Płatności internetowe – jak zadbać o bezpieczeństwo wykonując płatności on-line?

0
1199
Kobieta dokonuje płatności w internecie
Dokonując płatności on-line, musimy jednak pamiętać o bezpieczeństwie. | fot.: materiał partnera zewnętrznego

Trudno dziś wyobrazić sobie świat bez płatności internetowych, które umożliwiają nam regularne płacenie rachunków, robienie zakupów w sklepach internetowych albo kupowanie biletów do kina. Dokonując płatności on-line, musimy jednak pamiętać o bezpieczeństwie. Na co powinniśmy zwracać uwagę, dokonując transakcji gotówkowych przez Internet?

Jak dbać o bezpieczeństwo płatności internetowych?

Chociaż operatorzy finansowi pośredniczący w płatnościach internetowych mają obowiązek dostarczenia konsumentom usługi zaufanej i bezpiecznej, nadal jako świadomi klienci powinniśmy zachować pewne zasady bezpieczeństwa, by nie paść ofiarą oszustwa. Przede wszystkim zawsze powinniśmy dokładnie sprawdzać numer konta odbiorcy. Oprogramowanie, jakim posługują się cyberprzestępcy, może podmienić cyfry w numerze konta podczas kopiowania numeru rachunku lub automatycznego wpisywania go do formularza transakcji. W przypadku sprawdzonych płatności internetowych ryzyko jest znacznie mniejsze, jednak dla pewności zawsze możemy sprawdzić numer konta, na jaki przekażemy pieniądze. Nasze dane oraz dostęp do konta bankowego pozostaną bezpieczne, jeśli tylko skorzystamy ze sprawdzonych, certyfikowanych operatorów przelewów elektronicznych. Jako konsumenci powinniśmy zwracać szczególną uwagę na to, czy sklep lub usługodawca internetowy, z którego oferty chcemy skorzystać, umożliwia zweryfikowane płatności on-line, czy jedynie płatność za pomocą tradycyjnego przelewu. Zdecydowanie bardziej wiarygodny jest sklep internetowy, który posiada w swojej ofercie płatność on-line za pomocą systemu płatności, np. polskich e-płatności pep.pl, gdyż zyskujemy dzięki temu pewność, że jest to faktycznie istniejąca firma, a nie sprytna pułapka zastawiona przez internetowych oszustów. Kolejna zasada to dokonywanie transakcji on-line wyłącznie po podłączeniu do zweryfikowanych sieci internetowych. Najlepiej jest w ogóle nie korzystać z otwartych i ogólnodostępnych hot spotów w kawiarniach czy galeriach handlowych, które stanowią idealne miejsce dla ataków cyberprzestępców.

Co zrobić, gdy padniemy ofiarą oszustwa?

Jeśli padliśmy ofiarą oszustwa, w pierwszej kolejności powinniśmy zawiadomić swój bank, żeby zabezpieczyć pozostałe na koncie środki. Niektóre banki zapewniają swoim klientom usługę charge back. Oznacza to, że transakcje, jakie zostały przeprowadzone za pomocą karty płatniczej, są objęte gwarancją na wypadek nieautoryzowanej transakcji. Istnieje wówczas możliwość odzyskania swoich środków. Następnie należy skierować swoje kroki na policję i złożyć doniesienie o popełnieniu przestępstwa. Cyberprzestępcy nie są już tak bezkarni, a organy ścigania coraz częściej dosięgają internetowych złodziei. Ważne jest jednak zachowanie wszystkich dowodów, e-maili potwierdzających transakcje, zdjęć strony internetowej etc. Należy również regularne kontrolować stan swojego konta i sprawdzać ilość środków finansowych, przechowywanych na nim. Im szybsza będzie nasza reakcja w razie jakichkolwiek nieprawidłowości, tym większe prawdopodobieństwo, że odzyskamy swoje pieniądze, a oszust, którego ofiarą padliśmy, poniesie karę.


Materiał partnera zewnętrznego