Dwujęzyczność zamierzona u dzieci – jaki wpływ może mieć na ich rozwój?

0
197
dwujęzyczna dziewczynka na plecach u taty
Dwujęzyczność to nie tylko oczywiste posługiwanie się dwoma, różnymi językami | fot.: stock.adobe.com

Dwujęzyczność zamierzona, nienatywna, występuje gdy rodzice decydują się na wprowadzenie języka obcego, mimo posługiwania się językiem ojczystym (i zamieszkiwania w kraju, gdzie jest językiem urzędowym). Co to oznacza w praktyce? W warunkach polskich to sytuacja, gdy rodzice formułują komunikaty w języku obcym, który sami znają. Dzięki temu maluch zyskuje szansę opanowania nowych umiejętności, nawet przed rozpoczęciem formalnej ścieżki edukacji. Specjaliści przekonują, że zalet jest naprawdę wiele.

Większy zasób poznawczy

Dwujęzyczność to nie tylko oczywiste posługiwanie się dwoma, różnymi językami. Posługując się analogią komputerową, to jak dwa systemy operacyjne w pamięci komputera, które zwiększają jego wydajność i możliwości. Nie rywalizują ze sobą, ale poprawiają możliwości. Przede wszystkim w obszarze edukacji. Dziecko łatwiej i szybciej się uczy. Badania neuropsychologów wskazują, że mózg osób dwujęzycznych i posługujących się wyłącznie jednym, różni się od siebie wielkością. Dlaczego tak się dzieje? Partie mózgu, które są odpowiedzialne za procesy poznawcze, są w przypadku bilingwistów rozwinięte silniej, ponieważ są częściej i intensywniej stymulowane. Dzięki temu mózg jest bardziej podatny na dalsze oddziaływania i rozwój. Należy pamiętać, że mózg jest mięśniem. Jak nie trudno się domyślić,  jeśli ćwiczymy i dbamy o jego dobrą kondycję, odpłaca nam się tym samym. Im więcej ćwiczymy, tym staje się silniejszy. W związku z tym dwujęzyczność jest najlepszą drogą do znacznego zwiększenia siły umysłu.

Mniejsze ryzyko chorób w przyszłości

Choć rodzice podejmujący decyzję o wprowadzeniu dodatkowego języka w życiu ich dzieci, raczej skupiają się na zaletach związanych z dalszą nauką czy ogólnym rozwojem, to warto podkreślić, że to rozwiązanie ma długofalowe skutki. Badania osób starszych wskazują, że bilingwiści później doświadczają objawów demencji i choroby Alzheimera niż osoby z grupy kontrolnej. Wpływ mają na to silniejsze połączenia między neuronami w mózgu osoby dwujęzycznej. Drugą sprawą jest intensywna eksploatacja organu na przestrzeni życia, co pozwala kompensować skutki upływu czasu i dłużej utrzymać sprawność.

Możliwości intelektualne

Z punktu widzenia rodzica najważniejsza jest jednak możliwość intelektualnego rozwoju dziecka, która została potwierdzona naukowo. U bilingwistów stwierdza się większą łatwość uczenia, a także koncentracji. Posługiwanie się dwoma językami zwiększa też ich otwartość na świat, dzięki czemu szybciej i efektywniej nawiązują kontakty interpersonalne i utrzymują je. Potwierdza się także większą kreatywność i elastyczność w dostosowaniu się do zmieniającej się rzeczywistości.

Podsumowując, dwujęzyczność wiąże się z wieloma zaletami i korzyściami, które można zauważyć na przestrzeni całego życia. Przede wszystkim ułatwia edukację szkolną, zdobywanie osiągnięć, a także zwiększa zasoby poznawcze. To jednoznacznie potwierdza, że dwujęzyczność jest ogromną siłą i szansą, dlatego warto podejmować się takiego wyzwania.

IIM