Indywidualne i dobrze dopasowane wsparcie w biznesie

0
679
elegancka kobieta rozmawiająca przez telefon
Bycie autentycznym liderem wymaga wewnętrznej spójności i zrozumienia swoich prawdziwych motywacji | fot.: materiał partnera

W biznesie nie musisz być sam. Nawiąż współpracę z odpowiednią osobą, a mentoring biznesowy pomoże ci rozwinąć siebie i firmę. A także podnieść komfort swojego życia i pracy.

Na początku biznesowej przygody rzadko odczuwamy potrzebę wsparcia. Jednak im bardziej rozwija się twoja firma, albo im więcej zależy od ciebie w organizacji, tym większe stają przed tobą wyzwania. Do wzięcia pod uwagę jest coraz więcej czynników, a efekty decyzji coraz trudniej przewidzieć. To może przytłaczać. Szczególnie, jeśli nie masz się z kim podzielić swoimi wątpliwościami. Mentor biznesowy może pomóc ci się rozwijać i pokonywać własne ograniczenia. Ale może być także partnerem, który cię rozumie. To nie jest nowy trend. W firmach rolę mentorów od zawsze odgrywali bardziej doświadczeni menedżerowie.

Korzyści z mentoringu biznesowego

Mentoring skierowany jest na twoją osobę. Na sposób w jaki pracujesz. Na procesy jakie zachodzą w tobie. Mentor biznesowy pomaga ci zrozumieć dlaczego działasz w określony sposób. Co tobą kieruje. I jak to zmienić. To wymaga od ciebie otwartości. Ale korzyści przenikają potem każdą sferę twojego działania. Nie tylko w biznesie.

Z mentorem biznesowym możesz szybciej rozwijać się jako lider. Bycie autentycznym liderem wymaga wewnętrznej spójności i zrozumienia swoich prawdziwych motywacji. Im lepiej poznasz siebie, tym łatwiej będziesz wpływał na rzeczywistość wokół. Mentoring biznesowy może być także skutecznym narzędziem wspierającym cię w budowaniu kariery zawodowej. Nie musisz być prezesem, aby korzystać z takiej formy wsparcia. Co więcej, dzięki mentorowi szybciej możesz nim zostać. Będziesz bowiem w stanie lepiej zidentyfikować kompetencje, które powinieneś rozwijać. Każdy z nas ma potencjał do rozwoju. Cała sztuka polega na tym, aby pokonać indywidualne bariery, które ten rozwój ograniczają. Dzięki monitoringowi biznesowemu możesz też łatwiej osiągnąć równowagę pomiędzy życiem osobistym i zawodowym. Pochłonięci rozwijaniem kariery, często zaniedbujemy relacje, bliskich czy własne pasje. Na dłuższą metę prowadzi to do wypalenia zawodowego. I trudno sobie z nim poradzić, gdy poza pracą nie mamy nic więcej. Mentor może pomóc ci odnaleźć w życiu przestrzeń na relacje, bliskość i pasje. I sprawić, aby twoja praca wspierała życie osobiste, zamiast je niszczyć.

Jak znaleźć mentora biznesowego odpowiedniego dla ciebie

Znalezienie odpowiedniego mentora, podobnie jak doradcy biznesowego może być dużym wyzwaniem. Na rynku jest sporo osób, które oferują takie wsparcie. Przede wszystkim powinieneś zweryfikować, czy osoba, z którą zamierzasz współpracować ma odpowiednie doświadczenie. Idealnie jest, jeśli potencjalny mentor ma praktykę nie tylko w pracy z ludźmi, ale także w biznesie. Osoby, które przeszły wszystkie szczeble kariery i same pokonały wyzwania, z jakimi się mierzysz, zapewnią ci skuteczniejsze wsparcie.

Zrób więc research: od prostego wyszukiwania w google, po zapoznanie się z aktywnością konkretnych osób w social mediach. Łatwo znajdziesz ślady ich aktywności na LinkedIn, czy w relacjach z konferencji biznesowych. Niezawodną metodą jest też networking. Popytaj. Być może masz w swoim otoczeniu osoby, które korzystały ze wsparcia mentora i mogą kogoś polecić.

Mentor biznesowy będzie często osobą, która stawia ci wyzwania i stymuluje do zmiany utartych schematów działania. Ale to nie znaczy, że współpraca z nim ma być niekomfortowa. Przeciwnie. Powinniście stworzyć bezpieczną przestrzeń, która pozwoli ci na lepsze poznanie samego siebie. Warto więc zwrócić uwagę wartości, jakie podzielacie. Czy są spójne? To niedoceniany element, od którego w dużym stopniu zależy jednak jakość waszej współpracy.

Artykuł powstał we współpracy z mentorem i doradcą biznesowym Agnieszką Servaas – jedną z 50 najbardziej wpływowych kobiet i jednym z 25 top menedżerów w Polsce (wg. Home&Market). Swoje kompetencje w biznesie rozwijała jako właściciel firmy działającej w ponad 70 krajach na świecie i osiągającej 400 mln zł obrotów rocznie.


Materiał partnera