Jak Polacy kupują przez internet?

0
423
Płatności w zakupach online
Wśród popularnych płatności znajdziemy: szybki przelew, przy odbiorze u kuriera, kartę płatniczą, BLIK czy transakcje mobilne. Jednak warto zwrócić uwagę, że w porównaniu z ubiegłorocznym badaniem coraz więcej klientów decyduje się na płatności ratalne | fot.: Fotolia

Każdy z nas ceni sobie możliwość zaoszczędzenia zarówno czasu, jak i pieniędzy. Wszyscy gdzieś się spieszymy. Nikt nie lubi stać w kolejce. Dlatego też nie powinno dziwić, że zakupy przez internet są coraz częściej wybierane przez konsumentów. Nie ulega również wątpliwości, że nawet z dnia na dzień pojawiają się nowe rozwiązania, które uatrakcyjniają sklepy dostępne online. Jakie nawyki można dostrzec wśród Polaków?

Kto kupuje przez internet?

Pierwsze pytanie, na jakie powinniśmy odpowiedzieć, brzmi: kto kupuje przez internet? Z pewnością nie każdy zdecyduje się na takie rozwiązanie. Niektórzy odrzucają je z powodu braku zaufania do sprzedawców online, inni po prostu wolą mieć bezpośredni kontakt z przedmiotem. Jednak na podstawie badań Gemius “E-commerce w Polsce 2019” można stwierdzić, że liczba konsumentów decydujących się na zakupy przez internet rośnie z roku na rok. 83,4% Polaków przyznaje się do bycia online. Wśród tych osób aż 62% korzystało kiedykolwiek ze sklepów dostępnych w sieci. Największą grupę konsumentów stanowią osoby w wieku od 35 do 49 lat (32%). Choć aktywność osób z pozostałych przedziałów wiekowych nie odbiegają znacznie od tego wyniku.

Większe różnice można dostrzec, biorąc pod uwagę miejsce zamieszkania konsumentów. Według badania Gemius jedynie 24% z nich to mieszkańcy wsi. Z kolei największa grupa t osoby żyjące w miastach do 200 tys. mieszkańców (45%).  Można pokusić się o stwierdzenie, że jest to spowodowane brakiem zaufania do zakupów w sieci lub problemami, które napotkali mieszkańcy wsi podczas dostarczania produktów. Co ciekawe, zestawienie osób niekupujących przez internet prezentuje się niemal tak samo. Najwięcej osób znajduje się w przedziale od 35 do 49 lat (33%) oraz mieszka w miastach do 200 tys. mieszkańców. Skoro już wiemy, kto kupuje w sieci, a kto rezygnuje z tej możliwości, przejdźmy do równie istotnej kwestii. Mianowicie: co kupujemy!

Co Polacy kupują przez internet?

Na początku należy zaznaczyć, że większość konsumentów (60%) online kupuje w polskich e-sklepach. Z zagranicznych serwisów korzysta zaledwie 26% internautów. Jak widać, może mamy zaufanie do tego typu rozwiązań, ale nie bezgraniczne. Jeżeli już zdecydujemy się na serwis zagraniczny, najczęściej kupujemy: odzież, akcesoria i dodatki, obuwie, biżuterię lub odzież sportową. Są to przedmioty, które nie wymagają od nas zbyt dużego nakładu finansowego, a co za tym idzie, w razie problemów mamy niewiele do stracenia. Z kolei w przypadku polskich platform zakupowych również dominuje odzież, akcesoria i dodatki, a także obuwie. Jednak na trzecim miejscu z wynikiem 54% znalazły się książki, płyty oraz filmy. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta. W zagranicznych serwisach trudno znaleźć polskojęzyczne wersję wytworów kultury.

Wyżej wymienione przedmioty należą do grupy towarów, które nabywamy raczej spontanicznie. Nie musimy poświęcać zbyt wiele czasu, aby podjąć decyzję o takim zakupie. Co zazwyczaj planujemy z wyprzedzeniem? Według badania Gemius wśród tych wydatków znajdziemy: podróże (31%), sprzęt komputerowy (30%) czy też meble oraz elementy wystroju wnętrz (29%). Są to towary, na które przeznaczamy większe sumy pieniędzy. Jak więc płacimy za zakupy w internecie?

Jak płacimy za zakupy online?

Wśród popularnych płatności znajdziemy: szybki przelew, przy odbiorze u kuriera, kartę płatniczą, BLIK czy transakcje mobilne. Jednak warto zwrócić uwagę, że w porównaniu z ubiegłorocznym badaniem coraz więcej klientów decyduje się na płatności ratalne (z 5 do 8%) lub odroczenie terminu (z 4 do 7%). Jeżeli wybierzemy rozłożenie płatności w czasie, wówczas możemy zrobić to za pośrednictwem specjalnych platform, takich jak e-Raty. Jednak istnieją jeszcze dwa rozwiązania, na które z pewnością warto zwrócić uwagę.

Zakupy na raty przez internet

Jednym z dostępnych rozwiązań jest możliwość wnioskowania o rozłożenie płatności na raty z poziomu sklepu internetowego. Przykładem może być platforma Allegro, która współpracuje z takimi instytucjami, jak: BNP Paribas Bank Polska, PayU, Alior Bank, mBank, Inbank czy też Kreditech. To, z kim podpiszemy umowę, zależy w dużej mierze od zawartości koszyka. Każdy produkt oznaczony jest symbolem Raty Od.nowa lub Raty PayU. Jeżeli świadomie dokonujemy zakupu, możemy kontrolować, do kogo trafi nasze zobowiązanie. Jednak możemy również samodzielnie wybrać firmę obsługującą nasze raty. Jak to zrobić?

porównywarka pozyczek online

Pożyczka na raty online

Innym rozwiązaniem może być również samodzielny wybór oferty i złożenie wniosku o pożyczkę na raty. Następnie z otrzymanych pieniędzy możemy sfinansować dowolny cel, a zobowiązanie spłacać stopniowo wraz z upływem czasu. Jak to zrobić? Przechodząc na stronę odpowiedniej firmy pożyczkowej, wybieramy potrzebną nam kwotę oraz okres kredytowania tak, aby w przyszłości nie mieć problemów ze spłatą. Kolejnym krokiem będzie wypełnienie krótkiego wniosku o pożyczki na raty. W tym celu niezbędne będą podstawowe dane osobowe, kontaktowe, finansowe oraz adresowe.

Ostatnim krokiem należącym do wnioskodawcy jest weryfikacja tożsamości. Dalsze kroki wykonuje pożyczkodawca, a my musimy jedynie uzbroić się w cierpliwość i czekać na decyzję. Jeżeli będzie ona pozytywna, pieniądze trafią na konto nawet w ciągu 15 minut. Następnie korzystając z nich, możemy kupić dowolną, wybraną przez nas rzecz.

Artykuł przygotowany przez ekspertów https://pozyczkowy–portal.pl/.