Najważniejsze elementy audytu SEO

0
699
Audyt SEO
Audyt SEO powinno się wykonywać nie tylko w „awaryjnych” sytuacjach, ale przede wszystkim podczas kilku kluczowych etapów tworzenia oraz użytkowania strony internetowej. | fot.: materiał partnera zewnętrznego

Mówiąc w skrócie, audyt SEO to forma raportu przygotowana na podstawie analizy serwisu internetowego odnośnie czynników, jakie są brane pod uwagę przy ustalaniu pozycji strony w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google. Taki raport to nieocenione źródło informacji na temat wad i zalet konkretnego serwisu WWW, a także szczegółowa odpowiedź na pytanie, jakie rozwiązania należy wprowadzić, aby skutecznie poprawić pozycję strony oraz zwiększyć jej popularność wśród użytkowników.

Permanentna inwigilacja

Prawidłowo zoptymalizowana strona internetowa to już połowa sukcesu, aby serwis stał się przyjazny dla użytkowników oraz robotów indeksujących. Audyt SEO ma przede wszystkim na celu przejrzenie, ocenę i dostosowanie wszystkich kluczowych dla SEO elementów strony, wskazanie mocnych i słabych stron optymalizacji serwisu oraz wykrycie wszelkich problemów w dostosowaniu witryny do wytycznych dla Webmasterów.

Audyt SEO powinno się wykonywać nie tylko w „awaryjnych” sytuacjach, ale przede wszystkim podczas kilku kluczowych etapów tworzenia oraz użytkowania strony internetowej. Takie działania umożliwiają odpowiednie dostosowanie serwisu do najnowszych standardów oraz zmieniających się wymagań wyszukiwarek internetowych, co z kolei pozwala zwiększyć rozpoznawalność witryny WWW oraz poprawić jej pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. Przełoży się to na wzrost ruchu w serwisie, a tym samym na zwiększenie sprzedaży produktów/usług, możliwość dotarcia do szerszego grona potencjalnych klientów oraz zbudowanie jeszcze silniejszego wizerunku marki.

Elementy audytu SEO, czyli co, gdzie i kiedy

Audyt SEO jest szczególnie ważny w dwóch przypadkach. Po pierwsze, gdy witryna internetowa ma zostać poddana procesowi pozycjonowania. Po drugie, gdy w krótkim okresie czasu daje się zaobserwować duży spadek ruchu organicznego w serwisie. Audyt SEO okaże się również nieoceniony w przypadku serwisów liczących sobie już kilka lat. Można dzięki niemu sprawdzić, czy dana strona nadal spełnia wszelkie aktualne standardy.

Niektóre elementy audytu SEO można przeprowadzić we własnym zakresie, jednak większość z nich wymaga odpowiedniej wiedzy m.in. z zakresu języków programowania oraz zagadnień związanych z działaniami SEO.Audyt obejmuje przede wszystkim badaniestopnia optymalizacji strony pod kątem pozycjonowania, dostępności serwisu dla robotów wyszukiwarki i użytkowników oraz ich doświadczeń podczas korzystania z niej.

Podczas prowadzenia audytu SEO brane są pod uwagę rozmaite elementy, w tym m.in.:

  • widoczność witryny w wyszukiwarce,
  • meta dane: znaczniki title i meta opisy,
  • analiza nasycenia frazami kluczowymi (keywordresearch),
  • unikalność treści na stronie internetowej,
  • linkowanie wewnętrzne wraz ze strukturą nawigacji (przyjazne linki dla robotów wyszukiwarek oraz dla użytkowników),
  • linkowanie zewnętrzne (ilość i jakość linków prowadzących do badanego serwisu),
  • grafika oraz pliki multimedialne serwisu (atrybuty ALT),
  • obsługa błędu 404 na stronie,
  • zgodność serwisu z urządzeniami mobilnymi,
  • wyszukiwarki wewnętrzne serwisu,
  • mapa strony internetowej,
  • protokół open graph (zgodność witryny z serwisami społecznościowymi),
  • itd.

Powyższe przykłady to najważniejsze elementy brane pod uwagę podczas prowadzenia audytu SEO. Wybór konkretnych obszarów poddanych analizie jest w gruncie rzeczy uzależniony od indywidualnych potrzeb właściciela serwisu oraz stopnia rozbudowania danej strony internetowej.

Artykuł powstał przy współpracy z Ideo Force.


Materiał partnera zewnętrznego