Pozycjonowanie za efekt – zalety i wady

0
962
pozycjonowanie za efekty
W pierwszej kolejności zastanówmy się czy warto inwestować w usługi SEO. Co daje taka usługa? | fot.: materiał partnera zewnętrznego

Samo stworzenie strony www i udostępnienie jej w sieci to nie wszystko, aby pozyskiwać klientów. Zanim witryna zacznie być w ogóle indeksowana w wyszukiwarkach, mija kilka lub kilkadziesiąt dni. Jednak początek jej współistnienia z innymi witrynami to nadal nie wszystko. Wciąż jest ona bowiem ukryta dla oczu osób potencjalnie zainteresowanych. Jak pozyskiwać klientów z Internetu? Czy warto wybrać pozycjonowanie? Jeśli tak, to w jakim modelu rozliczać się z agencją SEO? Sprawdzamy!

W pierwszej kolejności zastanówmy się czy warto inwestować w usługi SEO. Co daje taka usługa?

Pozycjonowanie TOP 10 oraz pozostałe działania SEO warto powierzyć profesjonalnej agencji SEO.

Co zrobić, aby uwidocznić stronę www w zasobach sieci?

O kolejności adresów stron w wynikach wyszukiwania decyduje algorytm wyszukiwarki. Wpływ na ów algorytm ma przynajmniej ponad 200 różnych czynników. Podpowiedzmy zatem, jak działa Google? Prezentujemy 5 wskazówek, aby strona mogła się skutecznie pozycjonować.

Jednak nie wszystkie sposoby pozycjonowania i rozliczeń są tak dobre i bezpieczne, jak wydaje się to na pierwszy rzut oka.

Czy płacenie za efekty to faktycznie najlepsze rozwiązanie?

Jedną z opcji rozliczania się z firmą pozycjonującą jest pozycjonowanie za efekt. Zleceniobiorca w takim przypadku wskazuje do kilkunastu fraz kluczowych, natomiast zleceniodawca będzie płacił wyłącznie za te frazy, które będą obecne tylko na pierwszej stronie darmowych wyników wyszukiwania Google.

Wydawać by się mogło, że to bardzo prosta i jasna metoda rozliczania się – zleceniobiorca wie dokładnie, za co będzie miał zapłacone, a zleceniodawca ma prawo oczekiwać przed rozliczeniem się łatwo dostrzegalnych efektów. Czy jednak metoda ta ma same zalety?

Zalety i wady pozycjonowania płatnego za efekt

Można więc powiedzieć, że pozycjonowanie za efekt ma pewne zalety:

  • czytelność i jasność rozliczenia
  • klient płaci jedynie za konkretne efekty na pierwszej stronie wyszukiwania, gdzie jego strona ma największe szanse na zauważenie przez klienta.

A co z wadami? Niestety, jest ich tu dość sporo:

  • zmienność algorytmu Google mająca wpływ na pozycje stron
  • firma pozycjonująca proponuje do kilkunastu fraz kluczowych; wydaje się, że to sporo, jednak w rezultacie może okazać się ilością niewystarczającą; problemem bywa więc ilość, ale i jakość owych fraz: wśród propozycji firmy mogą być obecne frazy w ogóle lub niezmiernie rzadko wpisywane do pola wyszukiwarki Google
  • zleceniobiorca realizuje tylko jedną opcję – związaną z frazami kluczowymi, natomiast nie interesuje się czy frazy będą generować klientów
  • zleceniobiorca bierze na siebie spore ryzyko finansowe; otrzymane wynagrodzenie może nie pokryć wszystkich wydatków, które firma poniosła realizując konkretną umowę SEO
  • umowa z firmą może zostać zawarta na długi czas, podczas którego zleceniobiorca zastrzeże sobie prawo do modyfikacji zaproponowanych fraz kluczowych, ani do nieuzupełniania ich zbioru o kolejne, choćby te były o wiele trafniejsze
  • zmiany pozycji w wynikach wyszukiwania odnośnie lokalizacji
  • działania firmy SEO nie są transparentne
  • zleceniobiorca – godząc się na zarobek za widoczne efekty – będzie chciał jak najszybciej wykonać swoją pracę. A szybko nie znaczy dobrze. Czasem to spore ryzyko podejmowania działań, za które Google ukarze właściciela strony poprzez odebranie jego stronie wysokiego miejsca w wynikach. Ponowne osiągnięcie wysokiej i zarazem silnej pozycji będzie w takiej sytuacji jeszcze trudniejsze, niż przed podjęciem pierwszych prób pozycjonowania..

Pozycjonowanie za efekt miało większe szanse powodzenia w przeszłości – choćby z powodu łatwego do przechytrzenia algorytmu Google i z większymi możliwościami manipulowania klasyfikacją wyników wyszukiwania. Wtedy taki sposób pozycjonowania przynosił często dość szybkie i łatwo widoczne efekty. Zadowolony był więc i klient i zleceniobiorca. Dzisiaj jednak to już tak nie działa. A same rezultaty pozycjonowania nie są tak trwałe i proces trzeba po prostu kontynuować długofalowo.

Co więcej, Google zmieniło politykę także co do wartości merytorycznej stron w swoich zasobach. Jeśli okaże, że się szybko wypromowana strona (metodą pozycjonowania za efekt) ma niską jakość, częściowo na pograniczu SPAMu, Google może nałożyć na tę witrynę konsekwencje w postaci bardzo poważnego spadku w wynikach.

Pozycjonowanie w oparciu tylko o frazy?

Jeżeli proces pozycjonowania będzie ograniczony tylko do jednego typu działań – tu poleganie jedynie na niekoniecznie zawsze najlepiej dobranych frazach kluczowych – zleceniodawca może dość szybko ponieść niekorzystne konsekwencje. O ile sam nie będzie czuwał nad jakością techniczną i merytoryczną swojej witryny, jej aktualizacjami oraz linkami odsyłającymi, wkrótce może się okazać, że z pozoru szybkie i fantastyczne efekty oparte jedynie na łatwych frazach kluczowych nie daje klientów. Dodatkowo zagrożenie działaniami Google wymierzonymi przeciwko niskiej jakości treściom może spowodować totalny upadek dopiero co stworzonej marki, której częścią składową jest strona www i jej domena.

Czym powinien być tak naprawdę pożądany dla klienta efekt?

Trzeba powiedzieć wprost: działania pozycjonerskie to zaledwie droga, a nie cel sam w sobie. Dobra pozycja strony w wynikach wyszukiwania ma przynieść właścicielowi witryny czytelników, klientów, kupujących i polecających – czyli, ogólnie rzecz ujmując, pewną grupę, która zapewni ciągły zysk firmy.

Powierzając stronę www agencji SEO, warto zwrócić uwagę, czy ta zajmuje się zarówno procesem pozycjonowania, jak i samą stroną – jej prawidłowym działaniem, rozbudową treści, optymalizacją i aktualizacjami. Sam proces pozycjonowania powinien być od początku rozpisany na dłuższy czas i być wszechstronny, aby jego efekty były długoterminowe.

Zakładamy, że wiele agencji SEO jest uczciwych w modelu płatności za efekt. Jednak ten model rozliczeń z agencją SEO jest nieefektywny, ponieważ nawet jeśli firma SEO wypozycjonuje kilkanaście fraz kluczowych za efekt, to zdecydowanie większa część konkurencji pozycjonuje już swoje strony w abonamencie, gdzie robi się rozbudowane kampanie SEO na kilkadziesiąt czy kilkaset fraz z długiego ogona. 


Materiał partnera zewnętrznego