Jak budować wizerunek marki i skutecznie wpływać na sprzedaż?

1
2596
marketing internetowy
Budowanie wizerunku w sieci to jednak ciężka i czasochłonna praca, polegająca na nieustannym śledzeniu trendów oraz analizie działań konkurencji | fot.: Pixabay.com

Ograniczona dostępność produktów, żywność na kartki i fatalna jakość artykułów to dla współczesnej populacji coś obcego i nieznajomego. Dorastający i żyjący w coraz bardziej konsumpcyjnym świecie, jesteśmy przyzwyczajeni do ogromnego dobrobytu pod względem dostępności wszelakich towarów. Półki uginają się pod ciężarem najróżniejszych dóbr, a my, mając do nich całkowicie swobodny i powszechny dostęp, sprawdzamy, porównujemy, testujemy…

Ogromna konkurencja to w XXI wieku domena niemal każdej branży. Firmy robią wszystko, by wyjść przed szereg – pokazać się klientom, ale i zapaść im w pamięć. Nieustannie pracują nad swoim wizerunkiem oraz obmyślają coraz to lepsze strategie marketingowe. A wszystko to z udziałem popularnych narzędzi marketingu internetowego.

Skąd zapotrzebowanie na marketing online?

Niemal każdy z nas oswoił się już z zakupami przez Internet. Na porządku dziennym jest nawet zakup tą drogą produktów szybkozbywalnych, znanych jako FMCG (Fast Moving Consumer Goods). Ktoś kiedyś powiedział, że Internet to niekończący się pasaż handlowy. Wymarzone miejsce spotkań podaży i popytu. Miał rację.

Dzisiejszy klient jest wygodny i ceni sobie duży wybór. Bywa krytyczny. Porównuje ceny, marki, sprawdza opinie i komentarze. Firmom nieustannie stawia się coraz to nowsze wyzwania, które cały czas koncentrują się wokół jednego – zaspokojenia potrzeb klienta. Z drugiej strony, marketing internetowy daje przedsiębiorcom coraz więcej możliwości dotarcia do ich targetów. Zaawansowane narzędzia marketingu online umożliwiają personalizację przekazu oraz docieranie do klientów w najróżniejszych miejscach w sieci. Miejscach, w których chętnie przebywają, komunikują się, poszukują informacji.

Google kreuje internetową rzeczywistość

Pierwsze narzędzie, po które sięga poszukujący produktu lub usługi internauta, to niezmiennie wyszukiwarka. To jednocześnie narzędzie, które jest w stanie dać mu nawet miliony różnych propozycji. Spróbujcie wpisać do wyszukiwarki Google choćby frazę ,,rower”. 22 500 000 wyników. ,,Książka”. 37 800 000 wyników. ,,Szafa”. 12 400 000 wyników. Wybór jest ogromny. Co robi użytkownik, otrzymując od wyszukiwarki tak ogromną liczbę odpowiedzi? Bez wątpienia skupia swoją uwagę na kilku pierwszych wynikach. Komu chciałoby się przeglądać 15, 20, a co dopiero setki czy tysiące stron z zaproponowanymi przez Google linkami?

Nie bez powodu mówi się o tak zwanych top 10 wyszukiwarki. To pierwszych dziesięć wyników, które mają największą szansę na pozyskanie uwagi kupującego. Pozostaje pytanie, jak znaleźć się pośród czołowych pozycji? Droga na szczyt prowadzi przez pozycjonowanie stron, uwzględniające szereg kluczowych działań marketingowych.

W drodze na szczyt – pozycjonowanie stron WWW

Pozycjonowanie to jedno z ważniejszych działań, jakie poleca się każdemu przedsiębiorcy chcącemu wypromować własną działalność. Pozycjonowanie stron to ogół działań mających  doprowadzić do tego, aby nasza strona zajmowała jak najwyższe pozycje w wyszukiwarce.  Bardzo często utożsamiane jest z SEO (Search Engine Optimization), czyli optymalizacją witryny. Tak naprawdę jest to tylko jeden z kilku zależnych od siebie etapów tego procesu.

Mówiąc o pozycjonowaniu, mówimy jednocześnie o optymalizacji witryny, pozyskiwaniu wartościowych linków (link buildingu) oraz o content marketingu, czyli tworzeniu wysokiej jakości treści. Działania te możemy wspierać dodatkowo obecnością w social media oraz za pomocą mailingu. Obszarem działalności nowoczesnego marketingu jest także analityka internetowa stosująca metody ilościowe do bieżącej oceny efektów pracy firmy i ich dalszego poprawiania. Proces pozycjonowania jest długotrwały i wymaga stałego monitorowania zmian i analizy skuteczności. Chcąc być przed konkurencją, warto regularnie aktualizować stronę, na przykład publikując nowe treści. Kluczem do uzyskania pożądanych efektów w pozycjonowaniu jest czujność i sprawne reagowanie na zmiany.

Narzędzia, które ,,nakręcają” marketing online

Każdy biznes potrzebuje dobrej promocji – bez względu na to, na jakim etapie znajduje się prowadzona działalność. Właśnie dlatego tak ogromne znaczenie mają narzędzia marketingu online. Ogromną popularnością, oprócz samej wyszukiwarki, cieszą się inne narzędzia Google, w tym zwłaszcza system reklamowy AdWords.

W obrębie AdWords występuje kilka rodzajów kampanii reklamowych, a pośród nich popularne linki sponsorowane, reklama Google Shopping, reklamy display na portalach, blogach, YouTube i w poczcie Gmail, a także reklamy remarketingowe.

Budowanie wizerunku w sieci

Istotnym aspektem strategii marketingowej jest budowanie wizerunku. Tu coraz większe znaczenie ma zwłaszcza wspomniany wcześniej content marketing. Marketing tego typu zmierza do budowania wzajemnych trwałych relacji między zainteresowanymi stronami. Do najpopularniejszych kanałów przekazu należą fora i media społecznościowe, takie jak Facebook, Twitter, LinkedIn, Youtube oraz blogi branżowe. Content marketing to także tworzenie ciekawych i przydatnych infografik, ebooków, poradników i raportów. W budowaniu wizerunku w sieci duże znaczenie ma także tzw. word of mouth marketing (inaczej marketing szeptany).

Internet to dominujące medium, dające coraz szersze pole do popisu w zakresie działań marketingowych. Z roku na rok, nakłady na reklamę w sieci rosną. Bezsprzecznym atutem Internetu jest fakt, iż korzystać z niego może praktycznie każdy, bez względu na posiadany

budżet. To zatem spora szansa dla ,,mniejszych graczy”, którzy przy niewielkim nakładzie i odpowiednio przemyślanej strategii mają szansę osiągnąć sukces.

Budowanie wizerunku w sieci to jednak ciężka i czasochłonna praca, polegająca na nieustannym śledzeniu trendów oraz analizie działań konkurencji. Nie bez powodu coraz więcej firm zleca tego typu działanie profesjonalistom.


Materiał partnera zewnętrznego