Silnik typu diesel – zasada działania

0
1550
silnik tłoki wał korbowy
Najnowsze jednostki napędowe charakteryzują się wysoką mocą i przyjaznością dla środowiska, przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów ich eksploatacji | fot.: stock.adobe.com

Silnik diesla wyróżnia jego specyfika. Każdy kierowca, który przesiada się do samochodu wyposażone w taką jednostkę napędową, musi zapoznać się z jej działaniem. Podczas użytkowania należy pamiętać o regularnych przeglądach silnika.

Jak działa silnik diesla?

Samochód jest wyposażony w silnik czterosuwowy, a to oznacza, że jego praca jest podzielona na cztery etapy:

  • ssanie – następuje otwarcie zaworów, przez które powietrze zostaje wciągnięte do cylindra; proces ten odpowiada skrętowi wału korbowego od 0o do 180o,
  • sprężenie – tłoki sprężają powietrze, znajdujące się w komorze powietrza; następuje wzrost temperatury nawet od 900oC; wał korbowy skręca się od 180o do 360o,
  • rozprężenie – wał korbowy skręca się o kolejne 180o; następuje wtrysk i zapłon paliwa, co powoduje ruch tłoka w dół,
  • wydech – wał korbowy, wracając do pozycji początkowej, przeciąga tłok do góry a spaliny uchodzą przez wydech.

Główną rolę w tych silnikach spełnia pompa wtryskowa. Można rozróżnić wiele ich rodzajów. W pompie in-line ilość tłoków odpowiada liczbie cylindrów a wał rozrządu jest złączony z wałem korbowym. Najczęściej spotyka się ją w samochodach dostawczych.

Pompa dystrybucyjna posiada jeden lub dwa tłoki, wykonujące ruchy obrotowe oraz posuwisto-zwrotne. W ten sposób paliwo jest rozprowadzane między poszczególne cylindry. Dzięki temu paliwo zostaje równomiernie dystrybuowane, lecz części szybciej się zużywają. Takiego rodzaju pompy instaluje się w samochodach osobowych.

Pompy wysokociśnieniowe wykorzystywane są w układzie Common Rail. Paliwo zostaje pompowane do listwy paliwowej, gdzie ciągle panuje wysokie ciśnienie. Zastosowanie takiego elementu pozwala na zwiększenie momentu obrotowego i zmniejszenie zużycia paliwa.

Pompowtryskiwacze współpracują ze wszystkimi cylindrami. Efektem ich pracy jest zmniejszenie zużycia paliwa i mniejsza toksyczność spalin.

Jakie zalety posiadają silniki diesla?

Użytkownicy pojazdów posiadających silniki diesla wymieniają następujące zalety tego układu:

  • około 30-procentowa oszczędność paliwa w porównaniu z silnikami benzynowymi; dużą rolę odgrywa komora spalania wysokiego ciśnienia,
  • w wielu krajach samochody wyposażone w silniki diesla, ze względu na swoją przyjazność środowisku, są tańsze od samochodów z silnikami benzynowymi,
  • natychmiastowe spalanie paliwa powoduje zwiększenie momentu obrotowego przy niskich obrotach silnika; poprawione zostają właściwości jezdne i dynamika pojazdu,
  • wysoka wydajność i żywotność układu,
  • zastosowanie świec żarowych zapewnia łatwość odpalenia silnika, bez względu na temperaturę otoczenia.

Najnowsze jednostki napędowe charakteryzują się wysoką mocą i przyjaznością dla środowiska, przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów ich eksploatacji. Silnik zadowoli każdego kierowcę, ponieważ mimo tego, że jest bezgłośny i ekonomiczny, zapewnia wysoką wydajność i sportowy charakter pojazdu. Warto jednak pamiętać, że naprawa jednostki napędowej jest bardzo kosztowna. Z tego powodu tym bardziej należy zwracać uwagę na wskazówki producentów.

ADU