Kiedy i jak suplementować kwas foliowy?

0
132
źródła kwasu foliowego w diecie
Niedobory kwasy foliowego powodują pogorszenie nastroju, rozkojarzenie, drażliwość oraz bywają przyczyną bezsenności | fot.: materiał partnera

Kwas foliowy warto suplementować nie tylko przy planowaniu powiększenia rodziny oraz w trakcie ciąży. Witamina B9 ma bowiem szerokie zastosowanie i bierze udział w wielu procesach metabolicznych. Jej niedobory można uzupełniać poprzez urozmaicenie diety lub w formie syntetycznej – pod postacią wyrobów farmaceutycznych.

Kiedy suplementować kwas foliowy?

Kwas foliowy, zwany witaminą B9, odpowiada za szereg ważnych procesów metabolicznych. W związku z tym jego niedobory mogą powodować wiele różnorodnych dolegliwości natury psychosomatycznej, a nawet sprzyjać nasileniu istniejących chorób przewlekłych. Witamina B9 jest szczególnie istotna dla pracy ośrodkowego układu nerwowego, ponieważ optymalizuje pracę wszystkich komórek ciała. Ponadto wspiera procesy krwiotwórcze, odpowiada za właściwe funkcjonowanie układu trawiennego oraz pozostaje ważnym stymulantem płodności zarówno u kobiet, jak i mężczyzn. Witamina B9 nie jest syntezowana w organizmie, dlatego musi być dostarczana z zewnątrz w odpowiednich dawkach, zwłaszcza w niektórych okolicznościach. 

Suplementacja kwasu foliowego jest bardzo pomocna w walce z anemią. Obniża również poziom cholesterolu LDL, dzięki czemu ryzyko rozwoju zmian miażdżycowych znacznie maleje. Witamina B9 pomaga w przypadku zaburzeń jelitowych, np. pod postacią biegunki. Poprawia też apetyt i wpływa na przybieranie masy ciała. To szczególnie ważne dla osób walczących z wyniszczającymi chorobami objawiającymi się postępującą utratą wagi. Poza tym w dużym stopniu wpływa na samopoczucie i zdolność koncentracji. 

Niedobory kwasy foliowego powodują pogorszenie nastroju, rozkojarzenie, drażliwość oraz bywają przyczyną bezsenności. To istotny mikroelement dla osób planujących powiększenie rodziny. Witamina B9 pobudza m.in. procesy spermatogenezy oraz przyczynia się do wzrostu endometrium. Na suplementację kwasu foliowego mogą zdecydować się również osoby obciążone postępującymi chorobami neurologicznymi i psychicznymi, takimi jak demencja, depresja, różnego rodzaju psychozy czy też choroby rdzenia kręgowego i nerwów obwodowych. Witaminę tę można podawać także dzieciom z zaburzeniami wzrostu i łagodnymi zmianami skórnymi błon śluzowych jamy ustnej różnej etiologii.

Jak suplementować kwas foliowy?

Ze względu na to, że kwas foliowy występuje w postaci naturalnej i syntetycznej, można go uzupełniać poprzez dietę lub suplementację. Bogatym źródłem witaminy B9 są m.in. warzywa zielonolistne i rośliny strączkowe, produkty drożdżowe i pełnoziarniste, orzechy, cytrusy, banany, ryby morskie i nasiona słonecznika. 

Aby przyswajalność składnika była optymalna, warto pamiętać, że kwas foliowy łatwo ulega rozkładowi podczas niewłaściwego przechowywania i obróbki termicznej. Straty cennych właściwości są największe podczas gotowania i pieczenia, dlatego dieta nie zawsze jest wystarczającą metodą uzupełniania dziennego zapotrzebowania na witaminę B9. Czasem należy więc sięgnąć po suplementy diety, dostępne najczęściej w produktach multiwitaminowych, które za sprawą obecności witaminy C, H i innych składników odżywczych poprawiają przyswajalność kwasu foliowego. Optymalna ilość witaminy B9 dla dorosłych i młodzieży w ciągu dnia wynosi ok. 0,4 mg, a dla dzieci – 0,2 mg. W zależności od stanu zdrowia i innych uwarunkowań dawka może być inna.

Materiał partnera