działa mobilizująco, natomiast długotrwały może stać się obciążeniem dla naszego organizmu. Do akcji przyłącza się hormon, którym jest kortyzol. Jego nadmiar może powodować objawy takie jak obniżona odporność, problemy z krążeniem czy też problemy trawienne.

Układ trawienny podczas stresu

W sytuacji, gdy nasz centralny układ nerwowy przesyła informację do innych organów o potrzebie tzw. “walki lub ucieczki”, możemy odczuwać nieprzyjemne objawy w obszarze układu trawiennego. Mogą być to nudności, bóle, brak apetytu czy uczucie pełności, mimo że nie byliśmy w stanie nic przełknąć. Dzieje się tak z wielu powodów. Jednym z nich jest podniesienie poziomu kwasów żołądkowych, co powoduje niestrawność. Z kolei ścisk w gardle jest spowodowany skurczami przełyku, co zazwyczaj skutkuje brakiem apetytu. W niezwykle stresujących sytuacjach lub podczas długotrwałego stresu, krążenie krwi jest spowolnione, dlatego do układu trawiennego nie dociera tyle tlenu, ile powinno. Może to prowadzić do skurczów, stanów zapalnych czy też uszkodzenia flory bakteryjnej jelit. Dodatkowo, gdy taki stan utrzymuje się zbyt długo, możemy nabawić się zespołu jelita drażliwego, wrzodów żołądka, refluksu lub zapalnej choroby jelit.

Jak wspierać układ trawienny w sytuacjach stresowych?

Najważniejszym krokiem jest zredukowanie poziomu stresu w naszym życiu. Bardzo skutecznym elementem jest regularna aktywność fizyczna, ze względu na wydzielane wówczas endorfiny. Joga jest zaskakująco prostą formą aktywności, która słynie z łączenia ćwiczeń fizycznych z medytacją i ćwiczeniami oddechowymi. Jest to skuteczna broń w walce ze stresem, niepokojem czy depresją. Warto wybierać również produkty bogate w składniki odżywcze, które mają pozytywny wpływ na nasz nastrój. Są to ryby bogate w kwasy omega 3, czy też migdały i kakao zawierające dużo magnezu. Dobrze sprawdzają się również owoce cytrusowe ze względu na zawartość witaminy C, obniżającej ciśnienie krwi. Dodatkowo, dieta składająca się z lekkostrawnych produktów może ułatwić trawienie.

Stres, mimo że wpływa pozytywnie na nasz organizm krótkotrwale, to na dłuższą metę może stać się niebezpieczny dla układu trawiennego. Nie warto ryzykować zdrowia – najlepszą receptą jest walka ze stresem. Korzystanie z pomocy profesjonalisty to nie wstyd, a profilaktyka wielu zagrażających życiu chorób.


WBE