Wiosenny detoks: sprawdź, jak go przeprowadzić

0
558
Detoks - zielone warzywa
Detoks może być zarówno formą jednorazowej „odtrutki”, jak i wstępem do diety czy zmiany przyzwyczajeń żywieniowych | fot.: materiał partnera zewnętrznego

Wiosna zbliża się wielkimi krokami. A skoro tak, to najlepsza pora, żeby oczyścić swój organizm po zimie i przygotować się do większej aktywności poza domem. Jak to zrobić? Oto kilka porad, dzięki którym detoks wykonasz efektywnie.

Na początek ważna informacja: detoks może być zarówno formą jednorazowej „odtrutki”, jak i wstępem do diety czy zmiany przyzwyczajeń żywieniowych. Może go więc przeprowadzić niemal każdy. A że oczyszczanie organizmu może przybrać różne formy, każdy znajdzie odpowiednią dla siebie.

Wersja ekspresowa: jednodniowa głodówka

Zdarzyła Ci się impreza, na której biesiada obfitowała w tłuste potrawy i alkohol? Czujesz się naprawdę ciężko i zależy Ci na tym, żeby szybko pozbyć się najbardziej „podstawowych” toksyn? Możesz wybrać szybkie rozwiązanie, a więc powstrzymanie się od jedzenia na jeden dzień. Ale uwaga: to rozwiązanie dobre jedynie, jeśli nie cierpisz na żadne poważne problemy ze zdrowiem i możesz sobie pozwolić na dzień, w którym będziesz się czuć nieco słabiej niż zazwyczaj – na przykład w weekend.

W takim dniu głodówki powstrzymujesz się przed przyjmowaniem jakichkolwiek pokarmów. Pijesz za to dość sporo. I to nie tylko wody, ale i herbaty białej, zielonej czy czerwonej, ziół, a także świeżo wyciskanych soków.

Zielony detoks, czyli metoda gwiazd

Jeśli chcesz wykonać detoks bardziej zdrowo, bezpieczniej, a przy tym – bardziej „dogłębnie”, musi on potrwać dłużej niż jeden dzień i, mimo wszystko, zawierać więcej składników odżywczych. Dobrym pomysłem może być kilkudniowa (max 10 dni) kuracja oparta o zielone koktajle. Przygotowywane z zielonych warzyw i dodatków smoothies są nie tylko lekkostrawne i pożywne, ale i doskonale wpływają na stan organizmu. Dlaczego? Bo to prawdziwa bomba witaminowa (zawierają m.in. duże dawki magnezu, żelaza, fosforu, aminokwasów, a także witaminy: A, te z grupy B, K, C, E), źródło antyoksydantów oraz chlorofilu, który pomaga oczyścić organizm z toksyn.

Jak je przygotować?  Sposobów i przepisów jest mnóstwo! Bazą mogą stać się owoce – np. banany, truskawki, jabłka, mango czy kiwi, „płynnym” dodatkiem – zarówno woda, jak i mleko, kefir, jogurt bądź świeży sok, a słodyczy mogą dodać zarówno daktyle czy syrop klonowy, jak i miód oraz stewia. Prawdziwą gwiazdą są jednak zielone warzywa. Jakie? Od zielonego ogórka czy rukoli i natki pietruszki, aż po te bardziej pożywne – jak np. jarmuż czy szpinak lub zielony groszek. I uwaga: do koktajlu wykorzystać możesz zarówno te świeże, jak i mrożone. Ważne, żeby pochodziły ze sprawdzonych, naturalnych upraw i wyróżniały się bardzo wysoką jakością – jak choćby warzywa Hortex. Wtedy i smak, i wartość odżywcza będą zadowalające.

Istotne przy tworzeniu zielonych koktajli jest to, by każdego dnia powstawało coś nowego. Monotonia doprowadzi jedynie do sytuacji, w której szybko znudzisz się detoksem.

Pełen detoks? Zmień przyzwyczajenia żywieniowe

Oczyszczanie organizmu wcale nie musi być jednorazowym „eventem”. Powiemy więcej: Twój organizm może być oczyszczony niemal przez cały czas. Jak osiągnąć taki stan? Zmienić dietę. Pozbądź się z niej słodyczy, używek, jedzenia typu fast food, ogranicz spożycie czerwonego mięsa i potraw smażonych, włącz za to do jadłospisu więcej warzyw i upewnij się, że zielone koktajle towarzyszą Ci przez cały rok. Różnicę poczujesz bardzo szybko, a Twoje ciało i umysł będą Ci wdzięczne.


Materiał partnera zewnętrznego