6 sposobów na przyspieszenie metabolizmu

0
218
efektywny trening
Ćwiczenia aerobowe nie budują dużych mięśni, ale mogą podnieść twój metabolizm w ciągu kilku godzin po treningu. Kluczem jest intensywność treningu | fot.: Fotolia

Przyspieszenie metabolizmu jest celem wszystkich osób chcących zrzucić zbędne kilogramy. To, jak szybko twoje ciało spala kalorie, zależy od kilku czynników. Przykładowo, niektórzy ludzie dziedziczą szybki metabolizm. Mężczyźni spalają więcej kalorii niż kobiety, nawet w czasie spoczynku. Poza tym, u większości ludzi metabolizm zaczyna zwalniać po 40. roku życia. Chociaż nie masz wpływu na genetykę, płeć, ani wiek, to istnieją inne sposoby na przyspieszenie metabolizmu. Oto najlepsze z nich:

1.    Zbuduj mięśnie

Twoje ciało nieustannie spala kalorie, nawet gdy nic nie robisz. Ten spoczynkowy metabolizm jest znacznie wyższy u osób z większą masą mięśniową. Każdy kilogram mięśni zużywa około 12 kalorii dziennie dla własnego utrzymania, a każdy kilogram tłuszczu tylko 4. Ta niewielka różnica może się z czasem sumować. Po sesji treningu siłowego mięśnie są aktywowane w całym ciele, podnosząc średnią dzienną przemianę materii.

2.    Ćwicz intensywniej

Ćwiczenia aerobowe nie budują dużych mięśni, ale mogą podnieść twój metabolizm w ciągu kilku godzin po treningu. Kluczem jest intensywność treningu. Ćwiczenia o wysokiej intensywności zapewniają większy, dłuższy wzrost spoczynkowego tempa metabolizmu niż treningi o niskiej lub umiarkowanej intensywności. Wypróbuj bardziej intensywnej zajęcia na siłowni lub przyspieszaj co jakiś czas w trakcie porannego czy wieczornego joggingu.

3.    Nawadniaj się

Twoje ciało potrzebuje wody do przetworzenia kalorii. Metabolizm może spowolnić nawet podczas lekkiego odwodnienia. W jednym z badań dorośli, którzy pili osiem lub więcej szklanek wody dziennie, spalili więcej kalorii niż ci, którzy wypili cztery. Aby pozostać nawodnionym, wypij szklankę wody lub innego niesłodzonego napoju przed każdym posiłkiem i przekąską. Ponadto, spożywaj świeże owoce i warzywa, które zawierają wodę.

4.    Czy warto spożywać napoje energetyczne?

Niektóre składniki napojów energetycznych mogą przyspieszać twój metabolizm. Są pełne kofeiny, która zwiększa ilość energii zużywanej przez twoje ciało. Czasami zawierają taurynę, która może przyspieszyć metabolizm i pomóc spalić tłuszcz. Jednak korzystanie z tych napojów może powodować takie problemy jak wysokie ciśnienie krwi, lęki i problemy ze snem u niektórych osób. Unikaj też napojów energetycznych z dodatkiem cukru!

5.    Regularnie spożywaj zdrowe przekąski

Częste spożywanie posiłków może pomóc w zrzuceniu wagi. Kiedy jesz duże posiłki i robisz pomiędzy nimi długie przerwy, twój metabolizm zwalnia. Spożywanie małego posiłku lub przekąski co 3-4 godziny powoduje, że twój metabolizm działa cały czas na wysokich obrotach, a więc spalasz więcej kalorii w ciągu dnia. Kilka badań wykazało również, że ludzie, którzy jedzą przekąski regularnie, przyjmują mniej kalorii w ciągu całej doby.

6.    Spożywaj dużo białek

Twoje ciało zużywa dużo więcej kalorii do przetrawienia białka niż węglowodanów czy tłuszczów. W ramach zrównoważonej diety zastąpienie niektórych węglowodanów chudymi, bogatymi w białko potrawami, może przyspieszyć metabolizm. Dobrym źródłem białka jest chuda wołowina, indyk, ryby, mięso z kurczaka, tofu, orzechy, fasola, jaja i niskotłuszczowe produkty mleczne.

Każdy z nas marzy o dobrym metabolizmie. Często zazdrościmy szczupłym ludziom, którzy mogą jeść znacznie więcej niż my i nie tyją ani kilograma. Warto zastosować poniższe wskazówki, by przyspieszyć i swój metabolizm.


KGR